Thailand

Alternatieve route door Thailand: in 4 weken langs de mooiste plekjes

Route door Thailand

Het zal je vast niet ontgaan zijn: de hele maand februari bracht ik door in het prachtige Thailand. Van te voren trok het land me eigenlijk totaal niet, maar eerlijk is eerlijk, mijn mening is 100% veranderd. Wat een geweldige bestemming is dit! Ik probeerde naast de absolute highlights ook regelmatig van de gebaande paden af te gaan en dat is goed gelukt. Dit is mijn alternatieve route door Thailand langs de mooiste plekjes.

Route Thailand

Bangkok

Natuurlijk begint onze route door Thailand in de hoofdstad Bangkok. Waar Saskia ervoor koos om Bangkok tot het laatst te bewaren, besluit ik om zowel aan het begin als aan het einde 2 dagen in deze stad door te brengen. Ons hotel, het Sleep Tight Hostel, ligt op een ideale plaats vanaf waar we gemakkelijk naar de belangrijkste bezienswaardigheden lopen. We dwalen de eerste twee dagen door de stad en bezoeken onder andere Wat Pho en de Golden Mount. Ook deden we een leuke fietstocht door de onbekende delen van Bangkok en een Thaise kookcursus. Verder genieten we natuurlijk van het heerlijke Thaise eten en drinken we talloze verse sapjes.

Chao Phraya Rivier in BangkokUitzicht vanaf de Golden Mount

Sukhothai

Eigenlijk was het idee om vanaf Bangkok met de nachttrein naar Chiang Mai te reizen. Echter vielen deze plannen in het water, omdat vanwege Chinees Nieuwjaar deze treinen al weken van te voren volgeboekt waren. Hierop besloten we om de reis naar het noorden in tweeën te hakken en Sukhothai hiervoor als tussenstop te kiezen. Sukhothai was de allereerste hoofdstad van Thailand en de ruïnes zijn nu nog te bewonderen. De busrit duurt zo’n 6 uur met onderweg een wc-stop van 20 minuten. In Sukhothai slapen we in super leuke bamboehutten bij MG Guesthouse. Sukhothai zelf is echt een dikke aanrader. Je hebt hier aan één dag genoeg, maar als je enigszins de tijd hebt zou ik het zeker niet overslaan. Lees alles over mijn ervaringen in dit artikel over Sukhothai.

SukhothaiSukhothai

Chiang Mai

Na twee nachten in Sukhothai reizen we door naar Chiang Mai. Ook deze busrit duurt een uur of 6 en dus kiezen we voor de bus die om 07.00u vertrekt, zodat we in Chiang Mai nog de middag te besteden hebben. De tweede dag van ons verblijf in Chiang Mai dwalen we rond door het oude centrum en we snappen wel waarom iedereen zo’n fan is van deze stad. Overal leuke zaakjes, mooie bezienswaardigheden en een relaxte sfeer zorgen ervoor dat we ons niet vervelen. De derde dag huren we een scooter en trekken we het binnenland in. Ik kan je verklappen dat het echt een prachtig gebied is. Alles over deze mooie dag lees je in dit artikel over de omgeving van Chiang Mai.

Huay Tuong Tao Meer Riksja in Chiang Mai

Pai

In Chiang Mai boeken we op het busstation een minibusje naar Pai. De kosten hiervoor bedragen 150 baht per persoon en voor dit bedrag rijd je 3 uur lang via de scherpste haarspeldbochten die je je voor kunt stellen naar dit bergdorp. Pai staat bekend als hippie hotspot en ik snap wel waar deze bijnaam vandaan komt: véél dreadlocks, véél vissersbroeken en véél tatoeages zie ik hier voorbij komen. De sfeer is hier geweldig relaxt en ik ben meteen verliefd op Pai. De night market, de mooie natuur en de mensen maken dat ik me er meteen thuis voel. De geplande 2 nachten worden er 5 en eigenlijk had ik nog wel langer willen blijven. We sliepen hier in een bungalow bij Thai Adventure Cottage, een heerlijk ruim huisje op een geweldige locatie, net buiten het centrum van Pai.

Thai Adventure CottageKraam op de Night Market in Pai

Bangkok

Vanaf Pai pakken we opnieuw de minivan terug naar Chiang Mai, waar we meteen doorgaan naar het treinstation om te kijken of er nog plaatsen voor de nachttrein naar Bangkok zijn. Gelukkig is dit het geval en we boeken 2 bedden voor de trein die een paar uur later vertrekt. De rit met de nachttrein verloopt vlekkeloos en ’s ochtends rollen we rond 6 uur de trein uit. We besluiten 1 nacht buiten het toeristische centrum en vlakbij Dong Muang Airport te verblijven, aangezien vanaf hier de volgende ochtend onze vlucht naar Krabi vertrekt. De keuze valt op My Loft Residence, een zeer net hotel middenin een woonwijk. We brengen de dag wandelend door en genieten van het Bangkok buiten de gebaande paden. Echt een aanrader om eens een dagje helemaal ergens anders te verblijven!

Krabi

Zoals gezegd vliegen we de volgende ochtend vanaf Dong Muang Airport naar Krabi. De vlucht duurt een uurtje en om half 10 zetten we voet aan grond. Veel toeristen reizen meteen door naar Ao Nang, maar wij besluiten om 3 nachten in Krabi zelf te blijven. We slapen bij Gems Guesthouse, een zeer betaalbaar hotel met een geweldig vriendelijke eigenaresse. Krabi blijkt de ideale uitvalsbasis voor de rest van de regio te zijn en we maken op de scooter verschillende dagtochten. Zo kajakken we door de mangrove, beklimmen we de Tiger Temple en we varen naar het beroemde Railay Beach.

Kajakken in KrabiRailay Beach in Krabi

Phang Nga

Na Krabi staan we een beetje in tweestrijd: zoeken we een eiland op of gaan we meer van het vasteland verkennen? Uiteindelijk besluiten we op het vasteland te blijven, simpelweg omdat we niet echt eilandmensen zijn en vrezen dat we vrij snel uitgekeken raken op een eiland.

We pakken dus de bus naar Phang Nga waar we verblijven bij The Sleep. Hier krijgen we meteen een foldertje in onze handen geduwd met tour opties voor de beroemde Phang Nga baai. We googlen eerst even welke opties er nog meer zijn en komen er al snel achter dat er in Phang Nga zelf maar 3 touroperators zitten. Het is ook een optie om een scooter te huren en dan in de baai een boot te ronselen, maar qua kosten ben je dan duurder uit dan met een georganiseerde tour. We boeken uiteindelijk de tour via het hotel en…. we vinden er niks aan. Wat mij betreft is de Phang Nga baai echt een tourist trap. Later volgt hier nog een uitgebreid artikel over. De tweede volle dag in Phang Nga maakt gelukkig veel goed: met een scooter verkennen we het totaal niet toeristische achterland en we hebben een geweldige dag vol watervallen, lieve mensen en mooie dorpjes.

James Bond Baai in Phang NgaWaterval in Phang Nga

Khao Sok

De nacht voordat we naar Khao Sok vertrokken, verbleven we in het Baan Nokkhamin Hotel. Mocht je opzoek zijn naar een fijne plek om een nachtje voor Khao Sok door te brengen, dan raad ik je dit van harte aan. Vriendelijke eigenaren, hondjes en katten en een ruim huisje maken dat ik hier best langer had willen blijven. We vertrekken de volgende ochtend naar Khao Sok met de organisatie Khao Sok Lake en het was in één woord geweldig. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je Khao Sok opneemt in je route door Thailand! Deze magische plek moet je gezien hebben. Ik bracht hier 3 dagen in alle rust door. In dit artikel lees je precies wat ik er deed en waarom ik iedereen aanraad om dit prachtige gebied te bezoeken.

Khao Sok LakeKhao Sok

Bangkok

Na Khao Sok pakken we de nachttrein terug naar Bangkok. We hebben deze niet vooraf geboekt en dit was geen probleem. Ook nu waren er meer dan genoeg kaartjes beschikbaar. Van andere toeristen hadden we gehoord dat op dit traject een oude trein rijdt en dat ze ’s nachts bezoek kregen van kakkerlakken in hun bed. Blij dat we dit wisten, boekten we twee bovenste bedden zodat we zo ver mogelijk van de grond verwijderd waren. Dit werkte, geen kakkerlak in bed gezien (wel op de grond…). Bij aankomst lopen we in een uurtje naar het Baan Nampetch Hostel, een prima hostel waar we een privékamer geboekt hebben. Onze laatste twee dagen in Thailand brengen we voornamelijk winkelend en wandelend door. Meer weten over mijn favoriete activiteiten in deze stad? In dit artikel vertel ik je er alles over.

Deze route door Thailand was voor mij echt perfect. Ondanks dat we veel must see’s gezien hebben, had ik bijna nooit het gevoel dat het super toeristisch was. Door juist net voor een alternatief te kiezen en niet middenin een drukke toeristische plaats te gaan zitten, hebben we de grote groepen mensen prima kunnen vermijden. Thailand heeft me enorm verrast en ik wil in de toekomst zeker meer van het land gaan ontdekken! Wil je meer lezen over Thailand? Bekijk dan al onze artikelen over Thailand.

Dit vind je misschien ook leuk