Reistips

Vlucht geannuleerd of vertraagd? Krijg jouw extra gemaakte kosten terug!

miss casey extra kosten

Veel mensen weten inmiddels wel dat je bij langdurige vertraging of annulering van je vlucht recht hebt op een compensatie van maximaal € 600 voor het verleden tijdverlies. Wist je dat je daarnaast ook recht hebt op een vergoeding van de extra kosten die je hebt moeten maken? Denk hierbij aan een hotelovernachting of eten en drinken. Zelfs in het geval van buitengewone omstandigheden, zoals een natuurramp of staking, heb je recht op verzorging. Is jouw vlucht geannuleerd of heb je een langdurige vertraging gehad? Wij leggen je graag uit wat je rechten zijn!

 

Wanneer heb je recht op teruggave van extra kosten?

Als vliegtuigpassagier heb je verschillende rechten. Deze wetten zijn vastgelegd in de Verordening 261/2004 (binnen Europa) en het verdrag van Montreal (buiten Europa). In beide wetten staat dat de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht heeft richting passagiers. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij in het geval van een vertraging van meer dan twee uur of annulering van je vlucht, moet zorgen voor eten en drinken voor haar passagiers. Vaak biedt de luchtvaartmaatschappij bij vertraging vouchers aan waarmee je iets te eten en drinken kunt kopen. Vlieg je door vertraging of annulering pas de volgende dag? Dan is de luchtmaatschappij verplicht een hotelovernachting voor je te regelen, inclusief vervoer van en naar het hotel. Als de luchtvaartmaatschappij niets regelt, mag je dit zelf regelen. De kosten die je hiervoor maakt, mag je volgens de wet terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Je dient hiervoor wel je bonnetjes te bewaren als bewijs.

miss casey extra kosten

 

Hoe werkt dit recht in het geval van buitengewone omstandigheden?

Wanneer je vlucht langdurige vertraging heeft opgelopen of geannuleerd wordt, heeft dit vaak te maken met buitengewone omstandigheden. Dit houdt in dat je luchtvaartmaatschappij er niets aan kan doen dat jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is. Onder buitengewone omstandigheden vallen bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden, natuurrampen, vervelende situaties met passagiers aan boord of stakingen van de luchtverkeersleiding of douane. In deze gevallen heb je geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies door je vertraagde of geannuleerde vlucht, maar wel op verzorging in de vorm van eten en drinken. Ook moet de luchtvaartmaatschappij uiteraard zorgen voor een vervangende vlucht. Als deze vlucht pas de volgende dag gaat, is de luchtvaartmaatschappij altijd verplicht om een hotelovernachting voor jou te regelen, ook in het geval van buitengewone omstandigheden.

sneeuw vliegveld

 

Welke extra kosten kun je declareren?

We raden aan om bij langdurige vertraging of annulering van je vlucht eerst contact te zoeken met de luchtvaartmaatschappij. Indien de luchtvaartmaatschappij geen verzorging voor je regelt, mag je dit zelf doen. De kosten die je maakt voor deze noodzakelijke verzorging kun je later terug claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Onder noodzakelijke kosten vallen in dit geval:

  • Eten en drinken. Let op dat de luchtvaartmaatschappij niet verplicht is om alcoholische dranken te vergoeden. Daarnaast wordt aangeraden om niet overdreven duur uit eten te gaan. Eet of drink gewoon wat je normaal ook zou eten.
  • Hotelovernachting. Wanneer je vervangende vlucht pas een dag later gaat en de luchtvaartmaatschappij je geen accommodatie aanbiedt, kun je zelf een accommodatie boeken en de kosten later terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Ook hierbij geldt dat je beter niet een 5-sterren hotel kunt boeken.
  • Extra vervoerskosten. Hierbij kun je denken aan vervoer van en naar het hotel.
  • Extra parkeerkosten. Als je door vertraging later aankomt dan gepland, kan het zijn dat je extra parkeerkosten moet betalen wanneer je eigen auto nog op het vliegveld staat. Deze extra kosten kun je terugvragen.
  • Extra telefoonkosten. Bijvoorbeeld door bellen van of naar het buitenland.
  • Meerprijs van een eventueel vervangend ticket. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om een vervangende vlucht aan te bieden. Wanneer het nieuwe aanbod niet toereikend is, mag je afzien van de vlucht. De ticketprijs van het niet gebruikte ticket dient dan binnen zeven dagen terug gestort te worden op jouw rekening. Je kunt dan zelf besluiten om een nieuw ticket aan te schaffen. De meerprijs van een nieuw ticket dient ook vergoed te worden door de luchtvaartmaatschappij, zodat je toch op de plek van bestemming kunt komen.

Goedkoop en lekker eten in Reykjavik - Glo

 

Benodigde documenten om extra kosten te claimen

Voor het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij heb je de volgende documenten nodig:

  1. Je e-ticket, boarding pass of boekingsbevestiging van je originele vlucht
  2. Je e-ticket, boarding pass of boekingsbevestiging van je vervangende vlucht
  3. Een kopie van je ID-kaart of paspoort
  4. Bonnen van de gemaakte extra kosten

Tip: bewaar alle bonnen van extra gemaakte kosten goed. Zonder deze bonnen kunnen je extra gemaakte kosten niet worden terugbetaald door de luchtvaartmaatschappij. Maak voor de zekerheid ook altijd een foto van al je bonnetjes.

Bonnetjes

 

Zo krijg je jouw extra gemaakte kosten terug

Als je luchtvaartmaatschappij geen vervangende vlucht voor je heeft geregeld of geen verzorging in de vorm van eten, drinken of een overnachting heeft aangeboden, kun je de kosten die je zelf gemaakt hebt declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Heb je geen zin of tijd om dit zelf te regelen? Dan kan Miss Casey het indienen van deze claim voor je uit handen nemen. Je levert je documenten bij hen aan en zij gaan vervolgens voor je aan de slag met het indienen van de claim. Je krijgt toegang tot je eigen online dossier, zodat je alle communicatie tussen Miss Casey en de luchtvaartmaatschappij kunt volgen. Miss Casey werkt op basis van no cure no pay. Dit betekent dat je alleen betaalt op het moment dat zij jouw claim succesvol hebben afgehandeld. Zij vragen hiervoor een succesfee van 25% van het totaal te claimen bedrag en eenmalig € 26 aan dossierkosten. Zelfs als Miss Casey naar de rechtbank gaat om jouw claim aan te vechten, blijven de kosten hetzelfde. Als de claim niet tot een succesvol einde wordt gebracht, betaal je dus helemaal niets.

Tip: je kunt je extra gemaakte kosten nog tot twee jaar na je vluchtdatum terug claimen. 

 

Miss Casey

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Miss Casey. 

Dit vind je misschien ook leuk

2 Reacties

  • Reageer
    Jeske
    10 februari 2019 op 08:51

    Tip: Naast deze standaard vergoedingen kan het ook zijn dat je recht hebt op een extra schadevergoeding vanuit de luchtvaartmaatschappij. Afhankelijk van de duur van je vertraging en afstand tot de bestemming is dit € 250, € 400, of € 600. Dit kun je zelf claimen of je kunt het laten doen (no cure no pay, gewoon even googlen). In geval van overmacht (bv door het weer) komt deze regel te vervallen, echter is het zo dat je dan bij veel reis-, en annuleringsverzekeringen de claim kan indienen. Vergoeding is dan wel een stuk lager, maar zeker de moeite waard! Wij hadden recht op €600,- p.p. maar ivm het weer heeft de luchtvaartmaatschappij de claim afgewezen. We hebben van onze reisverzekering een vergoeding gehad van € 250,- p.p. Je moet dan wel aantonen dat de luchtvaartmaatschappij je claim heeft afgewezen. Van dat geld kun je toch weer een leuk weekendje weg!

    • Reageer
      Saskia
      15 februari 2019 op 13:08

      Hi Jeske, wat een fijne tips! Heel erg bedankt voor het delen! Ik kan me goed voorstellen dat maar weinig mensen weten dat ze bij hun reisverzekering terecht kunnen indien de luchtvaartmaatschappij de claim heeft afgewezen. Daar kun je inderdaad weer een mooi weekendje van weg 😉

Reageer