Kajakken in Ostfriesland

Weekend in Duitsland: actief en relaxt in Ostfriesland

Home / Duitsland / Weekend in Duitsland: actief en relaxt in Ostfriesland

Wie ons al langer volgt, heeft het vast al eerder ergens gelezen: ik wil elk jaar minstens een keer een bezoek aan Duitsland brengen. Het is dichtbij, ontzettend veelzijdig en er zijn talloze mooie plekjes te vinden. Deze maand ging ik een weekend naar Ostfriesland in het noordwesten van Nedersaksen. Deze Duitse regio grenst aan het noorden van Nederland. Ik stapte hier op de fiets, verkende de omgeving vanaf het water en genoot van één van de fijnste B&B’s waar ik in tijden gelogeerd heb.

Paddel & Pedal: op de fiets en per kajak de omgeving verkennen

Al eerder ging ik voor een fiets- en kajaktocht naar Duitsland, dus ik wist al wel een beetje wat ik kon verwachten. Dit keer ging ik op pad met Paddel & Pedal, een lokale onderneming die fiets- en kajaktochten organiseert, maar waar je ook zelfstandig je materiaal kunt huren voor je eigen tocht. Ik maak tijdens mijn weekend een tocht van 14 kilometer, van Stickhausen terug naar Leer, de plaats waar ik verblijf. Voor sportievelingen zijn er ook langere tochten te boeken. Zo is het mogelijk om een 3-daagse kajaktour te doen waarbij je overnacht in een tent. Zelf ben ik niet echt een kampeerder, dus ik laat deze optie aan me voorbij gaan.

Fietsen door het Ostfriese landschap

Tijdens mijn bezoek aan Ostfriesland is er in Nederland code geel afgeroepen vanwege zware windstoten. Ook in Ostfriesland waait het flink en ik ben stiekem heel blij dat we elektrische fietsen hebben. We moeten namelijk om 11 uur bij het verzamelpunt in Stickhausen zijn en zonder elektrische fiets denk ik niet dat we dat tijdstip met deze wind gehaald hadden.

Fietsen in Ostfriesland

De route van Leer naar Stickhausen gaat dwars door het Ostfriese landschap. We volgende rivier de Leda, die we later per kajak zullen ontdekken. Langs de kant staan talloze schapen en ik aangezien ik een sucker ben voor alles wat er aaibaar uitziet, stoppen we geregeld om deze grappige dieren te bewonderen. Uiteraard ontkomen ze ook niet aan een uitgebreide fotoshoot. Ik vind het heerlijk om langs het water te fietsen en stiekem vind ik het jammer als het eindpunt in zicht komt. Hier had ik gemakkelijk de hele dag op de fiets rond kunnen touren.

Schapen Schapen

Klaar voor vertrek

Als we aankomen bij het verzamelpunt, arriveren ook net de gids en de andere actievelingen. Na wat uitleg worden de ’teams’ gemaakt en dragen we de kajaks naar het water. Net op dat moment barst de hemel open en komt het werkelijk met bakken uit de lucht. Dit, gecombineerd met de sterke wind, doet ons besluiten om deze bui af te wachten voor we op pad gaan. Ik moet bekennen dat ik het best wel spannend vind om met dit weer in een kajak te stappen, maar tegelijkertijd vind ik het ook heel leuk en een mooie uitdaging natuurlijk.

Na 10 minuten is het droog en we besluiten te water te gaan. Onze kajak is eigenlijk meer een bootje en daar ben ik heel blij mee. Hierdoor ligt deze veel stabieler in het water, iets wat bij windkracht 5 geen overbodige luxe is. Zodra we op pad gaan, kom ik tot rust: wat is dit een mooie omgeving om doorheen te kajakken! Onwillekeurig denk ik steeds dat dit echte, Oer-Hollandse landschappen zijn. Grappig, want ik wist echt niet dat Ostfriesland zo Nederlands zou ogen.

Kajakken in Ostfriesland Kajakken in Ostfriesland

Kajakken bij windkracht 5

Na een tijdje paddelen begint het moeilijk te worden: de wind steekt verder op en ik moet de kracht uit mijn tenen halen om op koers te blijven. Gelukkig is vriendlief sterk en heeft hij goede navigatie-vaardigheden, waardoor we redelijk goed vooruit blijven gaan. Vooral de bochten in de rivier blijken verraderlijk en we blijven zo dicht mogelijk langs de kant peddelen. Wat een avontuur zo op een Duits riviertje! Zodra de wind wat gaat liggen gaan we er weer vol voor, tot aan het moment dat deze weer in volle kracht aanzwelt.

De natuur is onveranderd mooi en op de schaarse momenten dat ik mijn camera uit de waterdichte ton durf te halen ga ik weer helemaal op in de mooie omgeving. Toch ben ik blij als het piertje van het eindpunt in zicht komt. De rest van de groep hebben we ondertussen ver achter ons gelaten. Met mijn laatste kracht trek ik de kajak mee op de kant en daarna ontsnapt er een zucht van verlichting: we hebben toch maar mooi 14 kilometer gekajakt met windkracht 5 tegenwind!

Kajakken in OstfrieslandKajak Ostfriesland

Villa Leda Bed & Breakfast

Ik schreef het al in de inleiding: Villa Leda B&B is echt een pareltje van een accommodatie. Nederlandse eigenaren Henri en Jaqueline zorgen ervoor dat het je tijdens je verblijf aan niets ontbreekt. Wij slapen in kamer Clipper, de grootste van de 3 die zij verhuren. We hebben een ruim balkon met uitzicht op de weelderige tuin, een grote badkamer en heerlijke slaapkamer met zitje. De keuken en woonkamer op de gang zijn gedeeld en mogen door alle gasten gebruikt worden. In de ochtend wordt hier ook het smakelijke ontbijt geserveerd. De villa ligt op loopafstand van het centrum van Leer en is hierdoor de ideale uitvalsbasis voor je weekend in Duitsland. Absoluut een aanrader als je even helemaal tot rust wilt komen in een mooie omgeving.

Villa Leda Leer Villa Leda Leer Villa Leda Leer Villa Leda Leer

Het stadje Leer

De binnenstad van Leer voelt als een dorp en ik was dan ook verbaasd te horen dat deze stad toch 34.000 inwoners telt. In het centrum is daar in ieder geval niets van te merken. Vooral de Altstadt en het pad langs het water zijn de moeite waard. In een middag heb je alles wel gezien, maar dat geeft niet. Zeker niet als je, net als ik, toch de natuur ook in gaat. Ik vond het eigenlijk wel de ideale combinatie: overdag lekker buiten zijn, eind van de middag en in de avond de gezelligheid van een stadje.

Leer Aldstadt LeerLeer in Ostfriesland

Eten en drinken in Leer

In Leer vind je vrij veel typisch Duitse restaurants met lokale gerechten. Zelf eet ik geen vlees, waardoor deze zaken voor een groot deel afvielen. Uiteindelijk at ik een super goeie pizza bij het hippe 360 Grad. Tip: ga je in het weekend, dan is het slim om hier een tafel te reserveren. 360 Grad is heel populair en zit in de weekenden al snel volgeboekt.

360 Grad Leer 360 Grad Leer

Ostfriesland staat onder andere bekend om haar theeceremonie, iets wat je dus niet over mag slaan als je in Leer bent. Ik schoof aan in een ontzettend kneuterig, maar juist daardoor zo aandoenlijk, Ostfries theehuis aan de haven voor een theeceremonie. Uiteindelijk blijkt dit eigenlijk gewoon een potje sterke thee met melk en kandijsuiker te zijn, geserveerd met een paar plakjes krentenbrood. Desalniettemin schijnt het iets écht Ostfries te zijn, dus alleen daarom al is het leuk om dit tijdens je weekend weg een keer te bestellen.

Ostfriesland is echt de ideale bestemming voor een kort weekend in Duitsland. Zeker als je in het noorden van Nederland woont, is het super gemakkelijk te bereiken. Vanuit Utrecht ben je er in 2,5 uur, prima te doen dus! Ik vond het heerlijk om echt even weg te zijn zonder dat ik er ver voor hoefde te reizen. Wil je meer weten over de regio, check dan zeker even deze site. Wil je meer lezen over mijn andere weekendjes in Duitsland? Bekijk dan al onze artikelen over Duitsland

Ik bezocht Ostfriesland op uitnodiging van de regio.

Deel dit artikel

Het kan zijn dat dit artikel affiliate links bevat. Dit betekent dat wij een kleine commissie ontvangen wanneer je via deze linkjes iets boekt. Dit kost jou uiteraard niets extra. Heb je iets aan onze tips gehad? Dan zouden we het super vinden als je je reis (of je huurauto, accommodatie, vliegticket, excursie of reisproduct) via de linkjes in dit artikel wil boeken. Heel erg bedankt en we wensen je een geweldige reis! Liefs, Kimber & Saskia

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *