Maleisië

Rondreis Maleisië in 4 weken: route en vervoer

boottocht naar Bako National Park

We zijn net terug van onze rondreis door Maleisië, Singapore en Taiwan. De totale reis duurde 6,5 week, waarbij we 4 weken in Maleisië vertoefden. In deze 4 weken hebben we ontzettend veel gezien, gedaan en meegemaakt. Ik neem je graag mee terug en vertel je hoe onze rondreis in Maleisië eruit zag.

Start in Kuala Lumpur (2 nachten)

Onze reis startte in de hoofdstad Kuala Lumpur. Van te voren had ik al zó veel goede verhalen over deze stad gehoord dat ik bang was dat het tegen zou vallen. Gelukkig stelde Kuala Lumpur niet teleur: ik vond het geweldig! De verschillende culturen, de levendigheid, de vriendelijke mensen, alles was even leuk. Desondanks verbleven we hier maar 2 nachten. De reden hiervoor was dat we aan het einde van onze reis nog 2,5 dag in Kuala Lumpur zouden hebben. Mocht jij hier geen ruimte voor hebben in je planning, dan zou ik je aanraden om minimaal 3 nachten in de Maleisische hoofdstad te verblijven. Benieuwd wat je hier zoal kunt doen? Je leest hier mijn 10 aanraders voor Kuala Lumpur.

merdaka plein in kuala lumpur

Ipoh en Gopeng (2 nachten)

Vanuit Kuala Lumpur reisden we per trein in zo’n 2,5 uur naar het noordelijker gelegen Ipoh. Ipoh zelf is geen aanrader. Het is een wat nietszeggend stadje waar je binnen een middag wel uitgekeken bent. Wij waren hier alleen omdat het een handige uitvalsbasis naar Gopeng is. Gopeng staat bekend om zijn white water rafting mogelijkheden. Vanuit huis had ik bij Nomad Adventure al twee activiteiten en een overnachting geboekt. Na een nacht in Ipoh vertrokken we met de taxi naar Gopeng. Dit had ook wel met de bus gekund, maar aangezien het bijna Chinees Nieuwjaar was, werd ons dat afgeraden. De kans was groot dat de bussen overvol zouden zijn en dat we niet op tijd bij het base camp zouden arriveren. Na twee ontzettend toffe dagen in de natuur gingen we met de taxi terug naar Ipoh, om vanaf daar de bus en veerboot naar Penang te nemen.

muurschildering in Ipoh

Penang (5 nachten)

Vanwege de drukte rondom Chinees Nieuwjaar, waren er alleen nog kaartjes over voor de bus die om 20.00 naar Butterworth ging. Deze boekten we via www.easybook.com. Hier zie je precies welke kaartjes er voor welke bus of trein nog beschikbaar zijn en deze zijn rechtstreeks te boeken. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een Paypal account of een creditcard. Ik heb bijna al onze trein- en buskaartjes via deze website geboekt.

In Ipoh heb je twee busstations, waarbij Amanjaya de grootste is. Let dus op vanaf waar je bus vertrekt! Je kunt met de bus naar Butterworth, vanaf waar de ferrys naar George Town op het eiland Penang vertrekken. De busrit van Ipoh naar Butterworth duurde zo’n 3 uur en we waren net op tijd om de laatste ferry naar George Town te pakken.

Om in George Town te komen kun je ook via Sungai Nibong reizen in plaats van via Butterworth. Voor deze optie hoef je geen veerboot te pakken, omdat je via een brug naar het eiland Penang kan rijden. Wanneer je met de veerboot gaat, kom je echter in het hart van George Town aan en kun je lopend naar je hotel. Vanaf Sungai Nibong is dit veel te ver en dus zul je nog een taxi moeten nemen. Onder de streep denk ik dat beide opties even duur zijn en evenveel tijd in beslag nemen. Zelf vind ik de veerboot veel leuker: het is super leuk om in het donker de lichtjes van Penang op te zien doemen aan de overkant en even lekker uit te waaien. Hoe we onze dagen in Penang gevuld hebben lees je hier.

binnenstad van george town in penang

Malakka (3 nachten)

Het was een last minute beslissing om naar Malakka te gaan. Eigenlijk wilden we terug naar het zuiden reizen om daar een paar dagen te relaxen op Pulau Pankor. Helaas bleek het eiland vanwege de feestdagen vrijwel volledig volgeboekt te zijn. We durfden de gok niet aan om ter plaatse te kijken of er misschien toch nog een fatsoenlijke hotelkamer beschikbaar was en dus besloten we om vrijwel de hele westkust af te reizen naar het zuidelijk gelegen Malakka. Normaal gesproken duurt dit met de bus een uur of 6, maar vanwege Chinees Nieuwjaar (heel leuk, reizen tijdens nationale feestdagen) was het heel druk op de weg en deden wij er uiteindelijk bijna 9 uur over. We verblijven in een Airbnb buiten het centrum, vlakbij Malakka Sentral. In de eerste instantie vind ik het jammer dat we niet dichterbij de gezellige drukte zitten, later, als vriendlief ziek wordt, zijn we blij dat we voor deze Airbnb gekozen hebben. We hebben een heel huis voor onszelf en met een grote supermarkt om de hoek weten we ons goed te redden. Omdat vriendlief ziek is, ga ik een dagje alleen op pad. Malakka is leuk, maar langer dan 2 dagen zou ik er niet rond hoeven te struinen. Veel Chinese toeristen, veel drukte en een super compact centrum maken het allemaal iets te veel van het goede.

waterkant in Malakka

Singapore (2 nachten)

Vanaf Malakka reis je met de bus heel makkelijk naar Singapore. Je gaat hier natuurlijk de grens over en hierbij is het net alsof je het vliegtuig in stapt: alle tassen moeten worden gescand, je moet een formulier met vragen over jezelf en je verblijf invullen en je gaat langs de douane. In Malakka zijn we één nacht extra gebleven vanwege mijn zieke vriend. Hierdoor hebben we maar één volle dag in Singapore. In de eerste instantie balen we daarvan en we spreken af dat we altijd later nog terug kunnen komen, als we het echt heel leuk blijken te vinden. Deze belofte bleek nergens voor nodig, aangezien we Singapore nogal tegen vonden vallen. Later volgt er een uitgebreide blog over deze stad.

Singapore tijdens Chinees Nieuwjaar

Kuching (4 nachten)

Vanuit Singapore vliegen we met AirAsia naar Kuching op Maleisisch Borneo. De vlucht duurt 1,5 uur en is echt prima te doen. Voordat we het weten hebben we weer vaste grond aan onze voeten. De belangrijkste reden voor ons om naar Kuching te gaan, is Bako National Park. Later blijkt ook Kuching zelf heel leuk te zijn. Er is niets bijzonders te doen, maar de sfeer is goed en je kunt er heerlijk eten. In Kuching zelf slapen we 3 nachten en daarnaast brengen we een nacht door in Bako National Park. De Bako headquarters zijn per bus ontzettend makkelijk te bereiken. Vanaf hier moet je per boot verder omdat er geen wegen naar Bako National Park gaan. Na twee dagen in de vrije natuur keren we terug naar Kuching, vanaf waar we ook nog een bezoekje brengen aan Semenggoh Forestry. Hier zie je oerang oetans in het wild, heel bijzonder!

boot pakken naar Bako National Park

state capital building kuching

Kota Kinabalu (7 nachten)

Na Kuching is het tijd om door te vliegen naar Kota Kinabalu. We overwegen nog even om te kijken of we ook over land naar het noorden van Borneo kunnen komen. Zodra we horen dat dit maar liefst 3 dagen gaat duren, boeken we snel een vliegticket. We verlaten Kuching in de stromende regen en ondanks dat het al donker is als we landen, voelen we meteen dat het klimaat in Kota Kinabalu een stuk aangenamer is. In het kader van ‘elkaar halverwege ontmoeten’, komt onze Australische vriendin Kathy speciaal voor ons 4 nachten naar Kota Kinabalu. De dagen met Kathy staan in het teken van zon, zwembad en lekker eten. Na haar vertrek besluiten we om nog 3 nachten langer te blijven zodat we ook vanaf hier kunnen gaan white water raften en Sapi eiland kunnen bezoeken.

zonondergang met vissersboot op borneo

Kuala Lumpur (1 nacht)

We vliegen vanaf Kota Kinabalu terug naar Kuala Lumpur omdat vanaf hier onze vlucht naar Taipei gaat. We landen pas eind van de middag in KL, waardoor er van sight seeing geen sprake is. We zien het zwembad van onze Airbnb en het winkelcentrum om de hoek, meer tijd is er niet. Gelukkig komen we na Taiwan nog terug in deze fijne stad.

Wil jij ook eens kennismaken met Airbnb? Wij mogen je€30 korting geven op je eerste boeking!

Onze rondreis door Maleisië voelde niet altijd even logisch. Nu ik er zo op terugkijk, vind ik het echter best een goede route. Ik had heel graag Pulau Pankor bezocht, maar helaas zat dit er door omstandigheden niet in. Verder had ik achteraf gezien waarschijnlijk rechtstreeks naar Taipei gevlogen (dat kan vanaf Kota Kinabalu), maar dat had ik van te voren niet kunnen voorspellen. Kota Kinabalu vond ik een positieve verrassing, aangezien ik daar wel wat negatieve verhalen over gehoord had. Ik vond het een goede uitvalsbasis voor Noord-Borneo.

Heb je vragen over mijn rondreis of de route? Stel ze gerust in de comments!

Dit vind je misschien ook leuk