Schotland

Rondreis Schotland: onze route in 1,5 week

Three Sisters in Glencoe

Schotland kende ik van verhalen en sprookjes, van quilts en van doedelzakken. Wat betreft natuurfenomenen kwam ik niet veel verder dan Loch Ness. Ik begon dan ook met een vrij blanco beeld aan mijn rondreis door Schotland. Niet erg reisblogger-waardig, maar wel heel erg fijn voor de verandering. In anderhalve week reed ik met de auto langs de hoogtepunten van Schotland en werd ik van mijn sokken geblazen door al het natuurschoon.

Dag 1: Vertrek vanuit IJmuiden

Vorig jaar voeren mijn vriend en ik met DFDS naar Newcastle. Deze manier van reizen beviel ons ontzettend goed. Zodra we voet aan boord van de Princess Seaways zetten, was de vakantie begonnen. We besloten dan ook om deze bootreis opnieuw te maken en dit keer onze auto mee te nemen. Het grote voordeel hiervan is dat we de auto helemaal vol konden laden met alles wat we mee wilden nemen, zonder op het gewicht te hoeven letten. Wat een luxe, zeker als je naar een land met wispelturig klimaat gaat. Na een vlekkeloze nacht varen komen we in Newcastle aan.

Je kunt natuurlijk ook een overtocht zonder auto boeken. In dat geval raad ik je aan om een auto te huren. Je kunt deze direct bij aankomst in Newcastle reserveren óf je kunt ervoor kiezen om pas in Edinburgh de auto op te halen. Het grote voordeel van deze tweede optie is dat je geen geld kwijt bent aan dure parkeerplaatsen in de stad. Voor de autohuur kan ik je Sunny Cars van harte aanbevelen. Saskia en ik hebben al meerdere malen een auto via deze maatschappij gehuurd in het buitenland en dit gaat altijd ontzettend soepel. Dankzij de standaard all-in verzekering ga je goed verzekerd de weg op en hoef je ter plekke geen verzekeringen meer af te sluiten. Toch een heel prettig idee!

Overnachting: op de Princess Seaways

DFDS DFDS

Dag 2: Vanuit Newcastle naar Edinburgh

Het van boord gaan met de auto gaat eigenlijk net zo soepel als zonder wagen en na 3 kwartier zitten we op de snelweg. Op naar Schotland! Wanneer we na een uur rijden de grens met het bordje Welcome in Scotland passeren, maakt mijn hart een sprongetje: we zijn er. De totale rit naar Edinburgh neemt zo’n 2,5 uur in beslag en we arriveren nog voor de middag bij onze Airbnb.

Na de lunch wandelen we eerst in het park bij Arthur’s Seat. De lucht trekt open en het zonnetje laat zich van haar beste kant zien. Een beter begin van deze reis hadden we niet kunnen hebben. Daarna struinen we over de beroemde Royal Mile en beklimmen we Calton Hill voor een mooie zonsondergang.

Overnachting: Airbnb in hartje Edinburgh

Arthurs Seat Royal Mile

Dag 3: Foodtour in Edinburgh

Dag 3 begint zeer smakelijk met een ochtendvullende food tour. Daarover volgt later nog een uitgebreid artikel. Daarna wandel ik naar Dean Village, een wijk in Edinburgh die zo uit een sprookjesboek lijkt te komen. Ik verken verder het gebied rondom de Grassmarket en Victoria Street.

Dean Village Victoria Street

Dag 4: Doune en Trossachs NP

Vanuit Edinburgh rijden we naar Doune. Ik stel Google Maps zo in dat we snelwegen mijden. Hierdoor touren we door het binnenland, langs weilanden en dorpen. We maken een tussenstop in Stirling en komen na het middaguur in Doune aan. ’s Middags rijden we naar Trossachs National Park om een relatief korte hike te maken. Nu al ben ik enorm onder de indruk van het natuurschoon om me heen en voel ik dat ik tot rust kom.

Overnachting: Doune B&B

Trossachs NP Trossachs NP

Dag 5: Loch Katrine

Eigenlijk was het de bedoeling dat we vanuit Doune een dagtrip naar Loch Lomond, het grootste meer van Schotland, zouden maken. Op aanraden van onze gastheer gaan we in plaats daarvan naar Loch Katrine. “Minder toeristisch en mooier,” zo stelt hij. Dit blijkt een gouden tip te zijn geweest en we genieten van een middag bij het meer.

In de namiddag wandel ik vanuit onze B&B naar Doune Castle. Voor mede film- en serie-liefhebbers: dit kasteel werd gebruikt voor Winterfell in Game of Thrones, in Monty Pythons The Holy Grail en voor Castle Leoch in Outlander. Zelf vond ik het heel tof om het nu in het echt te zien. En leuke bonus: er is een gratis Outlander-audiotour.

Loch Katrine Loch KatrineDoune Castle

Dag 6: Via Glencoe naar Isle of Skye

Voor vertrek keek ik het meest naar deze dag uit. We gaan vandaag namelijk in dik 4 uur vanuit Doune naar Isle of Skye rijden. Nu is 4 uur rijden niet per se mijn hobby, maar wel als de weg door één van de mooiste landschappen van Schotland voert. We rijden vandaag door Glencoe en kijken onze ogen uit. Het aantal stops wat we maken is niet te tellen en we nemen ruim de tijd voor wandelingen in het gebied. Uiteindelijk arriveren we in de avond op Isle of Skye.

Op Isle of Skye verblijven we in één van de gaafste Airbnbs, dan wel niet dé gaafste, waar ik ooit verbleven ben. We slapen namelijk in een Pod. Dit is een huisje in de vorm van een halfronde ton en het doet nog het meest denken aan een Hobbithuis. Ik ben meteen verkocht en had hier gerust een hele week willen verblijven.

Overnachting: Airbnb op Isle of Skye

Glencoe GlencoeAirbnb Pod Airbnb Pod

Dag 7: The Old Man of Storr op Isle of Skye

Dag 7 is wat betreft het weer veruit de slechtste dag van onze hele reis. ’s Ochtends miezert het flink en we besluiten om de bekendste wandeling van Skye te doen: The Old Man of Storr. Ondanks de regen is het hier nog best wel druk en ik vind het slechte weer juist wel iets hebben. Het gebied krijgt er iets mysterieus van. Na deze wandeling verandert de miezer in stortregen en we zien werkelijk geen hand voor ogen. De rest van de middag blijven we dus in onze fijne pod.

The Old Man of Stor The Old Man of Stor

Dag 8: Hiken in Quiraing, bezoek aan de Fairy Glen en door naar Loch Ness

Zodra ik wakker word, trek ik de gordijnen open om het weer te checken. Als ik zie dat de zon voorzichtig doorkomt, ben ik tevreden: dit wordt een mooie dag! We rijden naar Quiraing, een adembenemend mooi gebied in het noorden van Skye. Hier maken we de mooiste hike van ons leven. Uiteraard vertel ik je daar later nog veel meer over. Daarna rijden we nog even door naar de Fairy Glen, een soort Shire (Lord of the Rings) maar dan in het echt. Aan het eind van de middag zeggen we Skye gedag en rijden we naar Fort Augustus, aan de zuidkant van Loch Ness.

Overnachting: Beaufort House

Quiraing QuiraingFairy Glen

Dag 9: Naar de noordkust

Ik ben helemaal blij met alle dagen in deze rondreis, behalve met dag 9. Omdat ik een aantal prachtige foto’s gezien heb van de noordkust, besloot ik dit deel van Schotland ook in mijn planning op te nemen. Helaas is de weg er naartoe lang en saai en blijkt er in Gardenstown, het plaatsje waar we zitten, he-le-maal niks te doen te zijn.

We maken onderweg nog wel een stop in Fortrose om een poging tot dolfijnen spotten te doen. Helaas zien we deze dieren niet, maar steekt er wel af en toe een zeehondenkopje boven het water uit. Ook leuk!

Overnachting: The Croft

Gardenstown Gardenstown

Dag 10 Wandelen in Cairngorms National Park

Op aanraden van onze host in Gardenstown zakken we niet verder de kust af. In plaats daarvan rijden we terug het land in en gaan we nog een nachtje naar Cairngorms National Park. Dit is het grootste nationale park van Schotland en je vindt hier zeer diverse soorten landschap. Wij verblijven in Tomintoul, een ontzettend schattig dorp in het noorden van het park. Alleen al in de directe omgeving zijn meer dan 10 hikes te doen en met moeite kies ik uiteindelijk voor het Livet Trail. Deze wandeling van 10km voert ons dwars door de velden vol koeien en schapen. Ook pakken we nog een deel van de oude smokkelaarsroute mee. Heel leuk en opnieuw is het landschap prachtig mooi.

Overnachting: Argyle Guest House

Livet Trail in Cairngorms

Dag 11 Terug naar Edinburgh

Het is tijd om terug te keren naar Edinburgh. Ik heb namelijk in de middag een Harry Potter wandeltour gepland staan. Vriendlief besluit niet mee te gaan en blijft in plaats daarvan in onze relaxte Airbnb in de wijk Leith. Zelf ga ik uiteraard wel en ik vind het ontzettend leuk om 2,5 uur alles te horen over de band die J.K. Rowling met de stad heeft.

Overnachting: Airbnb in de wijk Leith

Victoria Street

Dag 12 Tot ziens Edinburgh, op naar Newcastle

Nadat we de nodige souvenirs gekocht hebben, verlaten we Edinburgh. We rijden terug naar Newcastle om onze reis te eindigen waar we hem begonnen: op de Princess Seaways. Zodra de boot wegvaart, heb ik heimwee. Heimwee naar het adembenemend mooie Schotse landschap, naar de rust en ruimte en naar de vriendelijke Schotten.

Onze rondreis door Schotland was fantastisch mooi. Alleen dag 9 zou ik vervangen door een extra dag in Cairngorms, verder zou ik de route precies hetzelfde laten. Soms is het fijn om zonder veel verwachtingen ergens naartoe te gaan. Hierdoor was het écht liefde op het eerste gezicht tussen mij en Schotland. Ik zocht rust en kreeg nog veel meer dan dat. Mijn hoofd werd leeg en mijn hart liep vol. Een ding is zeker: ik keer terug. Hopelijk al in de nabije toekomst.

Dit vind je misschien ook leuk