Lake McKenzie op Fraser Island

Fraser Island, één van de mooiste stukjes Australië

Home / Australië / Fraser Island, één van de mooiste stukjes Australië

Fraser Island is een unieke, groene oase aan de oostkust van Australië. Dat het oosten van dit land groen was, had ik al eerder ontdekt, maar Fraser Island overtrof op dit vlak alsnog al mijn verwachtingen. Zoveel verschillende soorten natuurgebieden, zoveel geschiedenis, ik vond het fantastisch. Mijn twee dagen op het eiland waren voldoende om een goed beeld te krijgen van de diversiteit en het natuurschoon. Kijk maar eens mee.

Fraser Explorer Tours

Fraser Island is op twee manieren te bezoeken. Ten eerste kun je op eigen gelegenheid naar het eiland afreizen. In dat geval pak je de ferry vanaf Hervey Bay of Rainbow Beach. Je hebt op het eiland een 4WD auto nodig, aangezien maar liefst 98% van het eiland uit zand bestaat. Een gewone auto komt hier dus niet vooruit. Je huurt een auto op het vaste land en je neemt hem mee op de veerboot. Op Fraser rijden geen bussen of andere openbaar vervoersmiddelen, dus je hebt de auto echt nodig.

De tweede manier om Fraser te ontdekken, is met een tour. Ik koos voor deze optie omdat het qua kosten amper verschil maakt met alles zelf boeken. Misschien is het zelfs nog wel goedkoper. Na de nodige research kwam ik uit bij Fraser Explorer Tours. De 2-daagse planning zag er heel tof uit en het feit dat je het eiland rondtourt in een 4WD-bus klonk als een unieke ervaring.

Op naar Fraser Island

We worden om 8 uur verwacht bij het kantoor van Fraser Explorer Tours. Omdat we na terugkomst direct doorrijden naar Noosa, hebben we ervoor gekozen om onze auto 2 dagen bewaakt weg te zetten. Andere mensen op de tour worden netjes bij hun hotel opgehaald en wij worden ook van de parkeerplaats naar de boot gebracht.

De overtocht duurt slechts een half uur en al op de ferry wordt er omgeroepen wie waar naartoe moet. Wij doen de 2-daagse tour en we horen dat we op zoek moeten naar Cam, de gids die onze tour gaat begeleiden. Cam is precies het type man wat je voor je ziet bij de term outback Jack (en nee, dan bedoel ik niet die gelikte Outback Jack die jaren geleden op tv een vrouw zocht): wilde baard, cowboyhoed, diep zongebruinde huid en een flink wat tattoos. Zijn grote glimlach geeft ons meteen een heel welkom gevoel. Nadat iedereen in de 4WD-bus heeft plaatsgenomen, is het tijd om te vertrekken. We gaan Fraser Island ontdekken!

Veerboot naar Fraser Island

Lake McKenzie

Al meteen ondervind ik aan levende lijve waarom je hier alleen met een 4WD kunt rijden. De bus hobbelt van kuil naar kuil en ik zit te schudden in mijn stoel als we over het eiland rijden. Na een half uurtje arriveren we bij onze eerste stop: Lake McKenzie. Dit meer is werkelijk adembenemend mooi. Het aqua blauwe water wat in één rechte lijn overgaat in diep marine blauw, zo bijzonder. Het zand schijnt ontzettend gezond voor je huid te zijn en inderdaad, als ik mijn handen scrub en ze daarna afspoel zijn ze zijdezacht. Een natuurlijke spa dus.

Lake McKenzie op Fraser IslandZand op Fraser Island

Wanggoolba Creek

Na Lake McKenzie rijden we naar Wanggoolba Creek. Onderweg vertelt Cam volop over het eiland, haar originele bewoners en de dieren die je hier kunt vinden. Vol verbazing luister ik naar de verhalen over de massale houtkap die tot begin jaren ’90 plaatsvond op Fraser. Cam wijst op aangelegde bossen: je ziet dat het geen natuurlijk bos is omdat de bomen te netjes in rijtjes staan. Gelukkig is dat nu verleden tijd én is er  iets door de houtindustrie achtergelaten wat nu heel praktisch is voor toerisme: alle zandwegen waar we overheen rijden zijn door houthakkers aangelegd.

We stoppen bij Central Station, het centrum van de vroegere houtindustrie. Het is gek om je te bedenken dat hier vroeger gewoon een schooltje, winkeltjes en huizen stonden. Nu is hier op een paar losse woningen na weinig meer van te zien. We wandelen naar Wanggoolba Creek, een heilig water voor de oorspronkelijke bewoners van het eiland, de Aboriginals. De Aboriginals die hier woonden zou je kunnen omschrijven als nomaden. Ze kwamen tijdens de vruchtbare periode naar het eiland en trokken daarna rond op het vasteland van Australië.

Gids CamWanggoobla CreekFraser Island

Na de nodige verhalen van Cam, is het tijd om aan de wandeling langs de kreek te beginnen. De gids gaat niet mee, omdat hij ons met de bus aan de andere kant van het pad opwacht. Wij blijven direct achter de groep hangen, omdat we graag foto’s maken en de rust van de natuur ervaren. Dit stukje jungle is werkelijk adembenemend mooi. Ik heb het gevoel alsof ik in Juressic Park terecht ben gekomen. De wandeling neemt zo’n 3 kwartier in beslag en is heel gemakkelijk. Zelfs op slippers kun je hier prima lopen.

Fraser IslandFraser Island

Lake Wabby

Lake Wabby is iets bijzonders. Dit meer bevindt zich namelijk achter enorme zandduinen. Door erosie en de wind schuiven deze duinen steeds verder het meer in. Hierdoor zal het uiteindelijk volledig verdwijnen. De voorspelling is dat Lake Wabby over 80 jaar niet meer bestaat. Toen ik dit hoorde was ik natuurlijk ontzettend benieuwd. Duinen die een meer inschuiven? Ik kon me er niet zo heel veel bij voorstellen.

Na een rit over het strand (wat heel gaaf is in een bus!), stoppen we bij een pad wat verder de duinen in loopt. Het is zo’n 3 kwartier lopen naar Lake Wabby en met het zonnetje hoog aan de hemel, is dit nog een flinke conditietest. Waar het eerste bos me aan oerwoud uit lang vervlogen tijden deed denken, herinnert dit stukje Fraser Island me vooral aan de Loonse en Drunense Duinen. Veel pijnbomen, veel naaldbomen en veel wit zand. Later horen we dat er maar liefst 7 types bos op dit eiland te vinden zijn. Dat verklaart natuurlijk het grote verschil.

Fraser Island

Na bijna een uur gelopen te hebben, doemen er ineens enorme zandduinen voor ons op. Ik ben even sprakeloos door dit uitzicht en ik vraag me meteen af: “Waar is het meer?”. Niet veel later begrijp ik precies wat er bedoeld wordt met duinen die een meer inschuiven. Lake Wabby ligt namelijk aan de voet van deze massieve zandheuvels.  Aan de andere kant wordt het omsloten door natuur, waardoor het water nergens naartoe kan. Dit is absoluut een unieke plek en uiteraard wil ik na zo’n wandeling graag een duik nemen. Ik denk dat dit wel mijn favoriete stukje van Fraser Island is.

Lake WabbyLake WabbyLake Wabby

Overnachten bij Eurong Beach Resort

Na deze intensieve dag is het tijd om in te checken bij het Eurong Beach Resort. Op Fraser Island zijn slechts 2 accommodaties te vinden. Eurong Beach Resort is hiervan de budgetoptie en voor een nachtje is dit een prima hotel. Al het eten is bij de tour inbegrepen en zowel de lunch als het diner vinden hier plaats. Beide zijn in buffetvorm en de kwaliteit is prima. Er is genoeg variatie en het smaakt allemaal lekker. Naast het hotel zit ook nog een winkeltje met souvenirs, drankjes en wat snacks. Verder vind je hier een bakker en een café.

We vallen ’s avonds als een blok in slaap en eten in de ochtend een waar English Breakfast. Niet per se mijn favoriet, maar wel een goede bodem voor de volle dag die voor ons ligt.

Maheno Shipwreck

We rijden na het ontbijt zo snel mogelijk richting het strand. De bezienswaardigheid waar we naar op weg zijn, is namelijk het best zichtbaar als het eb is. Het Maheno scheepswrak spoelde in 1935 na een cycloon aan land en ligt sindsdien op precies dezelfde plaats. Muurvast, en nog steeds niet vergaan. Ik moet bekennen dat ik niet zo veel met dit type bezienswaardigheden heb, maar het is wel een bijzonder gezicht. Cam waarschuwt om niet op het schip te klimmen aangezien het na bijna 100 jaar in weer in wind natuurlijk niet bepaald betrouwbaar is.

Champagne Pools

Na Maheno Shipwreck rijden we door naar de Champagne Pools. Deze pools bevinden zich op één van de weinige stenen stukjes van Fraser Island. In feite zijn het enorme gaten die door erosie zijn ontstaan en waar water in blijft staan. Tijdens ons bezoek was het tij aan het keren waardoor je de “pools” niet meer zag. Er stond daarnaast een flinke wind en dus koos ik ervoor veilig op het droge te blijven. Gelukkig is dit ook op het land een super mooi stukje kustlijn.

Champagne PoolsChampagne Pools

Indian Head

Vanaf de Champagne Pools rijden we in 10 minuten naar Indian Head, een uitzichtpunt waarvoor je amper hoeft te klimmen. We starten aan de weg naar boven en voor ik het goed en wel in de gaten heb, staan we op de top van deze vlakke rots. Het waait ontzettend hard en soms heb ik het gevoel dat ik zo naar beneden geblazen kan worden. Gelukkig blijven mijn beide voeten op de grond staan en ik geniet enorm van het mooie uitzicht. Wat een fantastische plek.

Indian HeadIndian HeadIndian Head

The Pinnacles Coloured Sands

Van alle stops die we in 2 dagen maakten, was ik het minst onder de indruk van The Pinnacles Coloured Sands. Deze zandbergen bevatten duizenden tinten zand, wat veroorzaakt wordt door verschillende mineralen. Het is wel mooi, maar ik was er niet zo van onder de indruk. Helaas geven precies de foto’s die ik hiervan maakten een foutmelding waardoor ze niet bruikbaar zijn.

Eli Creek

De laatste stop van deze 2-daagse tour is Eli Creek. Dit kabbelende riviertje leent zich perfect voor een rondje tuben, oftewel, in een opblaasband dobberen. Cam heeft een aantal banden meegenomen en wie wil, kan deze gebruiken om de rivier mee af te gaan. Helaas ben ik een koukleum en aangezien de wind nog steeds niet is gaan liggen, besluit ik om gewoon lekker door het water te waden. Ook hier is de omgeving weer heel mooi en, kers op de taart, we zien een dingo (wilde hond) van heel dichtbij. Op Fraser Island woont de enige raszuivere populatie dingo’s en ik hoopte uiteraard om deze zelf te kunnen spotten. Uiteindelijk lukte dit dus tijdens mijn allerlaatste uurtje op het eiland. Heel bijzonder.

Eli CreekEli CreekDingo

Praktische informatie

Deze tour boek je via Fraser Explorer Tours. Het is mogelijk om te vertrekken vanaf Hervey Bay of van Rainbow Beach. Je wordt netjes bij je hotel opgehaald óf op de parkeerplaats als je ervoor kiest om je auto bewaakt weg te zetten. Hiervoor betaal je 25 dollar voor de eerste dag en alle dagen daarna kosten 20 dollar. Reken erop dat je 2 volle dagen op pad bent, aangezien de boot op dag 1 om 08.30u vertrekt en je op dag 2 pas om 17.30u weer terug aan land bent. Buiten de kosten voor de tour zul je weinig geld kwijt zijn, aangezien je accommodatie en alle maaltijden inclusief zijn. Uiteraard betaal je wel zelf je biertje aan de bar of je snack uit de supermarkt.

Ik heb ontzettend genoten van mijn 2 dagen op Fraser Island en was enorm verrast door de diversiteit en de schoonheid van het eiland. Daarnaast waren de verhalen van Cam ontzettend interessant, waardoor de omgeving nog meer begon te leven. Al met al heb ik 2 prachtige dagen gehad.

Ik bezocht Fraser Island op uitnodiging van Fraser Explorer Tours.

Deel dit artikel

Het kan zijn dat dit artikel affiliate links bevat. Dit betekent dat wij een kleine commissie ontvangen wanneer je via deze linkjes iets boekt. Dit kost jou uiteraard niets extra. Heb je iets aan onze tips gehad? Dan zouden we het super vinden als je je reis (of je huurauto, accommodatie, vliegticket, excursie of reisproduct) via de linkjes in dit artikel wil boeken. Heel erg bedankt en we wensen je een geweldige reis! Liefs, Kimber & Saskia

4 reacties op “Fraser Island, één van de mooiste stukjes Australië”

1. Kimber,
    Wij gaan met de camper en willen Fraser Island met de tour ervaren.
    Waar is de bewaakte parkeerplaats om van daaruit opgepikt te worden?
    Of zijn er meerdere in de buurt met een gezamenlijke parkeerplaats van waar de gids de gereserveerde namen opnoemt voor zijn/haar tour?
    Ik hoor graag als je iets meer kunt vertellen.

1. Hoi Pierre,
      Wat een goede keuze om naar Fraser Island te gaan! Je krijgt de gegevens van de parkeerplaats door bij je reservering. Deze is op zo’n 10 minuten rijden vanaf het haventje waar de veerboot vertrekt. Wij kregen geen specifiek adres, enkel de routebeschrijving om er te komen. Je moet je melden op het kantoortje bij de parkeerplaats en dan zorgen ze dat de bus jullie op komt halen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *