Menu
Reistips

5 wandeltips, zo bereid je je voor op een lange wandeling

Lowa Alternatieve Vierdaagse

Toen wandelschoenenmerk Lowa ons vroeg om mee te wandelen met de Alternatieve Vierdaagse hoefden we daar niet over na te denken. Sinds een paar maanden wandelen we bijna dagelijks dus meedoen aan de Alternatieve Vierdaagse is een logische stap. Omdat je bij deze Alternatieve Vierdaagse zelfstandig liep kon je voor deze ene keer ook 10 of 20 kilometer lopen. Wij kozen vanwege werk en andere verplichtingen voor 4 keer 10 kilometer, een afstand die je ook prima aflegt na bijvoorbeeld een werkdag. Maar wat nou als je volgend jaar de volledige Vierdaagse gaat lopen? Hoe doe je dat? Wij geven je tips voor de voorbereiding op een lange wandeling. Zo verschijn je volgend jaar fit en goed voorbereid aan de start. 

Bouw de afstand langzaam op

Ga je beginnen met wandelen dan is het belangrijk dat je langzaam opbouwt. Probeer niet in één keer 10 kilometer te wandelen maar start met een paar keer per week een half uur. Bouw dit rustig op door er wekelijks een kwartier aan toe te voegen, zodat je goed aan blijft voelen wat je lichaam aan kan. Het is noodzakelijk dat je op tijd begint met trainen, omdat je dus best wel wat tijd nodig hebt om je conditie op te bouwen. Voor mij werkte het heel goed om van wandelen een gewoonte te maken. Bij alles wat ik doe bedenk ik me of het ook wandelend kan. Daarnaast probeer ik dagelijks voor het eten een uur tot anderhalf uur te wandelen. Dit zit zo in mijn systeem dat ik er niet eens meer over na hoef te denken. Op deze manier werk je op een gemakkelijke manier aan je conditie.

Lowa Alternatieve Vierdaagse

Naast het opbouwen van afstand is ook het opbouwen van snelheid iets om rekening mee te houden. Als je begint met wandelen loop je waarschijnlijk 4 a 5 kilometer per uur. Als ervaren wandelaar kun je dit omhoog brengen naar 6. Daarvoor is het noodzakelijk om tijdens het wandelen voldoende af te wisselen in je tempo. Probeer niet meteen de volledige route op volle snelheid te lopen. Zelf heb ik dit een aantal keer eigenwijs wel geprobeerd en moest ik halverwege gaan zitten van de duizeligheid en hartkloppingen. Geen goed idee. Beter is het om rustig te beginnen en korte stukken tussendoor sneller te lopen om vervolgens weer te vertragen.

Neem op tijd rust

Deze tip is volledig in lijn met bovenstaande: op tijd rust nemen is essentieel bij het opbouwen naar lange afstandswandelingen.  Dit geldt zowel voor tijdens het wandelen als voor daarna. Als je 5 kilometer wandelt, zul je geen rustmoment nodig hebben. Vanaf de 10 kilometer is het slim om wel af en toe een pauze in te lassen. Dit hoeft niet lang te zijn, maar gebruik deze tijd om even wat te drinken of te eten en ga dan weer verder. Ook tussen lange wandelingen in is het prettig om rust te pakken. Zeker als je in de trainingsfase zit. Wandel niet meteen 3 dagen achter elkaar 25 kilometer maar zorg dat er een aantal dagen tussen zitten. Luister ook goed naar je lichaam: heb je ergens last van, geef het dan voldoende rust om te herstellen en voorkom blessures.

Lowa Vierdaagse samen

Eten en drinken

Ga je een lange wandeling maken dan is het goed om voldoende eten en drinken mee te nemen. Mijn dagelijkse wandeling is zo’n 6,5 kilometer en als ik daar van thuis kom, heb ik altijd dorst. Dit is niet iets wat je moet onderschatten en zowel op warme als op koude dagen is hydrateren super belangrijk om je wandeling goed uit te kunnen lopen.

Wat betreft eten zijn verpakte repen altijd handig om bij je te hebben en natuurlijk volstaat een boterham ook prima, zolang het maar koolhydraten bevat. Houd de regel aan dat je ongeveer om de 5 kilometer iets kleins eet, zodat je nooit last van een leeg gevoel krijgt. Als je echt een paar uur gaat lopen, zijn bijvoorbeeld nootjes en gedroogd fruit voedzame en vullende opties. Een vriendin van mij neemt altijd een bakje yoghurt, muesli en gesneden fruit mee. Een prima idee om tijdens een langere stop op te eten.

Lowa Alternatieve Vierdaagse

Wandeluitrusting

Ik heb het op Reisgenie al vaker gezegd, maar ik herhaal het graag nog eens: goed schoeisel is zó belangrijk als je gaat wandelen. Tot een paar jaar geleden liep ik overal op sneakers of slippers en nu kan ik me dat niet eens meer voorstellen. Ondertussen is mijn collectie wandelschoenen van Lowa uitgegroeid tot 3 paar, elk geschikt voor andere omstandigheden. Voor vlakke, niet te lange wandelingen heb ik de lage MADDOX GTX LO Ws. Zodra ik in Nederland langer dan 2 uur ga lopen kies ik voor mijn AEROX GTX MID Ws, omdat die bij de enkels meer houvast geven. Voor wandelingen in het buitenland, maar ook in Nederland, geef ik de voorkeur aan de WALKER N4D GTX MID Ws. Deze all terrain schoenen zijn in de meeste wandelsituaties goed. Pas als je echt in de bergen off trail gaat heb je nog zwaardere schoenen nodig. Er vanuit gaande dat jij in Nederland gaat lopen, zijn bovenstaande wandelschoenen allemaal uitermate geschikt.

Lowa Alternatieve VierdaagseLowa VierdaagseReview Lowa Wandelschoenen

Naast goede schoenen raad ik je ook aan om een prettig zittende rugzak of buidel mee te nemen voor je spullen. Zorg dat de rugzak goed op je rug aansluit. Bij voorkeur heeft deze een heupband om het gewicht niet helemaal aan je schouders te hangen. Wat betreft je kleding is het belangrijk dat deze niet schuurt en nergens irriteert. Een synthetisch shirt is eigenlijk wel een must: katoen voert zweet niet af, waardoor alles vochtig blijft. In Nederland is een wind- en waterdicht jack ook absoluut geen overbodige luxe en ik raad je dan ook aan om deze altijd mee te nemen.


Lowa Alternatieve Vierdaagse


Lowa Alternatieve Vierdaagse


Wandel samen of alleen

Mijn dagelijkse wandeling van 1 tot anderhalf uur loop ik het liefst alleen. Even mijn hoofd leegmaken en een podcast luisteren terwijl ik lekker in beweging ben, heerlijk. Daarnaast spreek ik ook geregeld met vriendinnen af om te gaan wandelen. Dit dient voor mij een heel ander doel, namelijk bijpraten.  Steeds vaker stel ik voor om te gaan wandelen, in plaats van met een kop thee en wat lekkers op de bank te gaan zitten. Zo kom je, naar mijn idee, vaak tot betere gesprekken en ben je ook nog eens actief bezig. De ideale combinatie.

Als je met iemand gaat wandelen waar je niet zo vaak mee loopt, is het slim om van tevoren te kijken hoe jullie looptempo is en dit eventueel op elkaar af te stemmen. Bij een wandeling van een uur is dit niet echt nodig maar ga je flink wat kilometers lopen dan raad ik dit wel aan. De kans is anders namelijk aanwezig dat je één van de twee vroegtijdig afhaakt, omdat hij of zij het tempo niet bijhoudt.

Lowa Alternatieve VierdaagseWandelen in Brabant Halve Maan Goirle NieuwkerkDe Utrecht wandelen in Brabant

Wandelen in Nederland is heerlijk en ik kan het iedereen aanraden om dit veel meer te gaan doen. Wil je trainen voor langere afstanden dan zijn bovenstaande tips een goed startpunt. Het allerbelangrijkste is wat mij betreft dat je plezier hebt in je wandeling. Probeer het niet te forceren en luister goed naar je lichaam. Dan weet ik zeker dat je na verloop van tijd steeds verder kunt lopen. 

Bekijk hier onze tips voor mooie gebieden, steden en wandelplekken in Nederland.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Lowa.

1 Reactie

  • Mia
    31 juli 2020 at 15:34

    Heb voor volgende week een hike gepland! Handige tips dit 🙂

    Reageer

Laat een reactie achter

Scroll Up