Zweden

Een week in Zweeds Lapland met NoSun

Zweeds Lapland met NoSun

Bij Lapland denken de meeste mensen aan het noorden van Finland. Maar wist je dat er ook een Noors- en Zweeds Lapland is? Lapland strekt zich namelijk helemaal uit over de noordelijke provincies van deze 3 landen. Ik ging met NoSun een week lang op reis naar Zweeds Lapland en ik genoot intens van elke activiteit. Deze regio is veel minder bekend dan Fins Lapland en de mensen hier doen enorm hun best. Je merkt dat iedereen oprecht blij is dat je er bent. Kijk mee naar mijn avonturen in Zweeds Lapland!

Dag 1: Van Amsterdam naar Skellefteå

Dag 1 staat volledig in het teken van reizen. Op Schiphol maak ik kennis met de rest van de groep en gezamenlijk stappen we in het vliegtuig naar Stockholm. In Stockholm stappen we over op een binnenlandse vlucht naar Skellefteå, één van de grotere plaatsen in de provincie Västerbotten, oftewel, Lapland. In een dik half uur rijden we naar onze eindbestemming: het dorp Burträsk. We checken in bij de Nederlandse Sandra en Egbert op de Burträsk Camping. Geen zorgen, je slaapt hier niet in een tentje, maar in een ruime bungalow met een heerlijk warme kachel. Sandra kookt een smakelijke maaltijd inclusief huisgemaakt toetje voor ons en daarna duiken we ons bedje in. Op naar avontuur!

Burtrask CampingBurstrask Camping Burstrask Camping

Dag 2: IJsvissen

We starten deze dag met een wat dubieuze melding van de gids: trek alle kleding aan die je bij je hebt en was je gezicht niet. Dit laatste heeft te maken met de natuurlijke vetten op je huid. Deze vormen een kleine bescherming tegen de ijzige kou en dus is het belangrijk om je gezicht niet schoon te wassen. Als mijn telefoon een gevoelstemperatuur van -32 aangeeft, snap ik deze waarschuwingen helemaal. Het belooft een ijskoude dag te worden.

We worden bij de ontmoetingsplek opgewacht door een Nederlandssprekende Zweed. Hij vertelt ons wat we gaan doen en daarna stappen we op een slee die achter zijn sneeuwscooter hangt. Op naar het meer! Daar aangekomen krijgen we ieder een wak toegewezen en we beginnen met vissen. Het is een heel bijzondere ervaring om in deze ijzige kou in een wak te turen in de hoop dat je hengel beweegt. Uiteindelijk vangen 2 groepsgenoten een visje maar blijft mijn haakje (gelukkig) leeg.

IJsvissen in Zweeds Lapland IJsvissen in Zweeds Lapland IJsvissen in Zweeds Lapland

Na het ijsvissen worden we getrakteerd op een lunch van elandvlees-wraps. Omdat ik geen vlees eet, is er voor mij zalm. We eten ons buikje rond en daarna is het tijd om opnieuw op de slee te stappen en terug naar huis te gaan.

IJsvissen in Zweeds LaplandIJsvissen in Zweeds Lapland

Dag 3: Adventure Park

De meningen over de activiteit van vandaag zijn verdeeld. De helft van de groep heeft ontzettend veel zin om te parcouren door de bomen, terwijl een aantal mede-reizigers bang is dat het te hoog en eng zal zijn. Aangekomen bij Skellefteå Adventure Park, oftewel een klimbos, blijkt dat er ook aan de laatste groep gedacht is. Het eerste parcours is namelijk slechts 1 meter hoog. In totaal zijn er 7 niveaus, waarvan het hoogste parcours zich op 12 meter hoogte bevindt.

Skelleftea Adventure Park

Na een uitgebreide veiligheidsinstructie en een oefening met de zekeringen, gaan we de hoogte in. De meesten beginnen bij het 3 meter parcours en eindigen op zo’n 7 meter hoogte. Het klimmen is uitdagend, vooral omdat de touwbruggen en andere obstakels spekglad van het ijs zijn. Ik vind het een heel leuke activiteit, vooral omdat je je eigen tempo en niveau kunt bepalen. Tegen de tijd dat we stoppen is de zon zo goed als onder en schemert het in het klimbos. Bijzonder om te zien!

Skelleftea Adventure Park Skelleftea Adventure Park Skelleftea Adventure Park

Dag 4:  Skiën en snowboarden

Op dag 4 van deze groepsreis met NoSun staat de piste op het programma. Van de 8 reizigers kunnen er maar liefst 6 mensen redelijk goed skiën of snowboarden. Zelf behoor ik helaas tot de 2 die het niet echt kunnen. Vorig jaar kreeg ik in Noorwegen 2 uur les van reisbegeleider André, maar dat was niet voldoende om nu vol zelfvertrouwen op ski’s te stappen en de berg af te suizen. De andere reizigers zijn dolenthousiast over het feit dat er verder helemaal niemand (ja, echt, niemand!) op de piste aanwezig is. Ik kan me goed voorstellen dat het heerlijk skiën is op deze manier!

Bygdsiljumsbacken Bygdsiljumsbacken

Zelf ga ik met reisgenootje Pieternel op ontdekkingstocht in het gebied achter de pistes. We maken een sneeuwschoenwandeling dwars door de bossen en genieten met volle teugen van het mooie weer en de prachtige omgeving. Aan het eind van de middag zien we met z’n allen de zon achter de heuvels verdwijnen, waarna we weer koers zetten naar de Burträsk Camping.

SneeuwschoenwandelenSneeuwschoenwandelen SneeuwschoenwandelenBygdsiljumsbacken

Dag 5: Huskytocht

Ik ben gek op dieren en de huskytocht was dan ook de activiteit waar ik het meest naar uitkeek. Op dag 5 rijden we in zo’n anderhalf uur naar Aurora Borealis Adventures, een kleinschalige organisatie met zo’n 50 husky’s. Ik ben blij verrast als ik bij aankomst alle honden los zie lopen in een enorme ren. De dieren zijn uitgelaten en ontzettend aanhankelijk. Binnen no time staat iedereen met de honden te knuffelen en ik moet mezelf echt even tot de orde roepen om alle uitleg goed in me op te kunnen nemen. We krijgen dikke jassen aan en lenen extra warme sneeuwschoenen met dikke zolen. De thermometer geeft vandaag -32 aan dus dit is geen overbodige luxe!

Aurora Borealis HuskyAurora Borealis Husky

Nadat iedereen warm is aangekleed, worden er duo’s gemaakt: tijdens deze rit van 20 kilometer wisselen we om de 3 kilometer van bestuurder. Ik start zittend op de slee en net wanneer ik het wat fris begin te krijgen, wordt het sein gegeven dat we mogen wisselen. Ideaal, want zo zit je nooit heel lang stil. Het besturen van de slee is super leuk om te doen en het is echt een samenwerking tussen jou, de bijrijder en de honden. Het landschap in Zweeds Lapland leent zich natuurlijk fantastisch voor dit avontuur en ik kijk mijn ogen uit. Wat is dit toch gaaf.

Aurora Borealis Husky Aurora Borealis Husky

Dag 6: Sneeuwschoenwandelen en de sauna

Ik vind sneeuwschoenwandelen één van de leukste winteractiviteiten die er is. Lekker de natuur in en op een rustig tempo de omgeving verkennen, heerlijk. Egbert, eigenaar van de camping, neemt ons vandaag mee op pad in de omgeving van Bürtrask. We lopen zo’n 2,5 uur over het bevroren meer en door het bos en zien talloze sporen van wilde dieren. Tegen het eind van de wandeling worden we getrakteerd op een mooi uitzicht over Bürtrask zelf.

Sneeuwschoenwandelen SneeuwschoenwandelenSneeuwschoenwandelen

Bij thuiskomst wordt de sauna aangezet en is het tijd om op te warmen. Volgens goed Scandinavisch gebruik stoken we eerst de sauna flink heet, voordat we een afkoelende duik in de sneeuw nemen. Hilariteit alom natuurlijk, want zodra je lijf de sneeuw raakt, wil je zo snel mogelijk weer naar de warmte binnen.

Dag 7: Sneeuwscootertocht

De laatste volle dag in Zweeds Lapland besteden we in het bos. We gaan namelijk met Svansele sneeuwscooter rijden! Ook hier krijgen we, net als bij de huskytocht, een extra pak aan voor over onze kleding. Dit is zowel tegen de kou als tegen de geur van de uitlaat van de sneeuwscooter voor je.  Ik moet bekennen dat ik niet zo’n held ben op motorische voertuigen en dat is al snel te merken. Binnen 10 minuten parkeer ik mijn sneeuwscooter in de meterhoge sneeuw naast het pad wat we moeten volgen. Als dit na 5 minuten weer gebeurt, vind ik het goed geweest. Ik ruil met mijn reisgenoot en laat haar de rest van de weg rijden. Dat is overigens geen straf: het is heerlijk relaxt achterop en ook hier is de natuur weer prachtig mooi.

Sneeuwscooter rijden in Zweeds LaplandSneeuwscooter rijden in Zweeds Lapland

Halverwege de tocht stoppen we bij een houten hut om te lunchen. Het haardvuur brandt al en we genieten van tosti’s die we zelf boven het vuur roosteren. Daarna is het tijd voor de terugweg en zo’n 3 uur nadat we gestart zijn, komen we weer aan bij ons beginpunt.

Dag 8: Van Skellefteå naar Amsterdam

De laatste dag van de reis is aangebroken en we nemen afscheid van Sandra en Egbert en hun fijne camping. Wat was het fijn en wat hebben we fantastische avonturen beleeft. Via Stockholm vliegen we terug naar Amsterdam, waar we wat onwennig afscheid van elkaar nemen. Het zit er nu echt op.

Burtrask Camping

Zweeds Lapland is een fantastische winterbestemming waar je ontzettend veel mooie activiteiten kunt beleven. Met NoSun weet je zeker dat je alle hoogtepunten ziet en beleeft. Het leuke aan een reis met deze organisatie is dat bijna iedereen ‘alleen’ boekt. Dit betekent dat niemand elkaar kent en je al snel een band met elkaar opbouwt. Heel fijn en leuk natuurlijk! Benieuwd geworden naar deze reis? Check de site voor de Winterse groepsreis naar Lapland!

Ik bezocht Zweeds Lapland op uitnodiging van NoSun.

Dit vind je misschien ook leuk