Menu
Maleisië / Persoonlijk

Live vanuit Maleisië #4

Alweer de allerlaatste livepost vanuit Maleisië! De komende twee weken gaan we namelijk het bijzondere Taiwan ontdekken. Maar voor het zover is, blik ik graag even terug op afgelopen week. Het was een heerlijk ontspannen week, waarin we herenigd werden met onze Australische vriendin Kathy. Verder zijn mijn zenuwen weer flink op de proef gesteld tijdens een geweldig leuk rafting-avontuur en hebben we vooral heel veel genoten van de stralende zon.

De laatste dag in Kuching

Al onze dagen in Kuching waren wat regenachtig, maar dat was echt niets in vergelijking met onze allerlaatste dag hier. We vliegen pas om 20.30u naar Kota Kinabalu en besluiten om onze laatste dag in Kuching relaxend door te brengen. Later horen we dat er in 24 uur maar liefst 25 mm regen gevallen is en dat er voor de komende dagen nog meer verwacht wordt. Gelukkig maken we dat niet meer mee, want wij vertrekken naar het zonovergoten Kota Kinabalu!

moskee-kuching

Verre vriendschappen

Tijdens het reizen ontmoet je zo veel bijzondere en leuke mensen, maar helaas blijft het meestal bij een vluchtig gesprekje, waarna je elkaar nooit meer ziet. Hoe anders is het met de Australische Kathy? We ontmoetten elkaar in Vietnam, waarna we altijd goed contact hebben gehouden. Afgelopen zomer kwam zij ons opzoeken in Nederland en nu was het tijd voor een date in het tropische Maleisië! Zij wilde graag drie dagen vol zon, ontspanning en gezelligheid, omdat ze in het dagelijks leven een enorm stressvolle baan heeft. Wij konden ons daar prima in vinden en zo brachten we drie dagen in luxe door!

bezoek-kathy

Le Meridien Hotel

De eerste twee nachten spenderen we in Le Meridien, een prachtig luxe hotel in het centrum van Kota Kinabalu. Een hotel waar je op je wenken bediend wordt en waar het personeel altijd glimlacht. Dit is eventjes andere koek na al die nachten in Airbnb’s en simpele hotels. Toch wennen we er snel aan en genieten we met volle teugen van het uitgebreide ontbijtbuffet, het heerlijke zwembad en de lekkere cocktails. Wat kan het soms heerlijk zijn om zo verwend te worden! Met Kathy struinen we door het centrum van Kota Kinabalu, winkelen we wat en bezoeken we verschillende markten. De stad zelf heeft niet zo veel bezienswaardigheden maar er hangt een relaxte sfeer en het is een prima plaats om lekker rond te wandelen.

zwembad-le-meridien

Borneo Beach Villas

Na twee nachten in Le Meridien verkassen we naar de Borneo Beach Villas. Qua prijsklasse vergelijkbaar, qua locatie iets totaal anders. Na 45 minuten rijden, arriveren we in een verlaten landschap met enkel wat villa’s en een hoofdgebouw. Hier genieten we vooral van de stralende zon en het fijne zwembad. ’s Avonds koken we zelf een lekker maaltje en overdag lezen we een boek en drinken we een cocktail. Het leven is zo slecht nog niet. Na twee nachten is het tijd om terug te gaan naar Kota Kinabalu en afscheid van elkaar te nemen. We spreken af dat wij volgend jaar proberen om naar Australië te komen. Dat is een mooi vooruitzicht!

borneo-beach-villaszonsondergang-borneo-beach-villas

Raften

En dan hebben we nog twee dagen te vullen in Kota Kinabalu. Omdat ons eerste raft-avontuur zo goed is bevallen, besluiten we om een tour te boeken bij Riverbug. We worden om half 6 ’s ochtends opgehaald, waarna we na 1,5 uur in de auto aankomen bij een klein treinstation. Hier stappen we op een antieke trein die met zo’n 40 km per uur richting onze eindbestemming in de binnenlanden van Sabah tuft. We beginnen aan een 2 uur durende tocht over een vrij rustige rivier. In het begin vragen we ons af wat we ons hebben laten aansmeren: er lijkt amper stroming te staan. Gelukkig stuiten we al snel op de eerste rapid (plaats waar het water wild is) en al snel gieren we het uit van de pret. Dit is leuk! Zelf ga ik één keer overboord en vriendlief vliegt er twee keer uit. Na afloop is er de mogelijkheid om USB-stick vol foto’s te kopen en deze zijn werkelijk briljant, zoals je hieronder kunt zien.

waterbug-raften-2waterbug-raften

Sapi eiland

Onze laatste dag in Kota Kinabalu brengen we door op Sapi eiland, een klein eiland voor de kust. Voor de kust liggen meerdere eilanden en over Sapi lees ik overal dat dit de minst toeristische is. Helaas blijkt dit niet meer zo te zijn. Sinds mei 2015 loopt er een tokkelbaan van dit eiland naar één van de grotere eilanden, waardoor het er een drukte van jewelste is. Je struikelt er over de Chinese toeristen die in vol ornaat in de schaduw op het strand zitten of juist in een volledig duikpak rondspartelen in het ondiepe water. Wij besluiten een stukje over de rotsen te klauteren en onze inspanningen worden beloond: we vinden een heerlijk strandje met slechts een handvol toeristen. Hier brengen we een middag al snorkelend door. ’s Avonds zijn we moe maar zeer voldaan van een dagje op een tropisch strand.

sapi-eilandchinese-kinderen-zwemmen

Terug naar Kuala Lumpur, op naar Taiwan!

Gisteren zijn we teruggevlogen naar Kuala Lumpur, omdat we vandaag vanaf hier het vliegtuig naar Taipei pakken. Tijd voor een nieuwe land en nieuwe avonturen dus! We hebben er enorm veel zin in en we hopen dat jullie onze avonturen in Taiwan ook graag weer volgen.

uitzicht-op-kuala-lumpur

Ben je benieuwd naar de andere live-artikelen vanuit Maleisië? Je leest ze hier:

Live vanuit Maleisië #1

Live vanuit Maleisië #2

Live vanuit Maleisië #3

9 Reacties

• Jenny - ikreis.net
    28 februari 2016 at 09:48

Ahhhh, wat ziet de zee er mooi uit en wat oogt dat hotel luxe. Ik ben zelf he-le-maal niet van de luxe accommodaties maar eigenlijk zou ik het eens wat vaker moeten doen. Gewoon even iets compleet anders 😉

Veel plezier in Taiwan. Geniet van het lekkere eten en de zon.

28 februari 2016 at 15:46

Wij eigenlijk ook niet! We hebben in die 4 nachten onderhand meer uitgegeven dan in de voorgaande 3 weken hahaha. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel heel fijn om een paar dagen zo verwend te worden! Dankjewel! Taipei is tot nu toe geweldig.

• Tikva
    29 februari 2016 at 06:56

Wat leuk zo’n reisvriendin waar je echt jaren later nog contact mee hebt, anders dan facebook! Eigenlijk heb je deze week dus een soort vakantie in je vakantie gehad. Ff luieren en er nu weer tegenaan?

1 maart 2016 at 01:19

Hihi, dat is precies de juiste omschrijving inderdaad! Zeker, we zijn weer volop aan het ontdekken en ondernemen na een week rustig aan doen :).

• Irene
    1 maart 2016 at 08:42

Wat een mooie reis maken jullie! Super gaaf om alles terug te lezen. Geniet er nog eventjes van!!

• Sabine
    1 maart 2016 at 17:51

Zo leuk die vriendschappen! En Maleisië ook trouwens! 😀 Taiwan lijkt me heel tof. Ben benieuwd wat je daar gaat aantreffen!

• Jessica
    11 maart 2016 at 18:22

Nieuwe vriendschappen sluiten is inderdaad een van de leukste dingen die je tijdens het reizen kunt doen. Maar het maakt het ook steeds lastiger om een nieuwe reisbestemming te kiezen :p Ga je nou vrienden opzoeken in Australië, Amerika of in Zuid-Amerika? Het raften ziet er tof uit!

16 maart 2016 at 15:00

Hahaha inderdaad! Al moet ik zeggen dat dit wel onze meest verre vriendschap is hoor.

• Marcella
    22 maart 2016 at 10:09

Leuk om nog een stukje te lezen over jullie avonturen in Maleisië! Vanwege Cuba heb ik niet veel meegekregen van jullie geweldige reis. Wat onwijs leuk om met Kathy op pad te gaan, en even lekker meer luxe op te zoeken. Het raften ziet er tof uit!