Australië

Rondreis Australië: onze route in 3 weken

Na jaren van beloftes was het afgelopen maand eindelijk zo ver: we zochten onze vrienden Kathy en Michael op in Australië! Uiteraard vlieg je niet naar de andere kant van de wereld om alleen even bij vrienden op bezoek te gaan. We maakten er meteen een rondreis van 3 weken van. In relatief korte tijd zagen we zo veel mogelijk highlights aan de oostkust. Ik kan je zeggen dat deze reis naar meer smaakt: Australië is fantastisch! Dit was onze rondreis door Australië in 3 weken.

Melbourne (4 nachten)

Uiteraard beginnen we onze reis in Melbourne, de woonplaats van onze vrienden. Vanaf Singapore vliegen we in 8 uur naar de tweede stad van Australië. We logeren bij Kathy en Michael in St. Kilda, een opkomende wijk aan zee.

Drie dagen lang ondernemen we de leukste dingen samen. Zo bezoeken we een wijngaard waar we zelf prosecco mogen maken, dineren we aan zee, ontbijten we uitgebreid op het dakterras en rijden we een stuk van de Great Ocean Road. Daarnaast hebben Kathy en Michael een echte Australische barbecue voor ons georganiseerd en eten we twee avonden achter elkaar met Chantal en haar vriend. Wat een fantastisch begin van deze reis!

Stadsgezicht MelbourneMelbourne Strand

Yarra Valley (2 nachten)

Na deze leuke en gezellige dagen in Melbourne rijden we naar de Yarra Valley. Deze regio staat bekend om haar ambachtelijke producten en haar uitgestrekte wijngaarden. We zijn hier dus om vooral heel veel lekker te eten en te drinken! De Yarra Valley is slechts 1,5 uur rijden vanaf Melbourne en om 1 uur checken we in bij de Graceburn Gardens, een prachtige B&B in een huis uit 1905. In de middag touren we zelf wat door de omgeving en kopen we de lekkerste kaas ooit bij een kaasboerderij. ’s Avonds eten we op aanraden van Kathy bij The Healesville Hotel.

Graceburn Gardens

De volgende dag hebben we een tour met Tour the Valley op het programma staan. Deze organisatie doet enkel individuele tours op maat. Dit betekent dat we de dag helemaal zelf in mogen vullen. Gids Jeff haalt ons op bij de B&B en we gaan op pad voor een dag vol wijn, cider, chocolade en gin. Aan het einde van de middag zijn we moe maar zeer voldaan en ik heb de Yarra Valley echt in mijn hart gesloten.

Reistijd: 1,5 uur
Accommodatie: Graceburn Gardens

Yarra Valley winkeltjeWijngaard in de Yarra Valley

Melbourne (1 nacht)

Op donderdag keren we terug naar Melbourne omdat we vrijdagochtend in alle vroegte samen met Kathy naar Cairns vliegen. Michael kan vanwege zijn werk helaas niet mee en dus hebben we op Chapel Street, één van de gezelligste horecastraten van de stad, nog een smakelijk afscheidsdiner met z’n vieren.

Port Douglas (3 nachten)

Eigenlijk stonden er twee activiteiten in Port Douglas op de planning, maar beide konden vanwege het weer niet doorgaan. Zo waren we graag naar het Daintree National Park gegaan. Helaas voer de veerboot door hevige regenval niet en was het bos dus niet te bezoeken. Daarnaast stond er een middag snorkelen in het Great Barrier Reef op de planning. Ook hier gooide de regen roet in het eten: de kans dat het water troebel was door de regen was te groot. Hierdoor werd Port Douglas onverwacht een ontspannen weekend aan het zwembad. Uiteraard ook geen straf.

Port DouglasPort Douglas

Auto ophalen in Cairns

Na ons relaxweekend in Port Douglas nemen we afscheid van Kathy. Tijd om aan onze roadtrip te beginnen! We hebben via Sunny Cars  een auto gehuurd die we bij een Hertz-kantoor in Cairns ophalen. Het ophalen verloopt heerlijk soepel en na 15 minuten rijden we de parkeergarage uit. Onze roadtrip kan beginnen!

Airlie Beach (2 nachten)

Vanuit Cairns rijden we naar Airlie Beach. Deze badplaats is de ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan de Whitsundays en uiteraard is dat ook de reden waarom wij hier naartoe gaan. We checken in in het fantastisch mooie Whitsundays BNB Retreat. Eigenaresse Leonie raad ons aan om een dagtour bij Ocean Rafting te boeken. We volgen haar advies op en we beleven een fantastisch mooie dag op zee en de Whitsundays.

Reistijd: 7,5 uur exclusief stops onderweg
Accommodatie: Whitsundays BNB Retreat

WhitsundaysWhitsundaysWhitsundays BNB RetreatWhitsundays BNB Retreat

Hervey Bay (1 nacht)

De trip van Airlie Beach naar Hervey Bay is de langste van deze hele reis en we zitten hierdoor een volle dag in de auto. We zien dus weinig van Hervey Bay zelf, maar dat is absoluut niet erg. Hervey Bay is namelijk de plaats vanaf waar we aan onze tweedaagse Fraser Island tour beginnen. Dat is dan ook de enige reden dat we hier zijn.

Reistijd: 9,5 uur exclusief stops onderweg
Accommodatie: Buzers

Fraser Island (1 nacht)

Om half 9 ’s ochtends stappen we op de veerboot naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. Onder leiding van ervaren gids Cam verkennen we 2 dagen lang het eiland. We zwemmen in de mooiste meren, wandelen door een prachtige jungle en zien tot drie keer toe een wilde dingo. Fraser Island is een prachtige bestemming die me stiekem best wel verrast heeft.

Reistijd: half uur per veerboot
Accommodatie: Eurong Beach Resort

Jungle op Fraser IslandKustlijn op Fraser IslandLake Mackenzie op Fraser Island

Noosa (2 nachten)

Om half 6 komen we terug van onze trip naar Fraser Island en we stappen meteen in de auto naar Noosa. Deze badplaats is 2 uur rijden en dus checken we tegen 8 uur in bij onze Airbnb. Noosa is een mooi stadje waar je een mengeling van surfers en upperclass Australiërs vindt. De winkels in Hastings Street, de hoofdstraat, ogen allemaal wat luxueus en alles ziet er hier heel verzorgd en goed onderhouden uit. Wij besteden onze dag hier met het verkennen van het centrum, een klim naar het uitzichtpunt en het kijken naar verschillende surfwedstrijden.

Reistijd: 2 uur

SurfboardenSurfwedstrijd in NoosaSurfwedstrijd in Noosa

Byron Bay (2 nachten)

Na Noosa rijden we door naar Byron Bay. Dit is opnieuw een surfstadje, maar qua sfeer en uitstraling is het totaal anders dan Noosa. Byron Bay is een stuk alternatiever en relaxter. Naast talloze surfers en backpackers, zie je hier ook flink wat oude hippies. Vaak verdienen ze de kost met het verkopen van zelfgemaakte armbandjes, het zingen van liedjes of het maken van muziek. Eerlijk is eerlijk, er lopen best wel wat gekke figuren tussen, maar juist dat maakt Byron Bay wat mij betreft zo charmant. Vriendlief gaat hier een dag surfen en ik wandel rond, drink goede koffie en lees een boek op het strand.

Reistijd: 3,5 uur

Byron Bay

Newcastle (1 nacht)

Op het laatste stuk van onze reis hebben we ons wat verkeken. Er moet nog een dikke 750 kilometer afgelegd worden tot we in Sydney zijn en met nog maar 1,5 dag te gaan voordat de auto ingeleverd moet zijn, is dit een flinke trip. Het originele plan was om de rit precies in 2 gelijke stukken te verdelen: 4 uur op dag 1 en 4 uur op dag 2. Helaas waren er flinke wegwerkzaamheden aan de gang, waardoor we zagen dat de trip zo’n 2 uur langer ging duren. Omdat de auto in de ochtend in Sydney moest zijn, besloten we daarom helemaal tot Newcastle te rijden. Dit is een stad 2 uur ten noorden van Sydney.

Uiteindelijk arriveren we pas om half 5 in Newcastle. We wandelen naar het strand, genieten van een goede maaltijd en gaan op tijd naar bed.

Reistijd: 6 uur exclusief wegwerkzaamheden, 8 uur inclusief werkzaamheden
Accommodatie: The Oriental Hotel

Oriental Hotel in NewcastleStrand van Newcastle in Australië

Sydney (3 nachten)

Na 9 dagen zit onze roadtrip er dan toch echt op. Als we Sydney binnenrijden maakt mijn hart een klein sprongetje. Ik droom al zeker 10 jaar van een bezoek aan deze stad en ik vind het zo bijzonder om er eindelijk te zijn. Nadat we de auto inleveren zetten we koers naar ons laatste verblijf in Australië. We logeren in het mooi Marrickville, een ontzettend relaxte wijk in het westen van de stad.

De tijd in Sydney brengen we rustig door. We merken dat we wat moe zijn van de intensieve trip en besluiten om ons gevoel te volgen en geen bomvolle dagen in de stad te plannen. Hierdoor zien we misschien niet alles wat we hadden kunnen zien, maar we beginnen wel uitgerust aan het laatste stuk van onze reis. Na Sydney vliegen we namelijk door naar Bangkok om nog anderhalve week van het goede leven in Thailand te genieten.

Reistijd: 2 uur

Darling HarbourKimber LaneSydney Opera House

Deze reis door Australië was voor mij een droom die uitkwam. Het land heeft zo veel te bieden, ik denk dat zelfs 3 jaar nog niet genoeg is om alles te zien, laat staat 3 weken. Australiërs zijn ontzettend warm en vriendelijk waardoor ik me hier meteen thuis voelde. Eén ding is na deze rondreis door Australië wel duidelijk: ik ga hier zeker nog eens terugkomen!

Dit vind je misschien ook leuk