Indonesië

Rondreis Indonesië: Java en Bali in 3 weken

zonsondergang op nusa lembongan

Een paar maanden terug maakte ik een prachtige rondreis door Indonesië. Ik bezocht de eilanden Java, Bali en Nusa Lembongan. Het was een geweldige reis vol hoogtepunten. In dit artikel laat ik je zien welke route we afgelegd hebben en welke plekken we bezocht hebben tijdens onze rondreis door Indonesië.

Jakarta: 1 nacht

Onze reis door Indonesië begon in Jakarta. We wilden graag doorreizen naar Yogyakarta, maar aangezien we ’s avonds laat aan kwamen en we een lange vlucht achter de rug hadden, bleven we eerst een nacht in Jakarta slapen. We sliepen in het Ibis Styles Jakarta Airport hotel. Dit hotel ligt dichtbij het vliegveld en het is een een goede en betaalbare optie voor een eerste of laatste nacht in Indonesië wanneer je op Jakarta vliegt. Op het hotel en de omgeving rondom het hotel na hebben we helaas maar weinig van Jakarta gezien, aangezien we de volgende ochtend naar Yogyakarta vertrokken. We hebben er bewust voor gekozen om Jakarta tijdens deze rondreis over te slaan, omdat de andere bestemmingen ons meer trokken en we daar graag meer tijd wilden doorbrengen.

Jakarta Ibis Styles AirportJakarta Ibis Styles Airport zwembad

Yogyakarta: 4 nachten

De volgende ochtend vlogen we vanuit Jakarta in iets meer dan een uur naar Yogyakarta. Hoewel het een grote en drukke stad is, doet het toch relaxt aan. We leerden hier Ariya kennen die ons gedurende ons verblijf de mooiste plekjes van de stad heeft laten zien. We bekeken samen de zonsopkomst vanaf de Borobudur, maakten een fietstocht langs de rijstvelden, winkelden in de beroemde winkelstraat Jalan Malioboro, bewonderden de Prambanan tempel en aten de lekkerste gerechten. Ben jij nog op zoek naar een leuke en betrouwbare chauffeur en tour guide die je alle mooie plekjes van Yogyakarta kan laten zien en je vol liefde over zijn stad kan vertellen? Dan kan ik je Ariya van harte aanbevelen. Ik heb nog steeds veel contact met hem. Je kunt hem bereiken via email (jawi_tulen@yahoo.com) of whatsapp (+62 812 2540 4853 of +62 821 3715 3018). Een bezoekje aan Yogyakarta is wat mij betreft een absolute aanrader. Ik vond het persoonlijk de leukste stad op Java. In eerdere artikelen kun je meer lezen over mijn favoriete dingen om te doen in Yogyakarta en het lekkerste eten in Yogyakarta.

Uitzicht tijdens het fietsen in YogyakartaIndonesische rijsttafel in YogyakartaTraditionele riksjas in YogyakartaPrambanan tempel in Yogyakarta op JavaZonsopkomst bij de Borobudur tempel in Yogyakarta op Java in IndonesiëZonsopkomst bij de Borobudur tempel in Yogyakarta op Java in IndonesiëPrambanan tempel in Yogyakarta op Java

Malang: 1 nacht

Vanuit Yogyakarta reisden we met de trein in zo’n 8 uur naar Malang. Het was een vrije lange zit, maar de treinen op Java zijn gelukkig erg comfortabel. Bovendien heb ik me prima kunnen vermaken door lekker naar buiten te kijken. Het is een erg mooie route en je kijkt onderweg je ogen uit. Voor we het wisten waren we al in Malang. Die avond was er toevallig een belangrijke voetbalwedstrijd in de stad, dus het was een drukte van jewelste. Ik heb niet heel erg veel van Malang kunnen zien, maar ik vond het een leuke tussenstop. Er zijn nog veel Nederlandse invloeden te zien in deze stad.

Trein IndonesiëDrukte in Malang

Madakaripura & Bromo: 1 nacht

De volgende dag reisden we alweer door naar Cemoro Lawang, een dorpje onder de voet van de Bromo vulkaan. We maakten een klein omweg via de enorm indrukwekkende Madakaripura watervallen. Mocht je de Bromo vulkaan gaan bezoeken, dan mag je een tussenstop bij deze watervallen zeker niet overslaan. Ik vond dit persoonlijk de mooiste plek op heel Indonesië.

Madakaripura watervallen op Java in Indonesiëmadakaripura watervallen op javamadakaripura watervallen op javabrug bij de madakaripura watervallen op java

We gingen vroeg slapen, want om 3 uur ’s nachts ging onze wekker. Het beklimmen van de Bromo vulkaan stond al een tijdje op onze bucketlist en eindelijk was het dan zo ver. We vertrokken in alle vroegte naar het Penanjakan viewpoint en zagen vanaf hier de mooiste zonsopkomst die we ooit gezien hebben. We hadden een geweldig uitzicht op de Bromo vulkaan en de omgeving.  Het was zo adembenemend mooi dat het niet in woorden te omschrijven is. Toen de zon was doorgebroken, reden we naar beneden dwars door de sea of sands. We beklommen de vulkaan en het was even alsof we op de maan waren. Ben je benieuwd wat we verder allemaal gezien hebben in de omgeving van Bromo? Bekijk dan alle foto’s en verhalen van ons bezoek aan de Bromo vulkaan.

Zonsopkomst bij de Bromo vulkaan op Javakrater van de bromo vulkaanterras bij de bromo vulkaan op java

Vanuit Bromo reisden we diezelfde middag nog door naar Surabaya. Vanuit hier stapten we op het vliegtuig naar Denpasar in Bali, wat slechts 37 minuten vliegen was, mijn kortste vlucht ooit. Eigenlijk wilden we vanuit Bromo over land en met de boot richting Bali reizen, zodat we ook de Ijen vulkaan konden beklimmen. Helaas moesten we onze plannen een beetje omgooien, omdat mijn vriend zijn kruisband had afgescheurd en het beklimmen van de Ijen vulkaan daardoor te zwaar was. Uiteindelijk waren we via Surabaya wel een stuk sneller op Bali en nu hebben we een goed excuus om nog eens terug te gaan naar Java. Mocht je zelf naar Java gaan, dan zou ik zeker overwegen om ook de Ijen vulkaan in je reisplanning op te nemen.

Ubud: 6 nachten

Vanaf de luchthaven in Denpasar waren we in een uurtje in Ubud. We verbleven hier 6 nachten, omdat het een perfecte uitvalsbasis is om meer van Bali te ontdekken. Ubud was meteen bij aankomst al één van mijn favoriete plekken. In dit gezellige dorp, omgeven door schitterende rijstvelden, is van alles te zien en te doen. We maakten een fietstocht van de Kintamani berg terug naar Ubud, deden een Indonesische kookcursus, bezochten de mooiste tempels en genoten van de omgeving en het heerlijke eten. Ik schreef al eerder over mijn favoriete bezienswaardigheden en activiteiten in het gezellige Ubud. Wat mij betreft mag je Ubud eigenlijk niet overslaan wanneer je Bali bezoekt. Ik raad je ook zeker aan om in Ubud te overnachten. Juist vroeg in de ochtend en vanaf het einde van de middag, wanneer de toeristen die een dag op bezoek komen weer weg zijn, is deze plek op zijn mooist.

Rijstvelden in UbudOfferingen in UbudOntbijt bij Fietstocht in UbudKookcursus in UbudGunung Kawi tempel op Bali

Nusa Lembongan: 3 nachten

Vanuit Ubud reisden we naar Sanur, waar we de boot namen naar het paradijselijke Nusa Lembongan. Dit voelde een beetje als een vakantie in een vakantie. Dit kleine eiland onder Bali heeft geweldig mooie stranden, prachtige natuur, vriendelijke mensen, heerlijk eten en het is er bovendien nog helemaal niet zo toeristisch in vergelijking met Bali. Er is van alles te zien en te doen op Nusa Lembongan en het kleinere buureiland Nusa Ceningan. Ik raad iedereen die naar Bali gaat aan om hier even lekker te relaxen en te genieten van al het moois wat dit paradijs te bieden heeft. Benieuwd geworden naar dit mooie eiland? Bekijk al mijn tips en foto’s van Nusa Lembongan.

Strand Nusa Lembongan Indonesiëvissers in nusa lembongan komodo garden op nusa lembongan Eten Nusa Lembonganzonsondergang op nusa lembongan

Seminyak: 3 nachten

Vanuit Nusa Lembongan wilden we eigenlijk doorreizen naar Uluwatu om daar onze laatste dagen door te brengen. Uiteindelijk besloten we om toch voor Seminyak te gaan, omdat we na een paar dagen rust en relaxen wel zin hadden in wat meer levendigheid.  Bovendien was dit qua ligging ook wat praktischer gezien onze vroege vlucht vanaf Denpasar twee dagen later. We vonden Seminyak een erg leuke plaats, maar zijn zeker van plan om Uluwatu tijdens een volgende reis naar Indonesië nog een keer te bezoeken. Onze laatste dagen spendeerden we vooral op het brede strand van Seminyak en in de vele kleurrijke en schattige boetiekjes. We kochten leuke souvenirs voor het thuisfront en genoten volop van de goede en gezellige restaurants in Seminyak. Met name Sea Circus kan ik van harte aanbevelen. We sliepen in het Seminyak Square hotel dat bovenop het winkelcentrum Seminyak Square is gebouwd. Qua locatie was dit een ideaal: het ligt middenin het levendige centrum en op loopafstand van het strand, maar het is toch rustig doordat het zo hoog ligt. De kamers waren ook erg mooi en de prijs was bizar laag toen wij er waren. Het is zeker een aanrader wanneer je geen extreme luxe zoekt, maar wel op zoek bent naar een mooie kamer met eigen badkamer op een toplocatie én met zwembad op het dak.

Seminyak sea circusSeminyak Square hotelStrand SeminyakDrankjes Seminyak

Helaas komt aan alles een eind. Vanuit Seminyak was het een kwartiertje rijden naar het vliegveld in Denpasar. Na een korte tussenstop in Jakarta vlogen we weer terug naar Nederland. Ondanks dat we enorm veel gezien en gedaan hebben, hebben we uiteindelijk in 3 weken slechts een glimp op kunnen vangen van Indonesië, maar het smaakt zeker naar meer. We hebben genoten van onze reis en van alles wat Java, Bali en Nusa Lembongan te bieden hebben. We zijn vastbesloten om nog eens terug te keren naar dit prachtige land.

Mocht je nog vragen hebben over onze route of de bestemmingen die we bezocht hebben dan stel ze gerust bij de reacties. Ben je zelf van plan om Indonesië te bezoeken en ben je nog op zoek naar een goedkope vlucht? Wij hebben al onze tips voor het vinden van goedkope vliegtickets voor je verzameld. Ook geven we je tips voor het vinden van een goedkope verblijfplaats in dit mooie land. Wil je meer lezen over Indonesië en bovenstaande plekken? Bekijk dan al onze artikelen over Indonesië.

Ben jij weleens in Indonesië geweest en welke plek mag je volgens jou zeker niet overslaan?

Dit vind je misschien ook leuk:

21 reacties

kristel
    4 mei 2016 at 21:06

Mooie foto’s Sas! En handig uitgebreid artikel.

Kirsten | Travelaar.nl
    5 mei 2016 at 01:28

Mooie reis Sas! Wij vertrekken vanmiddag vanuit Seminyak naar Nusa Lembongan.. Beel heel benieuwd! Wij slapen op Bali ook in Seminyak en zijn eergisteren met de scooter naar Uluwatu gegaan. Uitzicht vanaf de tempel was mooi, maar verder heb je niet veel gemist hoor! Ook al vrij toeristisch…

milou
    22 mei 2016 at 13:43

Wauw wat een leuk reisverslag en wat heerlijk om te lezen tijdens de voorbereiding van mijn eigen indonesie reis :)! Ben benieuwd hoe je van yogyakarta bij de bromo vulkaan bent gekomen qua vervoer.

22 mei 2016 at 16:54

Hi Milou, wat tof dat je ook naar Indonesië gaat! Wij zijn zelf met de trein van Yogyakarta naar Malang gereisd. We zijn daar een dag gebleven en de volgende dag zijn we van daaruit met de taxi naar Bromo gegaan via de Madakaripura watervallen. Vanuit Yogyakarta rijden er ook een hoop minibusje rechtstreeks naar Bromo, maar omdat mijn vriend net geopereerd was aan zijn knie, was het destijds voor ons geen doen om zo lang aan een stuk in een minibusje te zitten. Ik vond het zelf ook wel relaxed om met de trein te reizen en leuk om Malang ook eens gezien te hebben. Alvast heel veel plezier op Java!

Lara
    30 augustus 2016 at 19:06

Hoi Saskia, wat een ontzettend leuk verslag! Ik krijg gelijk zin om naar Indonesië te gaan! En super veel handige tips! Ik ben benieuwd of jullie chauffeur jullie overal naartoe heeft gebracht vanuit Yogyakarta en hoeveel zoiets ongeveer kost? Dankje alvast! 🙂

31 augustus 2016 at 13:43

Hi Lara, wat leuk om te horen dat je zo’n zin krijgt om naar Indonesië te gaan. Mocht je de kans hebben dan zou ik het zeker doen, het is zo’n mooi land! Ariya, onze chauffeur, heeft ons vanuit Yogyakarta naar de Borobudur, de Prambanan tempel en the Sawah gebracht en hij heeft ons meer laten zien van zijn stad. De rest van de reis hebben we niet met hem afgelegd. De precieze kosten weet ik niet meer, maar ik geloof dat een hele dag rondreizen iets van € 40 kost. Mocht je interesse hebben om met hem naar één of meerdere plekken rondom Yogyakarta te gaan, dan kun je hem gerust vrijblijvend een whatsappje sturen om te vragen hoe duur dat zou zijn. Hij zal je vragen heel graag beantwoorden!

Willemijn
        11 september 2016 at 13:05

Wij vertrekken aankomende week naar Indonesië en hebben veel gehad aan jullie reis als inspiratie! We willen alleen iets minder lang op Bali blijven en de reis afsluiten met heel veel rust, zon, zee en strand op de Gili eilanden 🙂
        Spreekt Ariya Nederlands, gezien zijn mailadres? Of is het beter om hem gewoon in het Engels een berichtje te sturen?

Kimber - Reisgenie
          11 september 2016 at 18:02

Wat ontzettend fijn dat je deze week naar Indonesië vertrekt en wat tof om te horen dat je veel aan onze blogs gehad hebt! Ariya spreekt een heel klein beetje Nederlands, maar ik raad je aan om in het Engels te mailen. Ariya had zijn emailadres overigens verkeerd doorgegeven, het moet .com zijn ipv .nl. Heel leuk dat je bij hem een tour wilt doen, je wordt zeker niet teleurgesteld!! Heel veel plezier en een prachtige reis gewenst.

20 oktober 2016 at 14:39

Hoi Willemijn,

Wat leuk! Kun je eens een kort verhaaltje schrijven over de reis die jullie hebben gemaakt? Ik ben erg benieuwd! Mijn vriend en ik willen ook een dergelijke trip plannen.

20 oktober 2016 at 14:37

Hoi hoi,

Wat ontzettend leuk en inspirerend jullie blogs! Mijn vriend en ik willen ook graag een rondreis van 3 a 3,5 week maken door Indonesië. Jullie blog heeft mij erg geinspireerd qua bestemmingen, afwisseling tussen relaxen en activiteiten ondernemen, erg leuk. Het is misschien wat brutaal maar ik vraag me een beetje af wat het totale kostenplaatje ongeveer is geweest voor bovenstaande reis. In welke maand hebben jullie de trip gemaakt?

Saskia | Reisgenie
      29 januari 2017 at 12:37

Hi Claudia, wat leuk dat jullie ook een rondreis door Indonesië willen gaan maken! Ik zou het totale kostenplaatje graag met je delen, maar ik heb niet precies bijgehouden wat wij hebben uitgegeven, met name omdat we bijvoorbeeld een deel van de accommodaties al vooraf betaald hadden. Indonesië is in ieder geval een erg goedkoop land, maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt prima van een paar euro eten. Lokaal eten is over het algemeen een stuk goedkoper dan Westers eten. Ook overnachten kan erg goedkoop, afhankelijk van waar je wilt slapen. Wij waren zelf samen zo rond de € 50 per nacht kwijt zo uit mijn hoofd, maar wij hebben ook erg luxe accommodaties gekozen. Dat kan zeker goedkoper. Het openbaar vervoer is ook erg betaalbaar. Wij waren denk ik het meeste geld kwijt aan excursies en tours (taxi naar bromo en madakaripura, kookcursus op bali, snorkeltocht op nusa lembongan, fietstocht op Bali etc.), maar ook die kosten viel ons eigenlijk alles mee. Wij zijn zelf in augustus in Indonesië geweest. Alvast heel veel plezier!

Willem De Poorter
    22 januari 2017 at 20:48

Hallo
    Leuke en informatieve site hebben jullie!
    Ik heb sinds een paar dagen contact met jullie chauffeur op Java (Ariya). Mijn vrouw en ik gaan in juli naar Java en Bali en zouden graag vanaf Yogjakarta een aantal dagen beroep doen op een chauffeur. Hoe was hij in het onderling contact met jullie: open? vertelt hij veel over het land? bracht hij jullie naar leuke plaatsen waar andere toeristen niet komen? staat hij open voor suggesties of dringt hij zich op? Ik lees dat jullie tevreden waren maar had graag nog wat extra info gehad voor ik definitief beslis om met hem een paar dagen op stap te gaan.
    Ik kijk al uit naar jullie reactie!
    Nog veel reisplezier.
    Willem
    Belgie

Saskia | Reisgenie
      29 januari 2017 at 12:32

Hallo Willem, excuses voor mijn late reactie. Wat leuk dat jullie Java en Bali gaan bezoeken in juli! Wij hebben nog steeds erg goed contact met Ariya en hebben niets dan lof voor hem. Hij is erg open en vertelt van alles over de cultuur van Java. Hij bracht ons naar hele mooie plekken waar we anders nooit zouden zijn geweest en staat ook erg open voor suggesties. Als je het leuk vindt, zal hij je ook uitnodigen bij hem thuis en zal zijn vrouw een traditioneel Javaanse maaltijd voor jullie koken. Hij is echt heel betrouwbaar en wij hebben een geweldige tijd met hem gehad! We hebben tijdens al onze reizen nog nooit iemand ontmoet zoals Ariya en dat we nu nog zo’n goed contact hebben zegt denk ik al genoeg. Ik kan hem dus echt van harte aanbevelen als chauffeur op Java. Ik hoop dat jullie een hele fijne tijd gaan hebben in Indonesië!

Alyssa
    31 januari 2017 at 15:07

Hoi Saskia,

Jullie reis zag er geweldig uit! Wij willen in juli/augustus een reis van 3 weken maken naar Indonesie. Bali en Java spreken ons het meest aan. Qua reis zouden we graag veel van dezelfde plekken bezoeken die jullie hebben bezocht. Wel vraag ik me af wat je naar aanleiding van jouw ervaring zou aanraden: Bali en Java samenvoegen in één reis van 3 weken of beide eilanden beter apart bezoeken (met andere woorden: is het goed te doen in 3 weken)? We willen wel relaxed kunnen reizen en niet continu snel door hoeven haasten naar de volgende plek (ook aangezien we onze reistijd moeten meerekenen in die 3 weken).
    Ook zie ik dat jullie sommige afstanden hebben gevlogen, hadden jullie deze vliegtickets van tevoren vastgezet of kort van tevoren geboekt?

Alvast bedankt!

Alyssa

12 februari 2017 at 21:25

Hi Alyssa, wat leuk dat jullie in de zomer ook drie weken naar Indonesië willen! Wij vonden de combinatie Java en Bali zelf erg goed te doen in drie weken (bij ons ook incl. reistijd). Ik kan in ieder geval zeker niet het idee dat we gehaast aan het reizen waren of dat we door moesten terwijl we eigenlijk liever langer op een plek wilden blijven. Zeker als je Bali op het einde doet, heb je voldoende tijd om nog even lekker te relaxen. Wij zijn van Surabaya naar Bali gevlogen (en later ook van Bali naar Jakarta omdat we vanuit Nederland een retourtje Jakarta hadden geboekt). Dit stuk zou je eventueel ook over land en met de ferry af kunnen leggen en ook de Ijen vulkaan nog kunnen bezoeken. Wij hebben dit toen bewust niet gedaan, omdat mijn vriend zijn kruisband gescheurd had. Wij hadden zelf de vliegtickets voor de binnenlandse vluchten al vanuit Nederland geboekt, maar je zou dit ook vanuit Indonesië zelf kunnen boeken. Ik vond het sowieso echt een aanrader om zowel Java als Bali te bezoeken en naar ons idee was dit echt heel goed te doen in drie weken. Alvast een hele fijne reis gewenst en mocht je nog vragen hebben dan stel ze gerust!

Silvia den Hoed
    8 februari 2017 at 19:13

Hallo Saskia,

Wij hebben gesmuld van jullie mooie foto’s en verhalen!
    Wij gaan in oktober naar Indonesië. Willem zn moeder komt van Java en we gaan o.a. haar geboorteplaats bezoeken, Nagwi.
    Ik meen gelezen te hebben dat jullie weleens vanuit Brussel vliegen. En dat je daar goedkoper kan langparkeren dan bij Schiphol? Jij weet vast hoe het zit.
    We zien dat Turkisch airlines steeds als goedkoopste uit de bus komt. Met welke maatschappij vlieg jij meestal?

Groet,

Willem en Silvia

12 februari 2017 at 21:30

Hi Silvia en Willem,
      Wat ontzettend leuk om te horen, dankjewel! Heel bijzonder dat jullie in oktober naar Indonesië gaan en de geboorteplaats van Willen zijn moeder gaan bezoeken. Dat lijkt me heel speciaal. Wij hebben in het verleden inderdaad een aantal keer vanuit Brussel gevlogen omdat dat toen goedkoper was. De laatste tijd scheelt het volgens mij niet heel veel met Schiphol, maar dit hangt af van de bestemming. Voor ons is Brussel even ver als Schiphol, dus we kijken meestal gewoon waar de tickets het goedkoopst zijn. Het parkeren nabij Brussel is volgens mij inderdaad iets goedkoper, maar wij parkeren nooit bij het vliegveld zelf maar een stukje er vandaan. Je wordt dan met een busje naar het vliegveld gebracht en weer opgehaald. Ik vind dat zelf ideaal en het scheelt een hoop in de kosten, zowel bij Brussel als bij Schiphol. Ik heb zelf niet echt een maatschappij waar ik vaak mee vlieg. Ik heb in ieder geval goede ervaringen met Emirates, KLM, Delta, Jet Airways, Air France, Swiss Air en Lufthansa. Met Turkish Airlines heb ik zelf helaas nooit gevlogen, dus daar kan ik je geen advies over geven. Alvast een hele fijne reis gewenst!

Iris
    26 februari 2017 at 15:31

Wat een prachtige reis heb je gemaakt! Ik heb veel gehad aan je post over de Bromo Vulkaan. Het is zo lastig om dit allemaal online te vinden en dat van jou is echt een duidelijke beschrijving! Wij gaan deze zomer ook naar Indonesie. Eerst een week naar Singapore en Sumatra en daarna Yogjakarta en dan door naar Bali/Gili. Ik zit alleen in dubio over het boeken.. Ik wil eigenlijk vanaf Yogja niks meer van te voren boeken omdat ik geen idee heb hoe we het aan ervaren en hoe lang we ergens willen blijven. Hebben jullie alles geboekt voordat jullie gingen? Wij gaan echt middenin het hoogseizoen (11 juli tot 8 aug) en ben bang dat er niet genoeg vrij is, of zie ik nu leeuwen en beren 😉

16 juli 2017 at 20:01

Hi Iris, sorry ik heb je reactie helemaal over het hoofd gezien. Ik denk dat het geen enkel probleem is om pas vanuit Indonesië zelf te boeken, het is net wat je zelf fijn vindt. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken trouwens. Ik hoop dat je het heel erg naar je zin hebt in Indonesië. Nog heel veel plezier!

Susanne
    3 juli 2017 at 09:28

Hoi Saskia,
    Leuk om je blog te lezen!
    Ik ga in september met mijn vriend dezelfde type reis maken. We gaan drie weken weg en hebben jouw reisschema in gedachten. Al twijfelen we of we de bromo vulkaan willen gaan bezoeken. Het ziet ernaaruit dat het bezoeken van de vulkaan zo 3 dagen kost (inclusief reizen naar de volgende bestemming). Zou je je specifieke reisschema van jogjakarta naar bromo naar Bali willen doorgeven? Ook twijfelen we of we naar de gili’s gaan of naar nusu lembognan. Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes
    Susanne

16 juli 2017 at 20:05

Hi Susanne, sorry voor mijn late reactie. Wat leuk dat je ook de Bromo vulkaan wilt bezoeken! Wij zijn zelf ook met de trein van Yogyakarta naar Malang gereisd en hebben daar één nacht overnacht. Via het hotel in Malang hebben we een taxi geregeld die ons via de Madakaripura watervallen naar ons verblijf in Bromo heeft gebracht. Er zijn ook veel mensen die vanuit Yogyakarta met een minibusje naar Bromo reizen en vanuit daar de volgende dag doorreizen naar Bali met de ferry. Wij hebben dit zelf niet gedaan, dus ik kan het je niet uit eigen ervaring vertellen, maar ik hoor wel van verschillende kanten dat dit een stuk goedkoper is. Een andere optie is om vanuit Malang een tour naar Bromo te boeken die om 12 uur ’s nachts naar Bromo vertrekt, maar dan haal je eigenlijk bijna een hele nacht door. Er zijn ook veel tours die vanuit Yogyakarta naar Bromo én Ijen gaan en vervolgens naar Bali. Ook hier heb ik zelf helaas geen ervaring mee. Wij zijn uiteindelijk niet naar Ijen geweest, omdat mijn vriend zijn kruisband had gescheurd en de tocht omhoog nog wat te zwaar was. Na het bezoeken van de Bromo zijn we daarom via Surabaya naar Bali gevlogen, zodat hij niet al te lang in een minibus hoefde te zitten. Hier kun je meer lezen over onze ervaring met de Bromo, ons verblijf en de route: http://reisgenie.nl/de-bromo-vulkaan-het-hoogtepunt-van-java/. Wat betreft Gili of Nusa Lembongan vind ik het ook lastig om advies te geven, omdat ik zelf alleen op Nusa Lembongan ben geweest. Ik kan je Nusa Lembongan in ieder geval echt van harte aanbevelen! Het is er echt prachtig en van wat ik gehoord heb, is er meer te doen dan op de Gili eilanden. Mocht je nog andere vragen hebben dan stel ze gerust. Alvast een hele fijne vakantie gewenst!