Padar Komodo

Eilandhoppen bij de Komodo eilanden in Flores

Home / Indonesië / Eilandhoppen bij de Komodo eilanden in Flores

Bij het horen van de naam ‘Komodo eilanden’ denk je vast direct aan de beruchte komodovaranen. Deze grootste hagedissen ter wereld leven inderdaad op deze eilandengroep in Indonesië, maar het gebied heeft nog veel meer te bieden. Verlaten stranden, groene eilanden en een schitterende onderwaterwereld met onaangetast koraal. Met Le Pirate Explorer ging ik 4 dagen op pad om te eilandhoppen in dit prachtige gebied nabij Flores en ik deel hierbij mijn ervaring. Wat mij betreft een onvergetelijke trip die je echt moet overwegen wanneer je in Indonesië bent!

Op avontuur met Le Pirate Explorer

Je startpunt voor het eilandhoppen is Labuan Bajo, een klein vissersdorp in het westen van Flores. Wanneer je door de hoofdstraat loopt, zal je genoeg aanbieders vinden waar je ter plekke een tour kunt boeken. Allemaal doen ze min of meer dezelfde plekken aan. Wij vlogen alleen voor deze excursie op en neer vanaf Bali en wilden zeker zijn van een plekje op een mooie boot. Daarom hadden wij voorafgaand al wat onderzoek gedaan en geboekt bij Le Pirate Explorer. Wanneer we op de eerste ochtend aan boord stappen van ‘Le Pirate’ zijn we de ietwat ongemakkelijke vlucht in het propellor vliegtuigje direct vergeten. De boot is niet heel groot, maar wel super praktisch ingedeeld waardoor je elkaar niet in de weg loopt. Na het claimen van een slaapcabine op het bovendek, nestel ik me met een boek en factor 50 op één van de gespannen netten aan de zijkant van de boot. Dit wordt genieten!

Tip: Le Pirate Explorer doet het erg goed op TripAdvisor en is in de droge maanden, van mei tot en met oktober, vaak ver van te voren al volgeboekt. Voorkom teleurstelling en leg je excursie daarom op tijd vast! Wij reisden zelf nog net in het regenseizoen (eind maart) en konden een week van tevoren nog voor 2 personen reserveren.

Komodo eilanden eilandhoppenLe Pirate boot Komodo
Le Pirate
Le Pirate Komodo

Dag 1 op de Komodo eilanden

Een hike op Padar Island

We leggen een stevige bodem met een hamburger als lunch en komen dan aan bij onze eerste stop: het eiland Padar. De timing is niet perfect, want het is midden op de dag en de zon brandt enorm. Het zweet sijpelt over mijn lichaam wanneer we naar het hoogste punt op het eiland hiken. Na ongeveer 20 minuten komen we puffend aan en nemen we snel een paar foto’s van het waanzinnige uitzicht. Het eiland heeft een bijzondere vorm en is, dankzij het regenseizoen, ontzettend groen. Snel maken we rechtsomkeert en nemen een verfrissende duik in het helderblauwe water.

Hamburger lunch Le Pirate Komodo
Padar Komodo

Snorkelen met schildpadden op Pink Beach

We varen nog een stuk verder en meren aan bij Pink Beach, wat zijn kleur dankt aan het rode koraal. Terwijl onze reisgenoten zich bekommeren om de perfecte Instagramfoto, snorkelen wij in de baai achter een schildpad aan. Wanneer we weer terugkomen op Le Pirate, verbazen we ons weer over de organisatie. De boot is spik en span en op de tafel staan gefrituurde bananen klaar om onze trek tot het avondeten te stillen.

Komodo eilandenPink beach rood koraal strandPink Beach Komodo

Zwemmen met mantaroggen

We varen naar de baai waar we onze eerste nacht zullen overnachten en horen opeens geklap op het wateroppervlak. Manta’s! Met een klein bootje varen we uit en springen we, na even twijfelen, met onze snorkels tussen de vinnetjes in het water. Omdat de zon inmiddels onder is gegaan, kleurt de zee donker en kunnen we niet goed zien wat er precies onder ons zwemt. Maar in het water kijken we direct in het grote gapende gat van een manta. Een groepje van 10 gigantische roggen cirkelen net onder het wateroppervlakte om ons heen. Ik tik mijn vriend onder water aan. Als hij de lucht in schiet, weet ik dat ik niet de enige ben die het een beetje spannend vindt.

Komodo eilandenManta

Movienight!

Die avond ploffen we moe en voldaan op de zitzakken op het dek neer en kiezen we een film uit om de dag mee af te sluiten. Van Baywatch tot Cast Away: alle films in de collectie hebben wel een link met de oceaan. Na een heerlijke feelgood movie (Disney’s Moana) duiken we onze slaapcabine in. Na een poosje zijn we gewend aan de geluiden van de zee en vallen we in diepe slaap.

Movienight

Dag 2 op de Komodo eilanden

Meer snorkelen en uitgestorven strandjes

Na een nachtje in onze slaapcabine worden we al rond 6.00 uur wakker gemaakt. Ik besluit direct een duik te nemen want het was een plakkerige nacht. De tafel staat inmiddels vol met lekkere dingen: ei, vers fruit, yoghurt en toast. Vandaag staat er nog meer snorkelen op de planning. We stoppen op verschillende eilandjes en het koraal is fantastisch mooi. Paars, oranje en groen koraal schittert in de zon en er zijn gekleurde vissen in overvloed. Op Manta Point kunnen we nogmaals de oceaan in om roggen te spotten. Bij daglicht zien we pas echt hoe groot ze zijn, sommige hebben een reikwijdte van wel 3 meter. Op dit moment baal ik ontzettend dat ik geen GoPro heb, maar dit ‘dwingt’ me ook wel weer om te genieten van het moment.

Uitgestorven eilandjesEilandhoppen KomodoEilandhoppen Komodo eilandenEilandhoppen Komodo eilanden

Oog in oog met een komodovaraan

Aan het einde van de tweede dag bezoeken we het eiland Rinca voor de eigenlijke hoofdactiviteit van de trip: de komodovaranen. Onze groep besluit unaniem om vanwege de hitte voor de korte route over het eiland te gaan. Onze gids, een schattig Indonesisch mannetje die erg moeilijk te verstaan is, verteld dat er nog ongeveer 1500 varanen op 3 verschillende eilanden wonen. Al snel zien we een varaan onder een boom chillen. Een gek idee om te bedenken dat deze lome beesten zich best snel voort kunnen bewegen (15 tot 20 km/u) en met hun gif dodelijk kunnen zijn. We zien nog een aantal varanen en een jonkie en besluiten dan weer terug te gaan naar de boot.

Komodo Komodo

Een adembenemende zonsondergang

Die avond maakt onze chef een groot bord pasta bolognese klaar en wachten we, met een Bintang in ons hand, bij Kalong Island op het volgende hoogtepunt. Vanaf dit mangrove eiland vliegen na zonsondergang vleermuizen naar een ander eiland om voedsel te zoeken. Zodra de zon onder is zien we de eerste vleermuizen verschijnen. Even denken we: ‘Is dit het nou?’ maar al snel begint de stroom toe te nemen. Honderden vleermuizen vliegen over ons heen terwijl de lucht roze kleurt. Een heel bijzonder moment om toeschouwer van te zijn.

Zonsondergang pastaVleermuizen Komodo EilandenVleermuizen Komodo Eilanden Vleermuizen Komodo Eilanden

Dag 3 & 4 op de Komodo eilanden

Aankomst op een privé eiland

Relatief nieuw in de excursie van Le Pirate Explorer is het Le Pirate Island. Een basic resort waar elke nacht maximaal 20 mensen kunnen verblijven in bamboe hutjes op het strand. Wij worden op de derde dag al relatief vroeg op dit eiland gedropt en zijn erg benieuwd wat te verwachten. We worden vrolijk verwelkomd met een verfrissend drankje en horen wat de bedoeling is tijdens ons verblijf. Kort samengevat hoeft niks, mag alles. Precies wat we nodig hebben als afsluiting van onze vakantie in Indonesië! Overal zijn fijne zitjes en hangmatten, je kunt een potje tafeltennissen, snorkelen of je eigen smoothie fietsen.

Aankomst Le Pirate Island Le Pirate Island Komodo eilanden eilandhoppen Komodo eilanden eilandhoppenKomodo eilanden eilandhoppen

Een gezellige avond met medereizigers

Een overnachting op Le Pirate Island is los te boeken. De meeste reizigers die hier aankomen zijn echter ook op meerdaagse boottocht geweest, wat voor leuke gespreksstof zorgt. Rond Happy Hour verzamelt iedereen zich rond de strandbar: de perfecte plek om te socializen. Overigens hebben we dit niet ervaren als een ‘party eiland’ en kun je je ook makkelijk afzonderen bij je eigen idyllische strandhut. Het eten is ‘wat de pot schaft’ en zo schuiven wij aan om ons eigen visje grillen. Het is zo gezellig aan tafel dat we niet eens toekomen aan de movie night of het kampvuur wat eigenlijk gepland was. Na een mooie avond klimmen we onze bamboe ladder op en vallen we in slaap met een droomuitzicht.

Komodo eilanden eilandhoppen

Hoe bereik je de Komodo eilanden?

Je excursie naar de Komodo eilanden begint en eindigt in Labuan Bajo op Flores. Flores is vanaf Bali te bereiken per boot of per vliegtuig. Zorg ervoor dat je in ieder geval één dag voor de boottocht in het stadje bent. Vanwege tijdnood en gemak besloten wij te gaan voor een vlucht van 1,5 uur. Wij kiezen voor een iets duurdere vlucht met de nationale maatschappij Garuda Indonesia, omdat Indonesië nog wel eens in het nieuws komt met verloren vliegtuigjes.

Het vliegveld van Labuan Bajo is ook verbonden met andere plekken zoals Jakarta of Yogyakarta. Internationaal kun je vliegen op onder andere Bangkok, Singapore en Hongkong.

Komodo eilanden eilandhoppen

Accommodatie in Labuan Bajo

Behalve prachtige zonsondergangen heeft Labuan Bajo niet heel veel te bieden. Wij verblijven bij La Cecile, een hotel met een groot terras met uitzicht op de baai. Het hotel verzorgt gratis transfers naar het vliegveld op 5 minuten rijden. Gedurende het eildandhoppen kun je je backpack hier veilig achterlaten, zodat je alleen een daypack met de belangrijkste spullen mee hoeft te nemen op de boot. Het personeel bij La Cecile doet ontzettend zijn best om je welkom te laten voelen. Je proeft hier échte gastvrijheid. De keuken van het bijbehorende restaurant is hier ook een stuk traditioneler. Op aandringen van de bediening gaan we voor een heerlijk lokaal desert. Goreng Pisang: gebakken banaan met kaas en chocoladesaus.

Accomodatie Labuan Bajo Uitzicht La CecilePisang goreng

Waarom je deze trip naar de Komodo eilanden wel/niet zou  moeten doen

Ik ben een held in redenen bedenken waarom iets tegen zou kunnen vallen. Uiteindelijk zijn mijn ‘zorgen’ meestal nergens voor nodig, want alles lijkt altijd wel mee te vallen. Ben jij ook zo’n type die over dingen kan twijfelen, dan helpt onderstaande je misschien om te besluiten om toch gewoon te gaan eilandhoppen bij de Komodo eilanden.

Reisafstand naar Flores

Het lijkt best een gedoe om helemaal naar Flores af te reizen (vanaf bijvoorbeeld Bali) speciaal voor deze trip. Het is inderdaad wat verder dan bijvoorbeeld de Gili eilanden of Nusa Penida, maar dan kom je ook op een plek die nog niet is overlopen door toeristen. En een plek die je niet snel zult vergeten!

Eilandhoppen in het regenseizoen

Wij reisden in het regenseizoen (eind maart – begin april) en hadden op de dagen voorafgaand het eilandhoppen elke namiddag tropische buien (inclusief onweer) op Bali. Ik vroeg me dus wel af hoe dat op een open boot op het water zou zijn. Uiteindelijk hebben we tijdens de 4 dagen in Flores geen spatje regen gehad. Laat je trip hier niet vanaf hangen: het weer doet toch wel zijn eigen ding.

De groepssamenstelling op de boot

Mijn grootste ‘angst’ bij het boeken van groepsexcursies: wat als de mensen niet leuk zijn? Ik en mijn vriend (allebei rond de 30) deelden onze boot met 6 Zweedse vriendinnen die hun middelbare school net hadden afgerond. Ze hielden zich vooral bezig met ‘zo bruin mogelijk worden’ en erg veel gespreksstof hadden we niet. Heel jammer, want deze trip had nog specialer kunnen zijn als je een klik hebt met de groep. Toch zou ik je hier niet door laten tegenhouden. Er is genoeg plek op de boot om je eigen ding te doen en op het Pirate Island zul je weer nieuwe mensen ontmoeten.

De kosten van de gehele trip

Er hangt een prijskaartje aan eilandhoppen op de Komodo eilanden, maar daar krijg je ook wat voor. Een ervaring die je niet snel vergeet, unieke overnachtingen, dagelijks goed ontbijt, lunch en diner en snacks tussendoor. Onbeperkt snorkelen en gebruik van de andere faciliteiten op Le Pirate Island. Wat mij betreft de €290 per persoon (in 2019) dubbel en dwars waard!

Malaria

Flores een malaria gebied? Aangezien wij redelijk impulsief geboekt hadden, kwamen we hier pas op het laatste moment achter. We hadden dus ook geen malaria pillen op zak. Na het raadplegen van diverse bronnen lijkt het erop dat het advies met name geldt voor het vasteland, en niet zozeer voor de Komodo eilanden. Doe onderzoek en bescherm jezelf in ieder geval met muggenspray en luchtige lange kleding in de avond.

Individuele rondreizen door Indonesië

Wil je een rondreis door Indonesië maken en  vind je het prettig als deze volledig geregeld wordt? Er zijn veel fijne opties voor compleet georganiseerde rondreizen naar Indonesië. Het voordeel hiervan is dat je vlucht, accommodaties en huurauto inclusief zijn en dat er vaak erg voordelige aanbiedingen zijn.

• Riksja Travel Individuele rondreizen op maat met bijzondere excursies en contact met locals. Daarnaast heb je de optie om via de handige bouwstenen je eigen rondreis door Indonesië samen te stellen.
  • 333Travel Compleet verzorgde en unieke individuele rondreizen volledig afgestemd op jouw eigen wensen. Excursies, lokale gidsen en entreegelden zijn inbegrepen, zodat je onbezorgd kunt genieten.
  • AsiaDirect Mooie en voordelige rondreizen langs de highlights van Java en Bali. AsiaDirect is gespecialiseerd in reizen naar Azië en heeft een unieke laagste prijsgarantie.
  • TUI Individuele fly&drives. Vlucht, huurauto, accommodatie en een handige route zijn allemaal voor je geregeld.

Wat mij betreft is eilandhoppen bij de Komodo eilanden een must-do als je in Indonesië op reis gaat. Van slapen op bijzondere plekken en de bijzondere groene eilanden tot de waanzinnige onderwaterwereld met mantaroggen en prachtig koraal. Tel daar nog het goede eten, de mooie boot en de goede organisatie van Le Pirate Explorer bij op en je hebt een onvergetelijke trip.

Deel dit artikel

Het kan zijn dat dit artikel affiliate links bevat. Dit betekent dat wij een kleine commissie ontvangen wanneer je via deze linkjes iets boekt. Dit kost jou uiteraard niets extra. Heb je iets aan onze tips gehad? Dan zouden we het super vinden als je je reis (of je huurauto, accommodatie, vliegticket, excursie of reisproduct) via de linkjes in dit artikel wil boeken. Heel erg bedankt en we wensen je een geweldige reis! Liefs, Kimber & Saskia

3 reacties op “Eilandhoppen bij de Komodo eilanden in Flores”

1. Pingback: Komodo Explorer Tripadvisor – Bali Tour Travel Info

1. Beste, ik zou graag informatie ontvangen over het eilandhoppen. Is er nog plaats voor 2 personen in week 40?
      Wat zijn de totale kosten?
      Wij verblijven in Sanur, is daar ook een opstapmogelijkheid?
      We willen alles zien, hoeveel dagen zijn wij onderweg?
      Ik hoor het graag,

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *