Persoonlijk Taiwan

Live vanuit Taiwan #2

Wow, ik ben alweer aangekomen bij het allerlaatste live artikel vanuit Azië! De tijd is voorbij gevlogen en tegelijkertijd leken de afgelopen 6 weken oneindig lang. We vliegen komende donderdag pas naar huis, maar de dagen na vandaag zullen niet zo spannend worden. Maandag vliegen we van Taipei naar Kuala Lumpur, waar we willen winkelen voor de laatste souvenirs en nog even gaan genieten van het mooie weer. Donderdag vliegen we van Kuala Lumpur naar Brussel waarna ons avontuur er echt op zit! Maar voor het zo ver is, blik ik eerst terug op onze tweede week in het prachtige Taiwan.

Van Hualien naar Taichung

Na onze mooie dagen in Hualien willen we doorreizen naar Taichung, een plaats aan de westkust van Taiwan. Hualien ligt in één rechte lijn tegenover Taichung aan de oostkust en we verwachten dan ook dat we per bus het eiland over kunnen steken. Helaas blijkt dit niet te kunnen, omdat de weg door een aantal tyfoons en aardbevingen te gevaarlijk geworden is. We moeten eerst terug naar Taipei om daar op de trein naar Taichung te stappen. Na 5 uur reizen komen we aan in een enorme stad met 2,2 miljoen inwoners. Omdat hier geen metro is, voelt het er veel drukker dan in het nog grotere Taipei. Gelukkig is onze Airbnb host ook hier geweldig: hij legt ons uit welke bussen we moeten pakken en neemt ons mee uit lunchen bij zijn favoriete Japanner. In de avond gaan we naar een groot park midden in de stad, waar in de weekenden allerlei straatartiesten hun beste shows opvoeren.

straatartiesten-tiachung

Sun Moon Lake

Naast Taroko Gorge is ook Sun Moon Lake een heel bekende bezienswaardigheid in Taiwan. Dit meer dankt zijn naam aan haar vorm: het schijnt op een zon en een maan te lijken. Met de bus rijden we in 2 uur naar het meer. Hier huren we fietsen en we besluiten het meer rond te gaan. De verhuurder zegt dat je hier ongeveer 3 uur over doet. Nu zijn er ontzettend veel mooie bezienswaardigheden langs Sun Moon Lake, waardoor wij in 5 uur de ronde afmaken. Het gebied is prachtig mooi en de tempels langs het meer zijn adembenemend en heel sereen. Onderweg stoppen we voor een welverdiende lunch in één van de twee dorpen die rond het meer te vinden zijn. Het is hard werken, de weg gaat op sommige stukken enorm stijl omhoog, maar het is het helemaal waard. Wat een prachtige dag!

wishing-bells-sun-moon-lake wuwen-tempel-sun-moon-lake sun-moon-lake

National Science Museum in Taichung

Na deze inspannende dag besluiten we dat het tijd is voor een rustdag. We bezoeken het National Science Museum, een enorm museum dat volledig in het teken staat van wetenschap en leren. We doen allerlei proefjes, leren veel over geschiedenis en vermaken ons met het testen van onze eigen krachten. Uiteindelijk besteden we de hele dag in het museum en de bijbehorende botanische tuin en lopen we verzadigd van kennis tegen sluitingstijd naar buiten. ’s Avond gaan we naar de grootste night market van Taiwan. Ik had me hier enorm op verheugd maar vond het stiekem een beetje tegenvallen. De markt was inderdaad groot, maar niet zo enorm als dat ik verwacht had. Daarnaast werden er heel veel dezelfde gerechtjes verkocht, wat ik altijd een beetje jammer vind. Hoe meer keuze hoe beter, toch?

national-science-museum-taichungbotanical-garden-science-museum-taichung

Op naar het zuiden van Taiwan

De weersvoorspellingen voor Noord-Taiwan beloven niet veel goeds en daarom besluiten we verder af te zakken naar het zuiden. We komen uit in Koahsiung, de tweede stad van Taiwan. Een stad met brede lanen, een wat anonieme sfeer en een grijze lucht. De temperatuur is goed en we zijn blij dat we voor de kou gevlucht zijn. Eigenlijk willen we graag Kenting bezoeken, een gehucht dat bekend staat om haar nationale park. Daarom reizen we de volgende ochtend per minivan door naar één van de meest zuidelijke puntjes van het eiland. Onze chauffeur bleek in een vorig leven F1-coureur te zijn geweest en scheurt als Schumacher over de weg. Zo schaaft hij bijna een uur van de reistijd af. Best eng, maar wel handig: hierdoor hebben we meer dan genoeg tijd om meteen naar Kenting National Park te vertrekken. In ons Space Capsule Hotel vertellen ze ons dat de ingang van het park zo’n 4,7km verderop is. We halen onze schouders op en denken: “daar lopen we wel even naartoe.” Uiteindelijk bleek dit bijna 5 km stijl omhoog te zijn. Het park zelf oogt in het begin wat vervallen en aftands. De grote vijver blijkt niet meer dan een opgedroogde plas te zijn en de klimoptuin zijn een paar omgevallen pergola’s. Gelukkig blijkt het beste voor het laatst te zijn bewaard: we dwalen door naar het tweede stuk van het park en zijn volledig verrast door de schoonheid ervan. Sommige stukken natuur lijken thuis te horen in Lord of the Rings: zo mooi! We zien wilde apen, berggeiten, eekhoorns en prachtige vogeltjes. We lopen door druipsteengrotten, wurmen ons door smalle passen en genieten van een adembenemend mooi uitzicht over het park. Kenting National Park stelt eerst teleur en blaast je dan van je sokken.

love-river-kaohsiungkenting-national-park2 kenting-national-park druipsteengrot-kenting-national-park

Terug naar Taipei

In de avond slaat het weer ook in Kenting om. Er steekt een enorme wind op en de temperatuur zakt een flink aantal graden. De volgende ochtend worden we wakker met regen en besluiten we vroeg terug naar Koahsiung te gaan. Kenting is zo’n typische kustplaats waar echt niets te doen is met slecht weer. In Koahsiung wacht ons een verrassing: bij het boeken van een nieuwe Airbnb heb ik een foutje gemaakt waardoor we op een slaapzaal slapen. Dit hebben we nog nooit gedaan en eerlijk gezegd was het wat mij betreft ook de laatste keer. Ik ben te veel gehecht aan mijn privacy om een kamer met 4 anderen te delen. Ach, ik ben wel weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen. Na een treinreis van 5 uur zijn we in Taipei aangekomen. We gaan nog even heel hard genieten van onze laatste dagen in Azië en vanaf donderdagavond zijn we weer in het oude, vertrouwde Nederland!

straatbeeld-taipei

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn live verslagen. Zelf heb ik ze in ieder geval met heel veel plezier geschreven. De hele reis was geweldig mooi en er zullen de komende weken, maanden misschien wel, nog veel blogs volgen die op specifieke delen van ons avontuur ingaan.

Zin om de eerdere live blogs terug te lezen? Hier vind je alles over Maleisië en Taiwan

Dit vind je misschien ook leuk

12 Reacties

Jenny - ikreis.net
    12 maart 2016 op 12:15

Wat leuk! Het eten, het Science museum (vakidioot ;)) en de grotten.

Een volgende keer Azië wil ik ook naar Taiwan. Dit jaar heb ik om praktische redenen voor Seoul gekozen – dat lijkt me ook erg mooi.

13 maart 2016 op 13:08

Leuk om te horen!! Seoul lijkt me ook geweldig. Ik ben heel benieuwd hoe je het daar gaat hebben.

Stéphanie | Expeditie Aardbol
    12 maart 2016 op 12:21

Oooh wat maken jullie toch een mooie reis. En heerlijk toch, die laatste dagen nog even chillen op bekend gebied? Hier in NL is de lente ook weer in aantocht, dus je mag je ook vast verheugen op Europese zonnestralen ;)!

Yvonne
    12 maart 2016 op 20:46

Haha, grappig dat je dan ineens op een slaapzaal belandt… zou ook niet mijn keus zijn, gelukkig nog nooit hoeven doen, maar het lijkt me echt zo niet fijn. Verder alleen maar hele mooie ervaringen, fijn! Leuk om zo ook meegenoten te hebben van Taiwan, ik hoop er zelf ook een keer naartoe te gaan.

13 maart 2016 op 13:09

Hahaha, nee, het was voor een keer niet zo erg, maar ik zal niet snel meer voor een slaapzaal kiezen (tenzij ik natuurlijk weer eens zit te slapen bij het boeken van een kamer ;)).

Let's travel and see
    13 maart 2016 op 21:10

Zo leuk om dit te lezen! Ik heb Taichung zelf niet gezien (jammer!) maar het lijkt mij een mooie toevoeging aan het rijtje!

Kristel
    15 maart 2016 op 11:25

Wow wat een gave reis hebben jullie gemaakt. Leuk dat wij mochten meegenieten door middel van je verhalen en foto’s. En ik kijk uit naar de nieuwe blogs waarvoor je nu inspiratie hebt opgedaan! Goede reis naar huis alvast.

16 maart 2016 op 11:09

Lief!! Er komen nog heeeeel veel blogs aan. Ben voorlopig nog niet uitverteld ;).

Koen073
    16 maart 2016 op 08:15

He avonturier’s, Leuk om jullie verhalen te lezen! Benieuwd naar de uitkomst van Frank zijn krachten bij het testen ervan in National Science Museum in Taichung 😉

Geniet nog lekker van de laatste daagje, en daarna een goede reis terug! Het zonnetje begint hier steeds meer te schijnen, dus geen straf om thuis te komen zou ik zeggen.

16 maart 2016 op 11:14

Hahaha :D. Dat is goed nieuws! Fijn om met goed weer thuis te komen. Daarna komen we heel snel jullie huis bezichtigen!