Thailand

Rondreis Thailand in 4 weken: onze route

tempel in kanchanaburi

Thailand was mijn eerste verre bestemming en dit is een reis die me altijd bij zal blijven. We hadden vier weken de tijd om dit prachtige land te verkennen en dat is zeker gelukt. Onze rondreis door Thailand was erg gevarieerd, we hebben veel kunnen zien en toch ook lekker kunnen relaxen. We krijgen de laatste tijd veel vragen over onze route door Thailand. We delen daarom graag onze route met je en geven je daarnaast tips voor als je wat meer of juist minder tijd hebt voor je reis door Thailand. We weten zeker dat je van dit geweldige land zult genieten!

Kanchanaburi (4 nachten)

Onze reis begon op het vliegveld in Brussel, vanwaar we via een tussenstop in Wenen naar Bangkok vlogen. We hadden ergens op een forum de tip gekregen om na aankomst in Bangkok gelijk door te reizen naar Kanchanaburi en het hectische Bangkok tot het einde van onze reis te bewaren. Wat waren we blij met deze tip. We raden dit iedereen aan. In Kanchanaburi konden we even heerlijk tot rust komen en het gebied heeft zo veel meer te bieden dan alleen de beroemde Bridge over the River Kwai. Met name de Hellfire Pass vonden we enorm indrukwekkend. Tijdens de oorlog zijn hier veel gevangenen aan het werken gezet om een spoorweg uit de rotsen te slaan. Veel van hen overleefden het niet. Het viel ons op dat er op de bijbehorende begraafplaats veel Nederlanders liggen en toen we het graf van de opa van mijn oom vonden, kwam het wel erg dichtbij. Naast veel historie, staat Kanchanaburi bekend om de prachtige natuur. Met name de Erawan watervallen zijn een absolute aanrader. We maakten ook een fietstocht langs de kleine dorpjes en tempels in de buurt. Overal werden we vrolijk en enthousiast begroet. Na afloop van de fietstocht hebben we Suan Nanachaat Spa bezocht, waar mijn vriend het aandurfde om een Thaise massage te nemen. Wil je meer lezen over dit mooie stukje Thailand? Bekijk al mijn tips voor het mooie Kanchanaburi. Kimber bezocht later deze regio ook nog en schreef een artikel met haar beste tips.

Kanchanaburi2

Ayutthaya (2 nachten)

Vanuit Kanchanaburi zijn we naar Ayutthaya gereisd. De belangrijkste bezienswaardigheden in deze voormalige hoofdstad zijn tempels, tempels en nog eens tempels. Erg mooi om eens te zien! De tempels zijn goed te verkennen op de fiets, maar je kunt je ook rond laten rijden in een tuktuk. We hebben ‘s avonds een tuktuk tour langs de bekendste tempels gemaakt, wat erg mooi was. Daarnaast hebben we de floating market van Ayutthaya bezocht. Het was niet zo spectaculair als de ‘echte’ floating market bij Damnoen Suduak, maar wel leuk om eens gezien te hebben. Ayutthaya is een mooie tussenstop tijdens je reis door Thailand. Wij vonden het in ieder geval prachtig.

Wij sliepen tijdens ons bezoek aan Ayutthaya in het mooie Baan Thai House in een huisje aan het meer. Je kunt bij de accommodatie gratis fietsen huren om zo de stad te kunnen verkennen. Baan Thai House beschikt daarnaast als één van de weinige accommodaties in Ayutthaya over een heerlijk zwembad, zodat je lekker af kunt koelen na een lange dag tempels bezichtigen. Het guesthouse ligt zo’n 500 meter van het station af en is dus ideaal als je met de trein doorreist naar een volgende bestemming.

Ayutthaya

Nachttrein (1 nacht)

Vanuit Ayutthaya zijn we met de nachttrein naar Chiang Mai gegaan. Wij hadden een privé coupé inclusief kleine wastafel en flesjes water. De coupé bestond in het begin uit twee grote stoelen, maar toen het tijd was om te gaan slapen, kwam een medewerker de stoelen omtoveren tot twee volledige bedden. We hebben die nacht heerlijk geslapen en werden de volgende ochtend uitgeslapen wakker in het prachtige Chiang Mai. Ik zou het reizen met de nachttrein iedereen aanraden. Je bespaart hotelkosten en het is vooral een leuke en unieke ervaring. De nachttrein vertrekt in Bangkok en rijdt via Ayutthaya, dus je kunt zowel in Bangkok als in Ayutthaya opstappen. Ben je benieuwd wat je precies kunt verwachten? In dit artikel over de nachttrein in Thailand vertellen we je meer.

Chiang Mai (5 nachten)

Chiang Mai was onze favoriete stad in Thailand en we waren dan ook blij dat we genoeg dagen voor een bezoek aan deze stad hadden uitgetrokken. Het is na Bangkok de grootste stad van Thailand, maar toch voelt het er bijna dorps aan. Er hangt een echte laid-back sfeer door de vele backpackers die naar deze stad komen, op elke hoek van de straat kun je heerlijk eten en er is volgens mij nergens in Thailand zo veel te doen als in Chiang Mai. We haalden onze ‘diploma’ Thais koken bij Siam Rice Thai Cookery en hebben geziplined door de jungle met Flight of the Gibbon, terwijl er echte gibbons vlak naast ons slingerden. Elke avond brachten we een bezoek aan de beroemde en gezellige Chiang Mai Night Market en in het weekend slenterden we over de Sunday Street Market. Benieuwd wat je nog meer kan doen in Chiang Mai? Bekijk onze 10 favoriete dingen om te doen in Chiang Mai. Dit is echt een stad waar ik zo een maand had kunnen blijven.

Wij verbleven in Chiang Mai in het Vieng Mantra Hotel. Het hotel ligt in een zijstraatje van de gezelligste buurt van Chiang Mai, op loopafstand van bijvoorbeeld de night market en de sunday street market. Het hotel heeft een prachtig zwembad en elke dag staat er een heerlijk ontbijt voor je klaar. Wij hebben het hier erg naar ons zin gehad en we vonden het een perfecte plek om Chiang Mai en de omgeving te verkennen.

Chiang Mai

Phuket – Kata (5 nachten)

Vanuit Chiang Mai zijn we naar Phuket gevlogen in het zuiden van Thailand. Over Phuket hoorden we wisselende verhalen, maar aangezien dit de enige plek was vanuit waar ze de Phi Phi Sunrise tour aanboden, besloten we toch te gaan. Zeker na het lezen van de reisdeceptie top 3 van Karlijn Travels (echt een aanrader overigens!), weet ik dat dit een goede beslissing was. Hieronder zie je een foto van het normaal overbevolkte strand van Maya Bay wat we nu helemaal voor onszelf hadden. Naast deze tour hebben we ook een tocht door Phang Nga Bay gemaakt met Simba Seatrips. Hoewel het vrij prijzig is, waren allebei deze tours hun geld meer dan waard. We kwamen op plekken waar normale tours met grotere boten niet kunnen komen en doordat we voor zonsopkomst vertrokken, hadden we de mooiste paradijselijke eilandjes voor onszelf.

Phuket

Dit was dan ook meteen een van de weinige positieve dingen aan Phuket. Wij vonden Phuket zelf echt drie keer niets. Het was enorm toeristisch en álles was Russisch. De enige Thaise mensen die we er sproken, zeiden dat bijna al hun vrienden en familie uit Phuket weg waren gejaagd, omdat de Russen het overgenomen hadden. Wij zaten overigens nog in het rustigere deel van Phuket aan Kata Beach. Het gebied rondom Patong schijnt nog erger te zijn. We hebben de laatste twee dagen zelfs binnen in ons hotel gegeten, omdat we gek werden van alle verkopers die aan je arm trokken en iets van je wilden. We hebben nog wel een dag een tour gemaakt langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Phuket. We bezochten onder andere Promthepe cape, Big Buddha, Kata Viewpoint, Wat Chalong en een cashewnotenfabriek. Hoewel deze bezienswaardigheden erg mooi waren om te zien, zou ik Phuket bij een volgende bezoek zeker overslaan door de sfeer die er hangt. De twee tours die we met Simba Seatrips hebben gemaakt waren het waard, maar verder was Phuket niet aan ons besteed.

Krabi – Ao Nang (4 nachten)

Na het toeristische Phuket was het een verademing toen we in Ao Nang aankwamen. Even geen opdringerige verkopers, maar alleen vriendelijke mensen die oprecht blij zijn dat je hun dorp komt bezoeken. Ao Nang zit echt nog in de beginfase van het toerisme, nadat het door de Tsunami voor een groot deel verwoest was. Wacht dus niet te lang om Ao Nang te bezoeken, want het wordt steeds populairder. Vanuit Ao Nang kun je gemakkelijk voor een paar Baht een lokale boot nemen naar de prachtige stranden en grotten van Railay of Ao Phra Nang. Daarnaast is Ao Nang een ideale plek om de mangroves van Ao Thalane te bezoeken. De Kayaktocht die we daar gemaakt hebben was schitterend. Je voelt je zo klein tussen de immense rotsen en de mangroves zelf zijn betoverend mooi. Het is net alsof je midden in Expeditie Robinson zit. We hebben de 20 hoogtepunten van het prachtige zuiden van Thailand voor je op een rijtje gezet.

Wij sliepen in Ao Nang in het Phu Pi Maan Resort, dat toen net geopend was. Wij konden daarom voor een heel fijn prijsje in dit prachtige luxe resort verblijven. Elke keer als we iemand vertelden waar we verbleven, was de eerste reactie ‘ahh, honeymoon!’. Het was dan ook echt een sprookje om hier te verblijven. We kwamen niets te kort en ook al lag het resort op loopafstand van het centrum, er stond altijd een tuk-tuk klaar om ons te brengen en halen. Ik dit resort zeker een aanrader en schreef er al eerder over in mijn top 5 favoriete accommodaties.

krabi

Bangkok (5 nachten)

Vanuit Krabi zijn we teruggevlogen naar Bangkok voor het laatste deel van onze reis. Al onze binnenlandse vluchten hebben we overigens via AirAsia geboekt. We waren erg blij dat we Bangkok tot het einde van onze reis bewaard habben. We konden hier namelijk nog perfect wat leuke souvenirs en cadeautjes voor het thuisfront inslaan op de Chatuchak markt en in MBK, het leukste winkelcentrum van Bangkok. Het enige nadeel aan Bangkok tot het einde bewaren, is dat je op een gegeven moment een beetje ‘tempel-moe’ bent. Hoe mooi en indrukwekkend de tempels ook zijn, als je er zó veel gezien hebt in vier weken dan doet het je toch steeds minder. Gelukkig waren er naast tempels ook genoeg andere dingen te zien in Bangkok. Één van onze hoogtepunten was Bangkok per fiets verkennen met Co van Kessel. Erg Nederlands misschien, maar we kwamen zo op plekken waar we anders nooit geweest zouden zijn. Met fiets en al staken we de rivier over en zodra je aan de overkant bent, ben je in een totaal ander Bangkok.  Onze laatste avond genoten we van een boottocht over de Chao Phraya rivier en het uitzicht over de stad vanaf de Skybar at Lebua State. Wat ons betreft was Bangkok de perfecte afsluiting van een prachtige reis! We hebben onze top 10 must do’s in Bangkok voor je verzameld.

In Bangkok sliepen we in een appartement van Baan K Managed by Bliston. Deze appartementen liggen in de zakenwijk Sathorn, vlakbij het Lumpini park. Het is dan ook maar 5 minuten lopen naar het treinstation Lumpini en 10 minuten lopen naar BTS-station Sala Daeng en MRT-station Silom. Indien je geen zin hebt om te lopen, staat er ook altijd een tuktuk voor je klaar die je gratis naar één van deze stations brengt. De studio’s en appartementen zijn heel ruim en van alle gemakken voorzien en elke ochtend staat er een heerlijk ontbijt voor je klaar. Wanneer ik weer naar Bangkok ga, zou ik hier absoluut weer verblijven.

bangkok

Wat als je minder tijd hebt voor je rondreis door Thailand?

• Het centrum van Ayutthaya is vrij compact, waardoor je de belangrijkste tempels prima in één dag kan bezoeken. Als je echt weinig tijd hebt, zou je zelfs ‘s ochtends vanuit Kanchanaburi of Bangkok naar Ayutthaya kunnen reizen, overdag de tempels kunnen bezoeken, en ‘s avonds de nachttrein naar Chiang Mai kunnen pakken.
  • Voor zo ver het nog niet duidelijk was: wat ons betreft zou je Phuket over kunnen slaan. De provincie Krabi trok ons veel meer en van daaruit zijn de Phi Phi eilanden (eventueel met één of meerdere nachten op het eiland) en Phang Nga Bay ook prima te bezoeken.
  • Het hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal wilt zien en doen, maar je zou in principe prima één nacht minder kunnen verblijven in Kanchanaburi, Chiang Mai of Bangkok. Wij hebben wel erg veel gezien en gedaan, maar we hebben het daarnaast ook rustig aan gedaan. Eventueel zou je ook één van de hierboven genoemde bestemmingen helemaal over kunnen slaan en kunnen bewaren tot een volgende reis, want haasten op reis is nergens goed voor.

Wat als je meer tijd hebt voor je rondreis door Thailand?

• Tussen Ayutthaya en Chiang Mai kun je een tussenstop maken in Sukothai. Dit is net als Ayutthaya een voormalige hoofdstad van Thailand en het staat er vol met oude tempels. Het is over het algemeen wat rustiger dan Ayutthaya en de tempels zijn goed per fiets te verkennen.
  • Vanuit Chiang Mai kun je doorreizen naar het Noordelijker gelegen Chiang Rai. Hier vindt je onder andere de Wat Rong Khun, een prachtige en beroemde witte tempel, en de Gouden Driehoek, waar Thailand, Myanmar en Laos aan elkaar grenzen. Vanuit Chiang Rai kun je ook rechtstreeks naar het zuiden van Thailand vliegen.
  • Wij hebben tijdens onze reis alleen het westelijke deel van Zuid-Thailand verkend. Het oostelijke deel van Zuid-Thailand is ook prachtig. Bezoek bijvoorbeeld de eilanden Koh Samui, Koh Tao en Koh Phangan.
  • Wij hebben veel positieve verhalen gehoord over het oosten van Thailand waar het nog vrij onbekend en ongerept is. Zeker het Khao Yai nationaal park schijnt prachtig te zijn. Helaas zijn we zelf nog niet in het oosten geweest, maar het staat zeker op ons lijstje voor een volgende bezoek.
  • Vanuit Thailand kun je ook gemakkelijk doorreizen naar andere mooie landen in Azië. Breng bijvoorbeeld een bezoek aan buurlanden Myanmar, Laos, Cambodja of Maleisië.

Ben je zelf van plan om naar Thailand te gaan en zoek je nog een goedkope vlucht? Wij hebben onze tips voor het vinden van goedkope vliegtickets voor je verzameld. Ook geven we je tips voor het vinden van een goedkope verblijfplaats in dit mooie land. Wil je meer lezen over Thailand en bovenstaande bestemmingen? Bekijk al onze artikelen over Thailand.

Ben jij weleens in Thailand geweest en welke route heb jij toen gevolgd? Mocht je nog vragen hebben over onze route of één van de plekken die we bezocht hebben, stel ze dan gerust in de reacties.

Dit vind je misschien ook leuk

16 Reacties

Sandra
    19 april 2015 op 14:35

Blijft toch een mooi land… Althans, van de foto’s ;-)! Ik ben er nog nooit geweest, maar het trekt me inmiddels steeds meer. Deels door de mooie foto’s op alles blogs en deels doordat ik mij er ook maar bij neer moet gaan leggen dat er echt meer is dan alleen Amerika 😉

26 april 2015 op 16:04

Oh ik kan me dat helemaal voorstellen. Ik weet zeker dat je het er geweldig zult vinden, Sandra! Het is wel totaal anders dan Amerika, maar dat maakt het juist zo leuk denk ik. En Amerika blijft nog wel even bestaan gelukkig. Ik hoop dat je na je prachtige reis door het oosten van Amerika ook snel een keer Azië kunt gaan ontdekken!

Kirsten | Travelaar.nl
    19 april 2015 op 15:55

Leuke post! Wij hebben aardig veel dezelfde bestemmingen bezocht 🙂 Een goede tip trouwens aan het begin om vanuit Bangkok meteen door te gaan en Bangkok te bewaren als laatste bestemming.. Dit deden wij niet en daar heb ik echt wel spijt van. Bangkok overweldigde mij een beetje, waardoor ik totaal in paniek was de eerste twee dagen haha. Voor ons was het ook de eerste keer buiten Europa.. Uiteindelijk vond ik het de tweede keer dat we er waren een super fijne stad 🙂

26 april 2015 op 16:08

Wat leuk dat jullie ongeveer dezelfde route hebben gevolgd! Ik was achteraf ook héél erg blij met de tip die we hadden gekregen om Bangkok tot het laatst te bewaren. Zeker na zo’n lange reis, kan ik me voorstellen dat Bangkok heel overweldigend voor je was. Voor ons was het ook de eerste keer buiten Europa, dus ik was blij dat we onze reis rustig konden beginnen en langzaam konden wennen aan alles. Fijn om te horen dat je Bangkok de tweede keer gelukkig wel een fijne stad vond. Ik vond het er ook echt heel tof!

Ine
    19 april 2015 op 17:15

Saskia wij hebben dankzij jou veel van deze mooie plekken gezien.
    We hebben daar erg van genoten!
    Het was een super belevenis.

26 april 2015 op 16:09

Wat leuk om te horen! Ik vond het een eer om jullie reis te plannen en ik ben blij dat jullie zo ontzettend genoten hebben van het prachtige Thailand.

Tikva
    20 april 2015 op 06:21

Volgens mij hebben jullie een hele goede route te pakken voor de 1e keer thailand met van alles wat. Wij zijn 4 keer in Thailand geweest, altijd in combi met andere landen in de regio. Een volgende keer zou ik zelf voor het noordoosten gaan.

26 april 2015 op 16:11

Wat leuk om te horen Tikva! Ik vond het nog best lastig om een route in elkaar te zetten voor een 1e keer Thailand (en voor ons ook de eerste keer buiten Europa). Je weet niet zo goed wat je moet verwachten en je wilt het liefst alles zien, maar ook niet te veel haasten overal. Ik was uiteindelijk erg blij dat we inderdaad van alles wat hadden gedaan en toch ook lekker hebben kunnen relaxen. Wat tof dat jullie al 4 keer in Thailand (en omringende landen) zijn geweest!! Het noordoosten staat ook nog hoog op mijn wishlist. Het lijkt me zo mooi daar! Heel anders dan de rest van Thailand denk ik.

Stéphanie | Expeditie Aardbol
    20 april 2015 op 10:56

Veel overlap met mijn reis van vier weken door Thailand! Vond alleen Ao Nang geen succes. Het was enorm druk, de stranden waren vies, overal hard discogeluid en heel veel ‘ignorant’ reizigers. Maar ik zat dan ook in het hoogseizoen, misschien was dat niet zo’n slim idee ;)!

26 april 2015 op 16:13

Wat leuk dat er zo veel overlap zit in onze reizen, Stéphanie! Ik hoop dat je net zo genoten hebt als wij. Wel super balen dat Ao Nang zo tegenviel bij jou. Ik was ook al wel bang dat het snel in een tweede Phuket zal gaan veranderen. Gelukkig is het in het laagseizoen nog heerlijk vertoeven daar.

Daisy
    16 september 2015 op 18:52

Wat een heerlijk verslag! Mooie foto’s en goede tips. Dank je wel, daar heb ik echt wat aan bij het plannen van onze Thailand trip.

19 september 2015 op 10:58

Wauw wat gaaf dat je naar Thailand gaat Daisy! Heel fijn om te horen dat je iets aan onze tips hebt. Ik weet zeker dat je hoe dan ook een geweldige tijd gaat hebben daar. Mocht je nog vragen hebben of tips willen over een bepaalde plek dan laat het maar weten natuurlijk! Alvast een hele fijne reis en heel veel plezier!

Puck
    1 februari 2016 op 18:44

Ik ben van plan om binnenkort naar Thailand te gaan, maar vroeg me af hoeveel me budget moet zijn. Hoeveel hadden jullie in totaal nodig en wat betaal je voor zo een nachttrein?

13 mei 2018 op 14:05

Hi Puck, het is voor mij al zo’n zes jaar geleden dat ik in Thailand was, dus ik weet helaas niet meer wat wij precies hebben uitgegeven. Hoeveel budget je nodig hebt is ook heel afhankelijk van hoe je wilt reizen: slaap je in hostels of wat luxere hotels, eet je van een kraampje op straat of in internationale restaurants, reis je met het OV of met de taxi, welke bezienswaardigheden wil je allemaal bezoeken, etc. De precieze prijs voor de nachttrein weet ik ook niet meer, maar hierbij is het vooral afhankelijk of je eerste of tweede klas reist en welke route je aflegt. Hier vind je meer informatie over de nachttrein in Thailand: https://reisgenie.nl/de-nachttrein-in-thailand/

Doré Proost
    10 mei 2018 op 11:39

Na deze blog met tips van jullie willen wij ook het noorden van Thailand bezoeken en daarna naar Railey Beach en Koh Lanta. Wij hebben al een keer een georganiseerde groepsreis gedaan maar willen het nu zelf regelen. Kan je makkelijk vanuit Bangkok een privéchauffeur regelen die je damnoen saduak + maeklongrailway laat bezoeken en daarna je naar Kanchanaburi brengt. Hoeveel kost zoiets in Thailand en lukt dit overal. Op Bali is dit nl. heel goedkoop, ca. € 35,– per dag.
    Kan je makkelijk overal komen. Ook bv. naar die drijvende huisjes op de rivier Khwai Noi en dan naar Ayutthaya. Liever geen ov.

13 mei 2018 op 14:08

Hi Doré, wat een mooie plannen zeg, super gaaf! Thailand is een land dat heel goed zelf te bereizen is. Mijn ouders maken normaal gesproken bijvoorbeeld vaak een groepsrondreis met Fox, maar Thailand hebben ze dan weer wel helemaal zelf gedaan en dat is ze erg goed bevallen. Een privéchauffeur is een ideale manier van vervoer in Thailand. Ik zou je aanraden om deze taxi’s via je accommodatie in Bangkok of Kanchanaburi te boeken, omdat je dan een betrouwbare chauffeur hebt tegen de beste prijzen. De precieze prijzen weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar het is voor ons ook al zes jaar geleden dat we er waren. Je kunt hiervoor het beste even contact opnemen met je accommodatie. Mijn ervaring is dat zij je heel goed helpen met het organiseren van dagtours. Wij zijn zelf ook met de taxi van Bangkok naar Kanchanaburi en van Kanchanaburi naar Ayutthaya gereisd. Alvast een hele fijne reis gewenst en veel plezier met het uitstippelen van jullie route!