Abu Dhabi Dubai Persoonlijk Verenigde Arabische Emiraten

Live vanuit Dubai #1

Dubai Marina

Op dit moment ben ik in Dubai! Benieuwd wat ik hier allemaal beleef? Ik neem je mee op reis.

Als om half 3 ‘s nachts de wekker gaat, vraag ik me even af waarom ik ook alweer op het geweldige idee was gekomen om een vlucht te boeken die om half 7 ‘s ochtends vanaf Schiphol vertrekt. Aangezien er zo vroeg nog geen treinen vanuit Brabant naar Amsterdam rijden, waren we erg blij met het aanbod van parkerenschiphol.nl om hun parkeerservice te testen. De parkeerplaats van Sky Park West ligt op 5 tot 10 minuten afstand van het vliegveld en is daardoor een stuk goedkoper dan parkeren op Schiphol zelf. Je zet je auto neer en wordt vervolgens met een busje recht voor de vertrekhal afgezet, ideaal! Wanneer je op Schiphol zelf parkeert, moet je vaak nog een heel stuk lopen dus qua tijd maakt het haast niet uit. We gaan in het vervolg zeker vaker gebruik maken van parkerenschiphol.nl

welcome to uae

Het was zo vroeg in de ochtend nog heel rustig op Schiphol en de vlucht zelf verliep gelukkig ook soepel. Na een kleine 6,5 uur vliegen kwamen we aan op het vliegveld van Dubai. Het is inmiddels al mijn derde keer op dit vliegveld (één keer voor een reis naar Dubai twee jaar terug en een keer als stopover naar Jakarta afgelopen jaar), maar ik blijf het een enorm indrukwekkend vliegveld vinden.

dubai the entertainer

We hadden The Entertainer bij ons hotel laten bezorgen. De vorige keer dat ik in Dubai was heb ik hier veel plezier van gehad. Deze twee boeken zitten bomvol met coupons waarbij je een tweede ontbijt, lunch, diner of excursie gratis krijgt. Daarnaast zit er ook een travel entertainer bijgeleverd, waarbij je in veel hotels de tweede nacht gratis krijgt. De boeken zijn helaas wel vrij duur, maar wij hebben het er nu al meer dan uitgehaald. Ik zal later nog een apart artikel schrijven met daarin alle kosten die we via The Entertainer bespaard hebben. Ik vind het in ieder geval zeker een aanrader. Ik ben ’s avonds dus wel een tijdje bezig geweest met coupons scheuren, want ik wilde niet twee dikke boeken met me meeslepen.

citymax al barsha

Natuurlijk moesten we bij aankomst ook even een kijkje nemen bij het prachtige zwembad bovenop ons hotel met uitzicht op de Burj al Arab. Ik moet het zwembad nog steeds testen, maar dat zal de komende dagen vast lukken.

mall of the emirates

We besloten nog even de Mall of the Emirates in te gaan om een hapje te eten. Wat een enorm winkelcentrum is dit toch. Je vindt hier zo’n beetje elke winkel die maar in je opkomt.

uitzicht ski dubai

We aten heerlijk Aziatisch bij Miu Shanghai en hadden een leuk uitzicht op Ski Dubai.

ski dubai

Het blijft bizar dat er midden in de woestijn zo’n enorme skihal ligt.

dubai cheesecake factory

Voor een toetje gingen we nog even langs bij de cheesecake factory. Ik wilde hier altijd al eens naartoe om hun beroemde cheesecake te proeven en deze met oreos trok gelijk mijn aandacht.

dubai cheesecake

We waren zo moe van de reis, dat we de cheesecakes in lieten pakken en ze op bed op aten. De linkse oreo dream extreme cheesecake is zonder twijfel de lekkerste (en meest vullende) cheesecake die ik ooit op heb, echt een aanrader!

souk madinat jumeirah ingang

’s Ochtends bezochten we Souk Madinat Jumeirah. Dit complex is gebouwd in authentieke stijl en wordt ook wel het Venetië van Dubai genoemd, vanwege de vele bruggen over het water.

souk madinat jumeirah

In de souks zelf vind je allerlei arabische koopwaar. Het is vrij toeristisch, dus mocht je echt iets willen kopen dan kun je dat beter op een andere plek doen.

burj al arab vanaf souk madinat

Wij kwamen er vooral om van dit geweldige uitzicht op de Burj al Arab te genieten.

pad thai dubai

We lunchten opnieuw Aziatisch, dit keer met een heerlijke pad thai en nasi goreng.

marina dubai

Daarna namen we de taxi naar Dubai Marina, de enorme haven van Dubai. De toren links is mijn favoriet. Zo knap dat ze dit hebben kunnen bouwen.

Dubai Marina

We wandelden eerst een tijdje over The Walk, de langste boulevard van de stad.

yellow boats dubai

Daarna was het tijd voor een speedboottocht met the Yellow Boats. Ik heb dit de vorige keer dat ik in Dubai was ook gedaan en ik vond het zo gaaf dat ik graag nog een keer wilde. Voor mijn vriend was het de eerste keer in Dubai, dus daarom vond ik het extra leuk om dit nu samen met hem te doen.

dubai marina the walk

We voeren langzaam de haven uit en gingen daarna vol gas op weg naar Palm eiland.

dubai atlantis hotel

Vanaf het water heb je een geweldig uitzicht op het beroemde Atlantis hotel.

burj al arab dubai

We vervolgden onze tocht richting de Burj al Arab. Ook dit uitzicht is heel mooi vanaf het water, heel anders dan vanaf het vasteland.

dubai burj al arab en jumeirah

Zo met de ondergaande zon heeft de Burj al Arab een prachtige regenbooggloed. Als je hem zo naast het Jumeirah beach hotel ziet, valt het pas goed op hoe enorm groot hij is. Rechtsboven zie je zelfs een platform waar een helikopter kan landen. Dat is nog eens arriveren in stijl.

dubai skyline sunset

We vervolgden onze tocht langs de kust en hadden een geweldig uitzicht op de skyline van Dubai.

zonsondergang zee dubai

Net voordat de zon onderging, kwamen we weer aan in de marine. Een boottocht met de Yellow Boats boek je hier.

uitzicht dubai marina marriot hotel

We besloten nog even naar het Marriot hotel te lopen. Vanuit de skybar bovenin het hotel heb je een geweldig uitzicht op de verlichte haven en de omliggende wolkenkrabbers.

indiaas dubai

Daarna aten we heerlijk Indiaas in de Mall of the Emirates.

uitzicht burj khalifa dubai

’s Ochtend stonden we weer vroeg op, want we gingen de Burj Khalifa beklimmen. Nouja, beklimmen… we gingen uiteraard gewoon met de lift. In minder dan één minuut stonden we op de 124e verdieping van het hoogste gebouw ter wereld. Het uitzicht was geweldig!

souk dubai mall

Na afloop liepen we nog even de souk in die bij de Dubai Mall hoort. Deze souk is net als de Souk Madinat Jumeirah in originele stijl gebouwd.

dubai dino dubai mall

Hier staat sinds kort ook de Dubai Dino. Dit zijn de originele botten van een Diplodocus Longus die is opgegraven in Amerika.

five guys dubai mall

Daarna besloten we te lunchen bij het net geopende Five Guys. Op mijn artikel over goedkoop en lekker eten in New York kreeg ik een reactie van Anouk van My Delicious Journey dat ik de volgende keer echt eens bij Five Guys moest gaan eten. Helaas ben ik sindsdien niet meer in New York geweest, maar toen ik zag dat er in Dubai een Five Guys was geopend, moest ik hem natuurlijk testen. Je hebt niets te veel gezegd Anouk, bedankt voor de tip! Het uitzicht was ook nog eens geweldig. Binnenkort verschijnt er een artikel met alle restaurant tips voor Dubai.

waterval dubai mall

We liepen nog even de Dubai Mall in en bekeken de enorme waterval.

dubai aquarium dubai mall

Naast een waterval, is er ook een enorm aquarium.

ijsbaan dubai mall

En een heuse ijsbaan. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het in Dubai.

uitzicht dubai

We waren net op tijd weer terug voor de Dubai Fountain show. Het was mooi om te zien, maar ’s avonds met alle lichten is het toch een stuk indrukwekkender. We gaan de komende week dus zeker nog een keertje terug om de avondshow te zien.

Met kirsten en erick van travelaar in de woestijn in dubai

Daarna stond iets heel tofs op de planning. We gingen namelijk een desert safari doen met Kirsten en Erick van Travelaar. Zij zijn momenteel op wereldreis en we kwamen er een paar dagen voor vertrek achter dat we tegelijk in Dubai zouden zijn.

dubai desert safari autos

We besloten om samen een desert safari te doen in de woestijn van Dubai. Tijdens deze tour gingen we dune bashen, wat inhoudt dat je met een jeep heel hard over de duinen crosst. Ik vond het doodeng, maar wel heel erg gaaf. Ik heb een aantal toffe filmpjes gemaakt die ik jullie snel laat zien.

in de woestijn van dubai met travelaar

Af en toe maakten we even een tussenstop om wat foto’s te maken.

reisbloggers in de woestijn in dubai

Het leven van een reisblogger is zwaar…

zonsondergang dubai woestijn

We bekeken de prachtige zonsondergang vanaf de duinen in de woestijn.

met travelaar in de woestijn van dubai

Nog één laatste foto voor de zon ondergaat.

dubai desert safari

Daarna werden we naar een kamp midden in de woestijn gebracht.

henna dubai desert safari

Kirsten liet hier een mooie Henna tattoo zetten.

burkas dubai

En we lieten ons, heel toeristisch, hullen in een Burka. Ik heb wel echt respect voor de mensen die zo de hele dag rondlopen. Je krijgt echt bijna geen lucht. Wij waren heel blij dat we alles na 5 minuten weer af konden doen.

eten dubai desert safari

Tot slot kregen we heerlijk midden oosters eten voorgeschoteld. De falafel was de lekkerste die ik ooit op heb. We hebben volop genoten van het lekkere eten, de gezelligheid en de mooie omgeving.

Helaas zijn Kirsten en Erick inmiddels vertrokken naar India (volg hun avontuur op Travelaar), maar wij hebben nog een aantal dagen om te genieten van Dubai. We willen daarnaast nog een dagje naar Abu Dhabi toe, maar dat lezen jullie de volgende keer.

Ben jij weleens in Dubai geweest of zou je er weleens naartoe willen? Ik ben heel benieuwd!

Dit vind je misschien ook leuk

25 Reacties

Stéphanie | Expeditie Aardbol
    19 januari 2016 op 12:33

Wat ontzettend leuk om te lezen, zoveel zin om die kant op te gaan! Wel een vraagje, tot hoe laat duurt zo’n tour door de woestijn? Wij moeten om 2 uur ’s nachts op de luchthaven zijn en willen daarvoor de woestijn in. Neem aan dat dat wel valt te combineren?

21 januari 2016 op 17:20

Oh dat moet je prima redden Stephanie! Je bent tussen 9 en half 10 terug, afhankelijk van waar je hotel zit. Echt super tof dat jullie binnenkort ook naar Dubai gaan. Het is echt niet te vergelijken met de rest van Azië, maar ik denk dat je het toch heel leuk gaat vinden!

Chantal
    19 januari 2016 op 15:29

Tof zeg! Leuk artikel. Hoe lang zijn jullie in Dubai? En waar heb je de trip door de woestijn geboekt?

21 januari 2016 op 17:22

Dankjewel Chantal! Wij zijn 7 nachten in Dubai. We hebben de trip door de woestijn bij Arabian Nights geboekt, omdat we daar via the Entertainer een voucher voor 2 voor de prijs van 1 hadden. De vorige keer ben ik ook met deze organisatie gegaan en beide keren is het goed bevallen. Er zijn echter veel organisaties die ongeveer dezelfde tour aanbieden, dus in principe maakt het niet heel veel uit waar je de desert safari boekt. Ga je binnenkort ook naar Dubai?

Chantal
        22 januari 2016 op 16:51

Bedankt voor je reactie Saskia! Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag!

Pim & Narelle | wegvanhetnoorden.nl
    19 januari 2016 op 17:49

Wat een prachtige foto’s, vooral die van de skyline! Heel erg leuk om te lezen 🙂 Pim is al eens in Dubai geweest (ook in Abu Dhabi trouwens), Narelle, jammer genoeg, niet. We willen nog wel een keer samen heen 😀 Heel veel plezier nog daar!

21 januari 2016 op 17:23

Dankjewel Pim en Narelle! Wat tof dat jij al in Dubai en Abu Dhabi bent geweest Pim. Wat vond je ervan? Ik hoop dat jullie een keer snel een keer samen die kant op kunnen.

Margot
    19 januari 2016 op 21:09

Wat een gave foto’s, Sas! Ziet eruit alsof jullie nu al heel veel gedaan en gezien hebben 🙂

21 januari 2016 op 17:24

Dankjewel, lief! We hebben inderdaad al erg veel gedaan in zo’n korte tijd, dus we hebben de afgelopen dagen wel ietsje relaxter gedaan. Er is ook zo veel te zien en te doen dat we eigenlijk nog steeds tijd te kort komen haha.

Karlien
    20 januari 2016 op 22:04

Toffe stad en dat op slechts 6,5 uur vliegen. Ben er ooit is geweest voor een tussenstop, maar zo te zien is het meer dan de moeite waard om te verblijven. Prachtig zwembad ook.

21 januari 2016 op 17:25

Bedankt voor je reactie Karlien. 6,5 uur vliegen valt inderdaad wel mee he. Mocht je nog eens via Dubai vliegen, dan kan ik je zeker aanraden om een paar dagen te blijven. Ik vind het echt de moeite waard!

Jessica
    21 januari 2016 op 02:56

Wauw wat veel foto’s, geweldig! Ik zag inderdaad al foto’s voorbij komen met Ercik en Kirsten, wat leuk dat jullie elkaar nog hebben gezien daar in Dubai!

21 januari 2016 op 17:26

Dankjewel Jessica! Het was inderdaad super leuk om Erick en Kirsten hier te zien. We wisten natuurlijk al heel lang van elkaars reisplannen, maar we hadden ons helemaal niet gerealiseerd dat we dan tegelijk in Dubai zouden zijn, zo stom eigenlijk haha. Maar wel heel erg tof om elkaar zo ver van huis te zien!

Maris
    21 januari 2016 op 11:14

Wat blijft Dubai toch een vreemd tegenstrijdig land. Dat gedraaide gebouw vind ik ook echt fantastisch er uit zien.

21 januari 2016 op 17:28

Haha Dubai is inderdaad wel erg vreemd en bizar, maar zo voor een weekje vind ik dat wel heel tof. Een leuke afwisseling met andere reizen. Ik weet alleen niet of ik er echt zou kunnen wonen. Ben jij al weleens in Dubai geweest Maris? Ik vind dat gedraaide gebouw ook nog steeds heel gaaf. Zo knap gemaakt!

Daphne
    22 januari 2016 op 09:05

Wat blijft Dubai toch bizar leuk en tegenstrijdig, maar ik ben er ook echt fan van! De high tea in de Burj al Arab vind ik ook echt een ervaring en in Abu Dhabi natuurlijk Ferrari World. Bizar een pretpark, waar wij echt met maar 30 andere mensen waren, alleen die achtbaan geeft echt een kick. Nog even genieten!

24 februari 2016 op 09:21

Ja het is zeker een heel bizar en tegenstrijdig land, maar juist daarom vond ik het heel erg leuk om gezien te hebben. De high tea in de Burj al Arab leek me ook heel gaaf, alleen jammer dat het zo prijzig is. Ferrari World heb ik helaas overgeslagen toen ik in Abu Dhabi was, maar goed om te weten dat het de moeite waard is. Bedankt voor je tips!

Sabine
    22 januari 2016 op 18:20

Hahaha wat een zwaar leven heb jij inderdaad 😛 Maar echt serieus: wat ziet dat er prachtig en bijzonder uit! Zo een megastad met die wolkenkrabbers en dan die woestijn erbij… ja ik zou daar wel eens heen willen. Grappig trouwens dat je daar kunt skieën. Hier in Bogotá is het niet eens zo warm en schaatsen kan gewoon niet! Nergens in Colombia. Laat staan skieën! Vind dat dus best leuk bedacht in Dubai 😉

24 februari 2016 op 09:23

Hihi ja best zwaar he 😉 Ik vond het inderdaad een enorm bijzondere en bizarre stad. Zo’n contrast tussen de wolkenkrabbers, de felblauwe zee, de woestijn en de oude stad. En je kan het zo gek niet bedenken of je kan het wel doen in Dubai. Buiten is het 50 graden, maar binnen kan je gewoon een rondje op de schaatsbaan maken of een afdaling doen op de skies. Voor de mensen daar is dat natuurlijk super bijzonder, want veel van hen hebben nog niet sneeuw gezien.

Sanne
    3 maart 2016 op 23:58

Hi Saskia,
    Super leuk om je verslag te lezen! Ik ga samen met mijn man en 2 jongens van 7 & 10 jaar naar Dubai in de meivakantie. We zitten er aan te denken om ook zo’n boek te kopen. We komen er alleen niet precies uit hoe het werkt. En moeten we dan 2 boeken kopen? We lezen dat er soms 3 offers zijn van bijv wild wadi betekent dit dan dat we maar voor 2 kaartjes hoeven te betalen? Die desert safari ziet er ook echt heel gaaf uit! Gr Sanne

6 maart 2016 op 12:50

Hallo Sanne, wat leuk om te lezen dat je naar Dubai gaat in de meivakantie! Echt een heerlijk vooruitzicht. Je hoeft in principe maar één boek te kopen voor jullie hele gezin. Veel offers zitten er inderdaad 3x in, zodat je met je hele gezin gebruik kan maken van de offers. Met één boek hoef je voor wild wadi water inderdaad maar voor 2 kaartjes te betalen i.p.v. voor 4 kaartjes. Voor de desert safari geldt hetzelfde. Alleen met wild wadi water en de desert safari heb je de (toch wel hoge) kosten van het boek er al uit. De yellow boats speedboattocht langs de kust van Dubai vond ik trouwens ook echt een aanrader. Ik denk dat dat voor twee jongens van 7 en 10 ook heel gaaf zal zijn. Binnenkort verschijnt er een artikel met meer informatie over the Entertainer. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben dan stel ze gerust natuurlijk. Alvast een hele fijne vakantie gewenst in het mooie en indrukwekkende Dubai! Ik hoop dat jullie een geweldige tijd gaan hebben.

Eline
    18 september 2016 op 12:32

Hi, leuke blog!! in oktober gaan wij naar Dubai en Abu Dhabi, nu vroeg ik me af wat je van het boek vind? is het de moeite waard om te kopen? via hun eigen site zag ik dat het boek 500 aed kost… Nogal een bedrag.
    Groetjes,
    Eline

2 november 2016 op 09:29

Hi Eline, sorry voor de extreem late reactie. Ik heb je bericht helemaal gemist omdat ik toen in Zuid-Afrika zat. Ik denk dat je inmiddels misschien al terug bent, maar hierbij nog even het antwoord voor het geval andere mensen dezelfde vraag hebben. Ik hoop dat je een geweldige reis hebt gehad in Dubai en Abu Dhabi!

Wij hebben de dure aanschaf van het boek er zelf beide keren (2013 & 2016) ruimschoots uitgehaald, voornamelijk doordat we een boottrip met yellow boats hebben gedaan en een tour naar de woestijn, waarbij we dus steeds voor één persoon hoefde te betalen. Ook hebben wij zelf veel gegeten in restaurants waarbij het hoofdgerecht voor de tweede persoon gratis was. Of het voor jullie zin gaat hebben om een Entertainer guide aan te schaffen, kun je het beste zelf inschatten. Het ligt eraan wat je allemaal wilt doen en hoe lang je in Dubai bent. Je kunt het beste op de website van The Entertainer kijken welke vouchers jullie aanspreken en dan besluiten of het het voor jullie waard is om het boek aan te schaffen. Ondanks de hoge aanschafkosten, haal je het er naar mijn idee al heel snel uit als je meerdere excursies wilt doen.

Jan
    8 december 2018 op 12:41

Ik ben nu in Dubai en dit zijn geweldige tips! Nu in Marriott hotel en straks met Yellow Boat

9 december 2018 op 07:51

Wat leuk om te horen Jan! Ik hoop dat je een geweldige tijd hebt in Dubai en dat je net zo genoten hebt van de boottocht als dat wij hebben gedaan. Heel veel plezier nog en dank voor je reactie!