Mono Lake Tioga Road

Tioga Road dicht? De mooiste alternatieve route naar Yosemite

Home / Verenigde Staten / West-Amerika / Tioga Road dicht? De mooiste alternatieve route naar Yosemite

De Tioga Road is een mooie en populaire route door de bergen van Yosemite in de Verenigde Staten. Helaas is deze route vanwege hevige sneeuwval een groot deel van het jaar gesloten. Het is daardoor handig om ook een alternatieve route in gedachten te houden wanneer je naar West-Amerika reist. Wij gingen er eigenlijk vanuit dat de Tioga Road allang open zou zijn toen wij dit gebied bezochten, maar helaas hadden we pech en moesten we flink omrijden. Gelukkig hebben we een hele mooie alternatieve route naar Yosemite gevonden, die ik natuurlijk graag met jullie deel!

Wanneer is de Tioga Road geopend?

Op de officiële website van de National Park Service kun je checken of de Tioga Road open is op het moment dat je Yosemite wilt bezoeken. Ook kun je hier de data zien waarop de weg in voorgaande jaren geopend of gesloten is. De afgelopen jaren ging de Tioga Road begin tot halverwege mei open, dus wij gingen ervan uit dat hij begin juni wel open zou zijn. Helaas hadden we pech en ging de weg dit jaar pas op 29 juni open vanwege hevige sneeuwval eerder het jaar.

Little Lakes Valley Trail

De Tioga Road is dicht, wat nu?

Gelukkig zijn er een aantal alternatieve opties wanneer de Tioga Road gesloten is. Houd er qua tijd wel rekening mee dat je soms best een flink stuk om moeten rijden. Je kunt op de volgende manieren vanuit Las Vegas of Death Valley naar Yosemite rijden wanneer de Tioga Road dicht is:

• Optie 1: De Sonora Pass. Check eerst of de Sonora Pass wel geopend is. Deze pas ligt niet heel ver van de Tioga Road af en is ook erg mooi qua omgeving. De Sonora Pass gaat vaak al in april open en sluit pas tegen december weer. Helaas hadden wij pech en ging deze weg in 2017 pas op 13 juni open.
  • Optie 2: De snelweg via Bakersfield. Wanneer zowel de Tioga Pass als de Sonora Pass gesloten is, is de snelweg via Bakersfield de snelste optie. Je moet dan alsnog wel iets meer dan twee uur omrijden. Eventueel kun je ook een tussenstop maken in Sequoia National Park. Wij hebben zelf niet voor deze route gekozen, omdat we weinig zin hadden om opnieuw urenlang over een saaie snelweg te rijden. Bovendien was een deel van Sequoia op dat moment gesloten en zouden we deze bijzondere bomen al zien in Yosemite. Tot slot misten we op deze route een hoop tussenstops die we graag nog wilden zien.
  • Optie 3: Via Lone Pine en South Lake Tahoe. Wij kozen ervoor om via Lone Pine en South Lake Tahoe te rijden. Dit is best een flink stuk om, maar daardoor konden we een hoop van onze geplande tussenstops alsnog bezoeken. De route was heel mooi en gevarieerd en onderweg hebben we prachtige natuur gezien. Onderstaand vind je een beschrijving van onze route. Wij reden zelf in 3 dagen van Las Vegas naar Yosemite, maar je kunt er natuurlijk zo lang over doen als je zelf wilt.

Dag 1: Van Las Vegas naar Lone Pine via Death Valley

Red Rock Canyon National Conservation Area

Op onze eerste dag vertrokken we vroeg uit Las Vegas om een bezoek te brengen aan het Red Rock Canyon National Conservation Area, op ongeveer een uurtje rijden van Las Vegas. Dit prachtige natuurgebied is gratis te betreden wanneer je een America the Beautiful Pass hebt. Door het park is een zogenaamde Scenic Route aangelegd die je langs alle hoogtepunten van het park leidt. Je rijdt daardoor wel een klein stukje om, maar dat is zeker de moeite waard.

Death Valley in één dag

Death Valley

Vanuit het Red Rock Canyon National Conservation Area reden we door naar Death Valley. Death Valley is een National Park wat je wat mij betreft echt gezien moet hebben wanneer je een rondreis door het westen van de Verenigde Staten maakt. Veel mensen slaan dit park over vanwege de extreme hitte. Nu moet ik toegeven dat het met 51 graden inderdaad erg warm was, maar toch raad ik je echt aan om dit park te bezoeken. Nergens anders zie je zulke bijzondere landschappen en het lijkt af en toe echt alsof je op de maan staat. We bezochten in één dag verschillende hoogtepunten in dit park. Bekijk hier de uitgebreide routebeschrijving van onze dag in Death Valley.

Death Valley in één dag Death Valley in één dag Death Valley in één dag Death Valley in één dag Death Valley in één dag

Accommodatie Lone Pine: Vanuit onze laatste stop in Death Valley is het nog zo’n anderhalf uur rijden naar Lone Pine, waar we sliepen in het Historic Dow Hotel. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een redelijk ouderwets ingericht hotel, maar we hebben hier prima geslapen. Het hotel ligt erg centraal en er zitten verschillende leuke eettentjes in de buurt. We betaalden € 88 voor een nacht.

Lone Pine Dow Hotel

Dag 2: Alabama Hills en de Lakes

Alabama Hills & Mobius Arch Loop Trail

De volgende ochtend stonden we vroeg op om de Mobius Arch Loop Trail te lopen. Deze korte wandeling door de Alabama Hills brengt je naar een unieke stenen boog vanuit waar je een mooi uitzicht hebt op de bergen.

Lone Pine – Mobius Arch Loop Trail (7 km)

Alabama HillsAlabama Hills - Mobius Arch Trail

Erick Schat’s Bakery

Onze volgende stop was Erick Schat’s Bakery, een drukke en volle bakkerij met heerlijk brood, gebak en koekjes. Ik ben normaal niet zo’n fan van brood, maar na weken hamburgers en friet was ik zo blij dat we hier heerlijk vers brood konden kopen. We hebben dan ook flink ingeslagen voor de rest van de rit. De bakkerij is overigens opgericht door een Nederlander, dus je vindt er ook veel typisch Hollandse specialiteiten.

Alabama Hills – Erick Schat’s Bakery (99 km)

Erick Schat's Bakery

Little Lakes Valley Trail

We waren eigenlijk van plan om de Little Lakes Valley Trail te lopen, maar deze bleek nog bedolven onder de sneeuw. Dit verwacht je niet echt als je de dag daarvoor nog met 51 graden door Death Valley hebt gereden. Alsnog was Little Lakes Valley een mooie plek voor een tussenstop.

Erick Schat’s Bakery – Little Lakes Valley Trail (55 km)

Convict Lake

Bij Convict Lake was het al een stuk zonniger. Het leek haast alsof we in Canada waren met die mooie besneeuwde bergtoppen op de achtergrond en het helderblauwe water van het meer.

Little Lakes Valley Trail – Convict Lake (38 km)

Convict LakeConvict Lake

Hot Creek geological site

Vanuit Convict Lake reden we via een smal pad naar Hot Creek geological site. We vroegen ons af of we wel goed zaten, want er was niemand te zien. Deze plek is overduidelijk nog niet zo populair, maar wel heel erg mooi om te bezoeken. Het voelde hier haast alsof we in IJsland waren met het borrelende lichtblauwe water van de geisers, heel bijzonder!

Convict Lake – Hot Creek geological site (12 km)

Hot creek geological siteHot creek geological site

June Lake

Langs de hele weg liggen prachtige meren, dus maakten we ook nog even een tussenstop bij June Lake.

Hot Creek geological site – June Lake (38 km)

June LakeJune Lake

Mono Lake

Het meest bijzondere meer dat we bezochten is Mono Lake. In dit oude zoutmeer staan grote kalksteenrotsen die ook wel tufa’s worden genoemd. Er is ook een klein en interessant museum bij Mono Lake, wat leuk is voor kinderen. De omgeving rondom Mono Lake vond ik ook heel mooi. Er groeien verschillende bijzondere planten en je hebt vrijwel overal een mooi uitzicht op het meer.

June Lake – Mono Lake (25 km)

Mono Lake Mono LakeMono Lake

South Lake Tahoe

Vanuit Mono Lake zouden we aanvankelijk doorrijden naar Mammoth Lakes om daar te overnachten en de volgende dag de Tioga Road te rijden. Dit ging helaas niet door omdat de Tioga Road gesloten was. Wanneer we de kortste alternatieve route via de snelweg bij Bakersfield hadden genomen, hadden we alle bovenstaande tussenstops na Death Valley gemist. Vanuit Death Valley moesten we dan namelijk de andere kant op rijden. We zijn erg blij dat we uiteindelijk deze route via de meren genomen hebben. Vanuit Mono Lake reden we in een kleine 2,5 uur naar South Lake Tahoe.

Mono Lake – South Lake Tahoe (175 km)

Accommodatie South Lake Tahoe: We sliepen in het Best Western Station House Inn. Dit mooie motel ligt op slechts vijf minuten lopen van een prachtig strand. Er was een zwembad en hottub aanwezig en de kamers waren van alle gemakken voorzien. Doordat we dit hotel pas zo laat geboekt hadden, betaalden we € 104 voor een nacht. Als je wat vroeger boekt, is het meestal een stuk goedkoper.

South Lake Tahoe

Dag 3: South Lake Tahoe en Yosemite

Inspiration point & Emerald Bay State Park

Nu we toch bleven slapen bij Lake Tahoe, wilden we graag meer van dit beroemde meer zien. We reden als eerste naar Inspiration Point en het Emerald Bay State Park. Vanuit hier heb je een mooi uitzicht op het kleine eiland middenin het meer. De entree voor het State Park is 10 dollar. Met het entreebewijs heb je de hele dag toegang tot alle State Parks rondom het meer.

South Lake Tahoe – Inspiration Point (16 km)

Inspiration Point

Eagle Falls

Vlakbij Inspiration Point liggen de Eagle Falls. Wanneer je een stukje naar beneden klimt, kun je heel dichtbij de watervallen komen en heb je een mooi uitzicht op het meer.

Inspiration Point – Eagle Falls (1 km)

D.L. Bliss State Park

We besloten nog wat meer State Parks te bezoeken en reden naar D.L. Bliss State Park aan de westkust van Lake Tahoe. Het water is hier super helder en er zijn een aantal mooie stranden waar je in alle rust kunt genieten.

Eagle Falls – D.L. Bliss State Park (4 km)

DL Bliss State ParkDL Bliss State Park

Sugar Pine Point State Park

Vlakbij D.L. Bliss State Park ligt het Sugar Pine Point State Park. Zoals de naam al doet vermoeden, staat dit park vol met gigantische pijnbomen. Je kunt er een mooie wandeling maken naar de pier.

D.L. Bliss State Park – Sugar Pine Point State Park (10 km)

Sugar Pine Point State Park 3 Sugar Pine Point State Park 3 Sugar Pine Point State Park

Fallen Leaf Lake

Vanuit Sugar Pine Point State Park reden we met pijn in mijn hart weer terug richting het zuiden. We moesten nog een hoop kilometers afleggen vandaag, maar het liefst was ik nog een dagje extra rondom het relaxte Lake Tahoe blijven hangen. Onderweg naar Yosemite reden we langs het enorme Fallen Leaf Lake, dat nog voor een deel bevroren was.

Sugar Pine Point State Park – Fallen Leaf Lake (24 km)

Fallen Lake

Rainbow Pool

Vanuit het Fallen Leaf Lake was het nog een flink stuk rijden richting Yosemite. Persoonlijk vond ik dit het minst spannende deel van de route, maar zelfs hier zagen we onderweg prachtige meren en groene heuvels. Uiteindelijk kwamen we aan bij de Rainbow Pools, onze eerste stop in Yosemite. Hier waren verschillende gezinnen aan het picknicken en zwemmen bij de watervallen. Het is een fijne en relaxte plek om even uit te rusten van de lange rit.

Fallen Leaf Lake – Rainbow Pool (268 km)

StuwmeerOnderwegYosemite waterfall

Tuolumne Grove of Giant Sequoias

Vervolgens reden we naar Tuolumne Grove of Giant Sequoias. Hier maakten we een mooie wandeling door het bos. Na een tijdje kwamen we uit bij de reusachtige sequoia’s. Ik vond het heel indrukwekkend om te zien!

Rainbow Pool – Tuolumne Grove (30 km)

Tuolumne Grove Tuolumne Grove

Valley view

Net voor de zon onder ging, stapten we in de auto op weg naar Valley View. Hier genoten we van een prachtige zonsondergang met uitzicht op Yosemite Valley, de Bridvalveil Fall en de Merced River.

Tuolumne Grove – Valley View (25 km)

Valley View

Accommodatie Yosemite: Vanuit Valley View reden we naar onze accommodatie in Yosemite. We sliepen in het Yosemite Bug Rustic Mountain Resort. Ik vond het een fijne en gezellige accommodatie met een basic maar goed restaurant. ’s Avonds was er ook een kampvuur met gitaarmuziek. We betaalden hier € 131 per nacht voor een privé kamer, maar er zijn ook goedkopere slaapzalen en tenten.

Yosemite Bug

Dag 4: Yosemite

De volgende dag hadden we nog een volle dag om Yosemite National Park te verkennen. Bekijk onze route door Yosemite waarbij je de hoogtepunten van dit mooie Nationale Park in één dag kunt bezoeken.

Yosemite Swinging Bridge Yosemite Glacier Point

Camper of auto huren

De enige manier waarop je deze route echt goed kunt verkennen is per huurauto of camper. Wij huren onze huurauto altijd via Sunny Cars. Hier ben je altijd all-in verzekerd. Dat betekent dat je geen eigen risico hebt. Wel zo prettig! Voor een camper kunnen we Camperdays aanbevelen. Deze organisatie heeft samenwerkingen met betrouwbare camperverhuurders over de hele wereld.

Ondanks dat we op sommige plekken relatief kort waren, ben ik heel blij dat we deze alternatieve route gevonden hebben. Natuurlijk baalden we dat de Tioga Road dicht was, maar dit was een hele mooie tweede optie. Als we meer tijd hadden gehad, was ik wel graag één nacht extra in South Lake Tahoe gebleven, zodat we het hele rondje om het meer hadden kunnen rijden. Er zijn namelijk nog veel meer mooie state parks rondom Lake Tahoe. Wil je meer lezen over onze volledige route door West-Amerika? Bekijk hier alle artikelen over onze roadtrip door West-Amerika.

Deel dit artikel

Het kan zijn dat dit artikel affiliate links bevat. Dit betekent dat wij een kleine commissie ontvangen wanneer je via deze linkjes iets boekt. Dit kost jou uiteraard niets extra. Heb je iets aan onze tips gehad? Dan zouden we het super vinden als je je reis (of je huurauto, accommodatie, vliegticket, excursie of reisproduct) via de linkjes in dit artikel wil boeken. Heel erg bedankt en we wensen je een geweldige reis! Liefs, Kimber & Saskia

4 reacties op “Tioga Road dicht? De mooiste alternatieve route naar Yosemite”

1. Hoi Saskia, super mooi om te lezen. Maar heb toch een vraagje, we gaan midden juni ook een roadtrip maken, dus moeten ook rekening mee houden de Tiogapas dicht is, maar als die wel open is, zou je dan zeker wel de Tiogapas nemen of toch echt die route die jullie hebben gedaan? Want zo staat die bij ons ook op de planning. Hoor het graag
    Liefs Kristin

1. Hi Kirsten, oeh dat is een hele lastige vraag! Beide routes zijn prachtig en gelukkig zijn de routes voor een heel groot deel hetzelfde. Tot aan Mono Lake zal je als je de Tiogapas rijdt namelijk dezelfde route rijden als die ik hier beschreven heb. Ik denk gezien de tijd dat ik zelf dan toch voor de Tiogapas zou gaan, ondanks dat ik daar weinig over kan zeggen omdat ik hem zelf niet gereden heb. Lake Tahoe vond ik ook prachtig en echt een aanrader. Mocht het in je planning passen, zou ik wel aanraden om daar twee nachten te blijven, want er is zoveel moois te zien. Ik denk dat je hoe dan ook geen slechte keuze kan maken. Je gaat het vast geweldig hebben. Alvast heel veel plezier gewenst!

2. Wat heb jij een onwijs mooie reis gemaakt, prachtige foto’s! Ideaal dat je ook de alternatieve routes naar Yosemite deelt!
    Zelf ga ik in april een roadtrip maken door California, dus jouw tips komen helemaal van pas. Wat ik mij wel afvraag is het volgende; kun je uberhaupt in april het Yosemite national park in of zijn sneeuwkettingen dan verplicht? Of kun je dan bepaalde delen wel/niet bezoeken. Ik lees op internet wisselende verhalen, wellicht weet jij meer?

1. Hi Svenja, wat gaaf dat je in april een roadtrip door Californië gaat maken! Fijn om te horen dat je iets aan mijn tips hebt. Je kunt normaal gesproken in april Yosemite zelf wel in, maar hoogstwaarschijnlijk niet vanuit de kant van de Tioga Pass. Als het echt noodweer is of er veel sneeuw ligt, kunnen andere wegen rondom het park ook afgesloten zijn, maar normaal gesproken zou Yosemite in april goed te doen moeten zijn. Ik raad je aan om deze website goed in de gaten te houden: http://quickmap.dot.ca.gov. Hierop zie je de huidige status van de wegen in Californië en zo kun je dus precies zien welke wegen geopend zijn wanneer jij Yosemite wilt bezoeken. Alvast heel veel plezier gewenst. Ik weet zeker dat je een geweldige tijd gaat hebben!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *