Petra Jordanië

Petra in één dag: de mooiste route door het wereldwonder van Jordanië

Home / Jordanië / Petra in één dag: de mooiste route door het wereldwonder van Jordanië

Petra is een plek die ik al jarenlang wilde bezoeken. Natuurlijk kende ik de bekende foto’s van de Treasury, maar dat Petra zo enorm groot was had ik niet verwacht. Ik vond het daardoor best lastig om uit te zoeken wat we allemaal wilden zien en wat een logische route door Petra was. Gelukkig is het na veel uitzoekwerk en tips van locals toch gelukt om de perfecte route te vinden. Wij zijn uiteindelijk een volle dag in Petra geweest en we hebben alles gezien wat we wilden. Bekijk de mooiste route door Petra in één dag.

Onze route door Petra in één dag

Op de site van Visit Petra en bij het Visitor Center in Petra staan een aantal wandelroutes aangegeven. Ik vond deze persoonlijk vrij onduidelijk en bovendien klopten de tijden die bij de routes stonden totaal niet met de realiteit. Zelfs met regelmatig stoppen om uit te rusten of foto’s te maken, zaten we niet eens op de helft van de tijd die werd aangegeven. Gelukkig konden we daardoor veel meer zien dan we aanvankelijk dachten. Nu moet ik wel zeggen dat het niet extreem warm was toen wij Petra bezochten. In de zomer zou ik deze route idealiter over twee dagen verdelen. Op onderstaand kaartje zie je de route die wij gelopen hebben en de mooiste punten waar we gestopt zijn. We begonnen om 6 uur ’s ochtends en waren om half 8 ’s avonds weer terug. Een lange dag dus, maar absoluut de moeite waard.

Route Petra in één dag

Bab Al Siq (gele route)

We starten onze route bij Bab Al Siq. Bab Al Siq is Arabisch voor toegang tot de Siq. Ik dacht eigenlijk dat we vanaf het Visitor Center meteen de beroemde Siq in zouden lopen, maar we wandelen eerst over deze mooie open weg waar we al verschillende indrukwekkende bouwwerken zien in de rotswand. Ik moet mezelf dwingen om niet om de paar meter te stoppen om een foto te maken, want ik weet dat we nog veel meer moois gaan zien vandaag.

De Siq (gele route)

Na een paar honderd meter komen we uit bij de Siq, de hoofdweg die ons naar de stad Petra leidt. Dit 1200 meter lange pad is volledig omgeven door rotswanden tot wel 80 meter hoog. Ik vind het enorm indrukwekkend om hier doorheen te lopen. Het doet me een beetje denken aan de Antelope Canyon en Zion National Park in West-Amerika. Het grootste deel van de Siq is gecreëerd door natuurlijke rotsformatie, maar we zien onderweg in de rotswanden ook een aantal beeldhouwwerken.

De Treasury (Al-Khazna)

Na ongeveer drie kwartier lopen door de Bab Al Siq en de Siq zelf zien we dan eindelijk de Treasury verschijnen tussen de hoge wanden van de Siq. Dit is hét beeld wat ik van Petra in mijn hoofd had. Ik vind het in het echt nog veel indrukwekkender dan ik had verwacht. Bovendien is het er zo vroeg in de ochtend nog super rustig, waardoor we de Treasury in alle rust kunnen bewonderen.

Petra Jordanië Petra JordaniëPetra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië

De route naar het uitzichtpunt op de Treasury (oranje route)

Edit: van een lezer kregen we door dat deze route (tijdelijk) gesloten is en dat je niet meer via deze korte klim naar het uitzichtpunt op de Treasury kunt. Je moet hiervoor een langere omweg maken die begint bij de Royal graftombes.

Vervolgens besluiten we het uitzichtpunt op de Treasury te bezoeken, omdat we dit bijzondere bouwwerk ook graag van boven willen zien. Een hele belangrijke tip: als je voor de Treasury staat, wandel dan niet naar het uitzichtpunt aan de linkerkant. De gidsen die de trap bewaken, vragen tientallen euro’s wanneer je het uitzichtpunt wilt bezoeken en de stijle weg naar boven schijnt alles behalve veilig te zijn. Eenmaal boven wordt er ook voor elke foto die je maakt nog geld gevraagd. Loop je rechtsom, dan is de weg een stuk beter te doen. Bovendien is deze route geheel gratis en wonen er bij dit uitzichtpunt heel aardige bedoeïenen waar je een lekker kopje thee kunt drinken. Vanuit de Treasury is het ongeveer 40 minuten lopen naar dit uitzichtpunt. Ik vond de route zelf wat lastig te vinden, dus ik heb hem hieronder voor je uitgeschreven.

Petra Jordanië

Je loopt eerst een stuk door de Street of Facades, de hoofdstraat van Petra. Aan de rechterkant zie je op een gegeven moment de Royal Tombs liggen.

Petra JordaniëPetra Jordanië

Wanneer je hier helemaal doorloopt, zie je een klein bordje met de ‘Al Khubtha Trail’ staan. Volg deze route en loop zo ver mogelijk langs de Tombs totdat je een grote trap ziet.

Petra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië

Deze trappen lopen helemaal omhoog de berg op. Het is soms best even zwoegen, maar geloof me, het is het echt waard.

Petra Jordanië Petra Jordanië

Op een gegeven moment zie je bovenop de berg een klein tentje waar je een mooi uitzicht hebt op het amfitheater. Loop vanuit daar nog verder door, totdat je bij een klein verlaten gebouw uitkomt.

Petra Jordanië

Ga hier naar links en klim via de stenen weer een stukje naar beneden. Hier is geen echt pad en het voelt misschien wat onlogisch om weer naar beneden te gaan, maar je komt zo vanzelf bij het uitzichtpunt uit.

Als je er bijna bent, zie je al een klein stukje van de Treasury tussen de rotsen. Vanaf hier is het nog maar een een tot twee minuten tot het uitzichtpunt waar je een volledig zicht hebt op de Treasury.

De eigenaar van het tentje bij het uitzichtpunt is bezig om de route beter aan te geven, dus volg vooral bovenstaande bordjes met ‘come and sit and enjoy the spectacular view of the treasury from above‘.

De zonsopkomst met uitzicht op de Treasury

Uiteindelijk zien we het uitzichtpunt liggen. Hier krijgen we gelijk een kop verse muntthee aangeboden die we opdrinken op de kussens aan de rand van het uitzichtpunt. De mannen van wie deze hut is, zijn enorm vriendelijk. Omdat we graag willen wachten totdat de zon de Treasury volledig verlicht, hebben we bijna een uur gezellig zitten kletsen. Ze hebben ons veel verteld over hun leven in Petra. Ook hebben ze ons veel goede tips gegeven voor routes door Petra.

Petra JordaniëPetra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië

De Street of Facades (oranje route)

Nadat we genoten hebben van het uitzicht, wandelen we terug naar beneden. We komen weer uit in de Street of Facades. Op de weg naar het uitzichtpunt zijn we hier al snel doorheen gelopen. We nemen nu wat meer tijd om de verschillende bouwwerken te bekijken. Met name het amfitheater vind ik erg indrukwekkend. Ook zien we overal kleine huisjes en graftomben in de rotswand.

Petra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië

De High Place of Sacrifice (rode route)

Aan de linkerkant naast het amfitheater ligt een grote trap die naar de High Place of Sacrifice leidt. Zoals de naam al doet vermoeden, is de High Place of Sacrifice heel hoog gelegen. We doen er ongeveer een half uur over om de steile trappen te beklimmen, maar de uitzichten onderweg zijn prachtig. De High Place is gelegen op de heuvel Attuf. De High Place zelf is niet bijzonder indrukwekkend, aangezien het een grote vlakke top is waar vroeger processies werden gehouden. Het uitzicht op het omliggende berglandschap is wel enorm de moeite waard. Ook hier valt het ons op hoe vriendelijk en trots de lokale verkopers zijn.

Petra Jordanië Petra JordaniëPetra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië

Wadi Farasah (groene route)

Vanaf de top wandelen we via de andere kant naar beneden. Volg hiervoor de bordjes richting Wadi Farasah. Wadi Farasah was vroeger de processieroute naar de High Place of Sacrifice, waardoor er onderweg een hoop mooie bouwwerken en inscripties te vinden zijn, zoals de indrukwekkende Garden Hall en de Renaissance Tomb. Het valt ons ook op dat het hier erg rustig is in vergelijking met de bekendere delen van Petra, zoals rondom de Treasury. Ik vind dit deel van Petra echter heel bijzonder en echt de moeite waard. Het is een prachtige route waar je je ogen uit zult kijken.

Petra JordaniëPetra Jordanië Petra JordaniëPetra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië

De tempels van Petra

Wanneer we bijna weer beneden zijn, hebben we een goed uitzicht op de hoofdstraat waar meerdere tempels liggen. De belangrijkste zijn de Great Temple, met een totale oppervlakte van zo’n 7000 vierkante meter, en de Temple of Qasr Al-Bint. Deze tempels doen me qua bouwstijl veel meer denken aan Italië of Griekenland. Ze lijken minder op de rest van de bouwwerken in Petra, maar ze zijn wel erg mooi.

Lunchen bij The Basin

Na de lange wandeling naar beneden, komen we uit bij The Basin. Dit restaurant is gelegen tegenover de Temple of Qasr Al-Bint. The Basin is het enige echte restaurant in Petra. Voor 17 Jordaanse Dinar (omgerekend zo’n 20 euro) kun je hier genieten van een heerlijk lunchbuffet. Het is voor Jordaanse begrippen vrij prijzig, maar wij vinden het heerlijk om even uit te rusten in de airco en het eten smaakt goed. Veel hotels bieden overigens ook lunchpakketjes aan, mocht je dat fijner vinden.

Petra Jordanië

De route naar de Monastery (blauwe route)

Om de hoek van The Basin ligt het pad naar de Monastery, ook wel bekend als Ad-Deir. Dit is het grootste monument in Petra, met een hoogte van maar liefst 48,3 meter en een breedte van 47 meter. Het is zo’n 800 treden klimmen naar dit hoog gelegen bouwwerk, wat zeker na de andere beklimmingen van vandaag best even pittig is. Eenmaal aangekomen ben ik meteen zo blij dat we dit wel gedaan hebben. Ik heb de hele dag al verschillende mooie bouwwerken gezien, maar de Monastery is voor mij het absolute hoogtepunt. Het is geïnspireerd op de Treasury, maar het is nog een stuk groter en indrukwekkender.

Petra JordaniëPetra JordaniëPetra Jordanië

Verse jus met uitzicht op de Monastery

Recht tegenover de Monastery liggen twee kleine restaurants, waar ze heerlijke verse sapjes maken. Vanaf de vele bankjes heb je een geweldig uitzicht op de Monastery en kun je nog even uitrusten voor je laatste klim van de dag.

Petra JordaniëPetra Jordanië

Het mooiste uitzicht op de Monastery (paarse route)

Ondanks dat je waarschijnlijk al veel gelopen hebt, zou ik je echter aanraden om ook nog naar het uitzichtpunt van de Monastery te lopen. Zo met de bergen er omheen vond ik het nog indrukwekkender. Ook bij dit uitzichtpunt zit weer een leuk tentje waar we wederom een glaasje Jordaanse thee krijgen aangeboden, of zoals ze het zelf noemen ‘de rum van de woestijn’. Naast dit uitzichtpunt zijn er een stukje verderop nog wat andere uitzichtpunten waar je vooral een mooi zicht hebt op de omliggende omgeving en het berglandschap.

Petra Jordanië Petra JordaniëPetra Jordanië

De zonsondergang bekijken in Petra?

Officieel sluit Petra om 6 uur haar deuren. Dit betekent echter enkel dat ze na 6 uur ’s avonds geen mensen meer binnenlaten. Je kunt Petra altijd verlaten. De bedoeïenen die in Petra wonen, raden ons zelfs aan om tot zonsondergang te blijven. We zijn uiteindelijk tot ongeveer half 6 bij de Monastery gebleven, omdat we vanuit daar nog zo’n twee uur terug moesten lopen naar het Visitor Center en we daar graag voor het donker wilden zijn. Op de terugweg kwamen we een aantal mensen tegen die samen met een gids op weg waren naar de Monastery om de zonsondergang te bekijken. Dit is dus zeker mogelijk, ondanks dat het in de officiële informatie niet genoemd wordt. Ik vond het heerlijk om in alle rust nog even te genieten van deze prachtige plek.

Petra Jordanië

Terug door de Street of Facades en langs de Royal Tombs (grijze route)

Vanuit de Monastery lopen we weer terug naar het Visitor Center. Een deel van deze route hebben we nog niet eerder gelopen, omdat we ’s ochtends op de heenweg via de High Place of Sacrifice en Wadi Farasah zijn gelopen. Wanneer we over de hoofdstraat lopen, hebben we een geweldig uitzicht op de Royal Tombs in het oranje licht van de ondergaande zon. Ook hier lijkt het alsof we heel Petra voor onszelf hebben.

Petra Jordanië Petra Jordanië Petra Jordanië

Nog een laatste blik op de Treasury en terug door de Siq

Wanneer de zon al bijna onder is, komen we weer aan bij de Treasury. Vanuit de Siq werpen we nog een laatste blik op dit bijzondere bouwwerk wat ik al zo lang wilde bezoeken. De wandeling van de Monastery terug naar het Visitor Center duurt toch nog een kleine twee uur. Rond half 8 ’s avonds zijn we weer terug bij de parkeerplaats. We hebben echt een geweldige dag gehad en ik vond Petra zonder twijfel het mooiste wereldwonder wat ik tot nu toe heb gezien. Het heeft mijn hoge verwachtingen meer dan waar gemaakt.

Petra Jordanië Petra Jordanië

Heb je meer dan één dag de tijd in Petra?

Wanneer je Petra in één dag wilt bekijken, zou ik je bovenstaande route aanraden. Wij hebben in één dag alles kunnen zien wat we wilden, maar we zijn dan ook van 6 uur ’s ochtends tot half 8 ’s avonds in Petra geweest. Mocht je twee dagen de tijd hebben, dan zou ik je aanraden om de eerste dag enkel de route tot aan de Basin te lopen. Op je tweede dag kun je dan naar Little Petra rijden en vanuit hier naar de Monastery lopen. Deze route is een stuk minder zwaar en zo kun je ook Little Petra zien. Wij bezochten Little Petra zelf een dag van tevoren. Mocht je op maandag, woensdag of donderdag in Petra zijn, dan kun je ’s avonds ook Petra by Night bezoeken. Dit is een speciale lichtshow bij de Treasury waar je aparte entreekosten voor moet betalen.

Petra Jordanië

Overnachten in de buurt van Petra

Wanneer je Petra gaat bezoeken, kun je het beste overnachten in Wadi Musa, het dorpje waar de ingang van Petra is gelegen. Wij sliepen twee nachten in het Sharah Mountains Hotel op slechts 5 minuten rijden van de ingang van Petra. Verwacht geen overdreven luxe, maar het is een prima hotel met ruime kamers en vriendelijk personeel. We betaalden €42 per nacht voor een tweepersoonskamer inclusief ontbijt.

Entreeprijs Petra en Jordan Pass

De entreeprijs voor Petra is 50 Jordaanse Dinar voor één dag, best flink dus. Voor elke extra dag komt daar 5 Dinar bij. In verhouding is het dus voordeliger om meerdere dagen te gaan. Wanneer je langer dan drie nachten in Jordanië verblijft, raad ik je aan om de Jordan Pass te kopen. De kosten voor je toeristenvisa van 40 JD zitten hierbij inbegrepen, evenals de entree van meer dan 40 attracties in Jordanië. Met deze pas bezochten wij onder andere Jerash, Wadi Rum, Al Karak, Shobak en het Amfitheater van Amman. Daarnaast kun je kiezen voor één, twee of drie dagen toegang tot Petra. Zelfs als je alleen Petra bezoekt, haal je de aanschafkosten van 70 Jordaanse Dinar er al makkelijk uit.

De mooiste route naar Petra

Reis je met de auto naar Petra? Dan raad ik aan om via de King’s Highway te rijden. Op deze manier doe je er misschien iets langer over, maar onderweg kun je aantal prachtige plekken bezoeken. Wij reden onder andere door de Grand Canyon van Jordanië, over de Wadi Mujib Dam en langs vele oude kastelen en burchten. Ook bezochten we onderweg Little Petra, het kleine zusje van Petra.

Bekijk hier onze gedetailleerde route over de King’s Highway naar Petra.

King's Highway Jordanië Mujib Dam Jordanië Al Karak Jordanië

Petra was voor mij het absolute hoogtepunt van onze reis door Jordanië. Gelukkig is er naast Petra nog veel meer moois te zien in Jordanië. Bekijk hier alle artikelen over onze rondreis door Jordanië.

Deel dit artikel

Het kan zijn dat dit artikel affiliate links bevat. Dit betekent dat wij een kleine commissie ontvangen wanneer je via deze linkjes iets boekt. Dit kost jou uiteraard niets extra. Heb je iets aan onze tips gehad? Dan zouden we het super vinden als je je reis (of je huurauto, accommodatie, vliegticket, excursie of reisproduct) via de linkjes in dit artikel wil boeken. Heel erg bedankt en we wensen je een geweldige reis! Liefs, Kimber & Saskia

8 reacties op “Petra in één dag: de mooiste route door het wereldwonder van Jordanië”

1. Hi Saskia

Super interessant allemaal, waarvoor dank! Ik had nog paar kleine vraagjes waar je me misschien kan bij helpen 🙂
    – Je parkeert dus aan Petra visitor center? Je kan je huurauto hier makkelijk kwijt? Moet je niet op voorhand reserveren?
    – Ik heb reeds mijn Jordan pass aangeschaft, moet je deze dan laten valideren aan het Petra visitor center?
    – Om welk uur zijn we best geparkeerd aan het visitor center? Zodat we ook ten volle van Petra kunnen genieten gelijk jullie.

Alvast bedankt!
    Louis

1. Hi Louis,
      Wat gaaf dat je naar Petra gaat.
      – Wij parkeerden vlak naast het visitor center op deze gratis parkeerplaats: https://goo.gl/maps/VLB1W7MCFptArrkx7. Je hoeft hiervoor niet te reserveren. Bij ons was het erg rustig, maar wij waren er dan ook al erg vroeg.
      – Je krijgt als het goed is een mail met een QR code van de Jordan Pass. Deze kun je uitprinten of ter plekke laten scannen.
      – Wij waren er al erg vroeg, om 6 uur ’s ochtends. Dit zou ik ook wel echt aanraden om in alle rust van Petra te kunnen genieten.
      Hopelijk beantwoordt dit je vragen. Heel veel plezier gewenst!

2. Hallo Saskia!
    Wat een handige, leuke artikels over Jordanië. Ik had wel een vraagje over deze dagplanning in Petra. Ik ga in februari naar Jordanië en was van plan jouw route door Petra ook te doen. Nu bedacht ik me dat het dan natuurlijk heel wat vroeger donker is. Zou het nog steeds mogelijk zijn dan deze dagplanning te halen? Of kan ik beter een alternatief bedenken? Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn om the monastery vanaf little Petra te bezoeken, ik weet echter niet of hier genoeg tijd voor is? We waren van plan naar Petra te rijden via de king’s Highway, volgens de leuke route waar je ook een post over schreef. We zouden dan bij de laatste stop die wandeling naar de monastery kunnen doen. Maar geen idee hoe lang dit duurt en of dit dan haalbaar is in 1 dag samen met de rit naar Petra?
    Alvast heel veel bedankt voor je advies!
    Groetjes Melissa

1. Hi Melissa, super gaaf dat je in februari naar Jordanië gaat! Ik heb even het verschil in tijd qua zonsopkomst en zonsondergang opgezocht en deze route zou nog prima in één dag moeten lukken als je er rond openingstijd bent. Wij hebben het nog best relaxt gedaan en bijvoorbeeld vrij lang en uitgebreid geluncht en ‘s ochtends ook bijna een uur in dat tentje met uitzicht op de Treasury gezeten. Persoonlijk zou ik er eerder voor kiezen om de Monastery ook op je dag in Petra te bezoeken dan om het vanuit Little Petra te doen. Dat is namelijk al best een lange rijdag met veel stops onderweg en ook vanuit Little Petra is het nog best een stukje lopen naar de Monastery. Maar geen zorgen dus, deze route moet ook in februari goed te doen zijn in één dag. Ik wens jullie alvast een hele fijne reis!

3. Hallo
    Mag ik vragen of jillue vanuit Egypte vertrokken zijn?en of dat geen probleem was.collega van mij mocht enkele maanden terug het hotel niet uit uit voorzorg voor zever.wij gaan nu.
    Mvg Peter

1. Hi Peter, ik denk dat ik je vraag niet helemaal goed begrijp. Ik begrijp niet waarom je vanuit Nederland via Afrika naar Jordanië (Midden-Oosten) zou reizen. Wij zijn zelf ook nooit in Egypte geweest.

2. Marleen vanhecke

Dag Saskia,

Gisteren Petra bezocht en jouw suggesties gevolgd. Die waren heel nuttig en brachten structuur in onze dag. Wij doen momenteel een stuk van de Jordan Bike Trail. Lastig maar prachtig! De accomodaties buiten de toeristische centra zijn wel ondermaats.

1. Hoi Marleen, wat fijn om te horen dat je veel aan het artikel van Saskia gehad hebt! En wat super gaaf dat jullie nu bezig zijn met de Jordan Bike Trail. Lijkt me fantastisch! Heel veel plezier nog daar.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *