Persoonlijk Zuid-Afrika

Live vanuit Zuid-Afrika #5

Zuid-Afrika verslag

Ik val misschien een beetje in herhaling maar wat is Zuid-Afrika toch onbeschrijfelijk mooi! In dit laatste reisverslag neem ik je mee naar de Whale Coast en Kaapstad. Onderweg zien we walvissen, dolfijnen en pinguïns en ook in Kaapstad zelf komen we ogen te kort. Benieuwd wat we allemaal gedaan hebben in deze bijzondere stad? Bekijk dan snel ons nieuwste reisverslag, inclusief heel veel foto’s.

Whale Coast

Vanuit Swellendam rijden we vandaag via Hermanus en Bettysbaai naar Kaapstad via de zogenaamde Whale Coast route. Voor ons vertrek las ik vooral veel over de beroemde Garden Route, maar wat mij betreft is deze Whale Coast route nog vele malen mooier en gevarieerder. We hebben onderweg onze ogen uitgekeken. Het ene moment rijdt je over het platteland.

Zuid-Afrika verslag

En een paar minuten later rijdt je midden tussen de bergen en is het net alsof je in IJsland bent.

Wanneer we een stukje verder rijden, komen we aan bij een prachtige weg langs de kust.

Hier zien we verschillende mooie stranden. Als het niet zo koud was, zou ik zo de zee in willen rennen.

Zuid-Afrika verslag

Het water is op de meeste plekken ook prachtig helder blauw. Mocht je naar Zuid-Afrika gaan, dan raad ik je zeker aan om deze prachtige route door de bergen en langs de kust te rijden. Ik heb inmiddels een artikel geschreven waarin ik je alles vertel over de Whale Coast Route.

Hermanus

Onze eerste stop op de Whale Coast route is Hermanus. Dit gezellige kustplaatsje is de perfecte plek om walvissen te spotten en al snel zien we dichtbij de kust twee enorme walvissen zwemmen, zo bijzonder!

Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslag

Bettysbaai

Ook tijdens onze volgende stop zien we prachtige dieren, dit keer de pinguïns. We kunnen uren naar deze leuke beestjes blijven kijken. Het is zo grappig om te zien hoe onhandig ze lopen en hoe goed ze eigenlijk kunnen zwemmen.

Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslag

Kaapstad

Vanuit Bettysbaai rijden we in een kleine 1,5 uur naar Kaapstad. Hier komen we aan in ons appartement en we hebben het weer getroffen, wat een fantastische plek om de komende dagen te verblijven! We boekten dit mooie appartement via Airbnb.

Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslag

V&A Waterfront

Ons appartement ligt op loopafstand van de V&A Waterfront, een gezellig gebied aan de haven vol met terrasjes, winkels en live bands. Het is er wel vrij toeristisch, maar het is een verademing om ’s avonds gewoon in het donker terug te kunnen wandelen, al moet je alsnog altijd voorzichtig zijn natuurlijk.

Zuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslag

We zijn gewoon dichterbij de zuidpool dan bij Nederland, zo bizar!

Zuid-Afrika verslag

Aan het V&A Waterfront zit ook een super leuke food market waar we genieten van heerlijke Afrikaanse samosa’s, Oostenrijks flatbread en verse Vietnamese spring rolls. De V&A Food Market is zeker een aanrader als je net als ik gek bent op lekker eten van over de hele wereld.

Tafelberg

De volgende ochtend staan we vroeg op om de Tafelberg te beklimmen. Nouja, beklimmen is een groot woord, want we nemen de kabelbaan naar boven.

Zuid-Afrika verslag

Eenmaal boven hebben we een geweldig uitzicht over de stad en Robbeneiland. We hebben ook erg veel geluk met het weer, want we hebben al verschillende verhalen gehoord van mensen die midden tussen de wolken stonden.

We maken een wandeling van ongeveer 1,5 uur over de berg door de prachtige natuur. Aan alle kanten hebben we een geweldig uitzicht.

We beseffen ons deze reis meer dan eens hoe enorm bevoorrecht en gelukkig we zijn dat we zoveel kunnen reizen. We vinden het heel bijzonder om zoveel van de wereld te kunnen zien en om meer te leren over andere culturen. Helaas kan niet iedereen zich dit veroorloven. Omdat wij als geen ander weten hoe belangrijk het is om er even tussenuit te gaan, vinden we het heel fijn dat er organisaties bestaan die mensen met minder geluk helpen om toch te kunnen reizen. Reis met je Hart is zo’n initiatief die zich inzet voor deze mensen. Ken je iemand die echt een vakantie verdient? Dan kun je diegene nomineren. Je kunt uiteraard ook een donatie doen of je kunt helpen om de stichting bekender te maken door een hartje te delen op social media met de hashtag #reismetjehart.

Kirstenbosch Botanical Garden

Nadat we weer veilig beneden staan, bezoeken we Kirstenbosch Botanical Garden, een grote botanische tuin aan de voet van de Tafelberg. We stappen binnen in een oase van rust en worden omgeven door enorme bomen en kleurrijke bloemen en planten die we nog nooit eerder gezien hebben. In deze botanische tuin vind je ook de Tree Canopy Walkway: een slingerende brug waarop je midden tussen de boomtoppen loopt. Kirstenbosch is wat mij betreft één van de mooiste plekken van Kaapstad en het is een perfecte plek om even te relaxen.

Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslag

Robbeneiland

De volgende dag brengen we een bezoek aan Robbeneiland. Om heel eerlijk te zijn hoefde dit vooraf van mij niet zo nodig, maar mijn vriend wilde het erg graag met eigen ogen zien. Wat ben ik achteraf blij dat we gegaan zijn! Ons bezoek aan dit eiland was echt enorm indrukwekkend. We werden rondgeleid door een ex-gevangene en hebben ook een tijdje staan praten met een man die samen met Nelson Mandela als gevangene gewerkt heeft in de kalksteengroeve. Het is ongelofelijk wat deze mensen meegemaakt en doorstaan hebben en wat mogen wij in Nederland blij zijn met alle rechten die we hier hebben. Hoewel de Apartheid inmiddels is afgeschaft in Zuid-Afrika en iedereen volgens de wet officieel gelijk is, vonden wij het verschil tussen blank en donker nog steeds goed zichtbaar.

Zuid-Afrika verslag

Hieronder zie je de cel waar Nelson Mandela maar liefst 18 jaar opgesloten heeft gezeten. Wanneer je meer wilt weten over zijn verhaal, raad ik je zeker aan om de indrukwekkende film Mandela: Long Walk to Freedom te kijken of het gelijknamige boek te lezen.

Kajakken langs de kust

We laten alle indrukken van ons bezoek aan Robbeneiland even bezinken en gaan ’s middags kajakken langs de kust van Kaapstad met Kaskazi Kayaks. We hebben al op verschillende plekken ter wereld gekajakt, maar nog nooit zo op de open zee en om eerlijk te zijn is dat best even wennen. De golven zijn vandaag vrij hoog en ze zorgen ervoor dat we ons al snel een beetje zeeziek voelen.

Zuid-Afrika verslag

Ondanks dat genieten we volop van het prachtige uitzicht dat we hebben op de Tafelberg, Lion’s Head en de Twaalf Apostelen. Het is zo’n mooi gezicht vanaf het water en gelukkig gaat het kajakken zelf ook steeds beter.

Op de terugweg worden we ook nog eens getrakteerd op een prachtige zonsondergang.

Cape Peninsula Roadtrip

De volgende dag maken we een roadtrip om de Cape Peninsula, het schiereiland van Kaapstad. Onze eerste stop is Muizenberg, een prachtig strand vol met vrolijk gekleurde strandhuisjes.

zuid-afrika-verslag-37Zuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslag

Daarna rijden we door naar Boulders Beach in Simon’s Town, waar we opnieuw genieten van de geweldige pinguïns. Ik denk niet dat het kijken naar deze leuke dieren ooit gaat vervelen. Onderweg zien we ook nog een paar walvissen zwemmen. Ik verbaas me er elke keer weer over dat ze zo groot zijn.

Zuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslag

We vervolgen onze tocht naar Cape Point, gelegen op het zuidelijkste puntje van het schiereiland. Het is een flinke klim naar boven, maar het uitzicht is hier echt adembenemend mooi.

Zuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslag

Vlakbij Cape Point ligt Kaap de Goede Hoop (of zoals de Afrikanen het noemen: Kaap die Goeie Hoop), het meest zuid-westelijke punt van het vasteland van Afrika. Mocht je je trouwens afvragen wat die groene fatboy steeds op de foto doet: deze leuke lamzac kreeg ik van mijn werk en sindsdien maken we er als collega’s onderling een sport van om de leukste foto’s met deze lamzac te maken. Deze foto is speciaal voor al mijn lieve collega’s bij de Greenhouse Group.

Zuid-Afrika verslag

Vanuit Kaap die Goeie Hoop rijden we door naar Chapman’s Peak Drive. Deze route staat bekend als één van de mooiste wegen ter wereld en de weg wordt dan ook regelmatig in verschillende autoreclames gebruikt. Stiekem vind ik het rijden langs die enorme kliffen en afgronden af en toe wel wat eng, maar het is echt een prachtige weg. Achter elke bocht wacht weer een adembenemend mooi uitzicht.

Zuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslag Zuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslag

Bloubergstrand

De volgende dag bezoeken we Bloubergstrand vanuit waar we een mooi uitzicht hebben op de Tafelberg. Helaas is het hier nu in de Zuid-Afrikaanse lente nog wel enorm koud vanwege de wind, maar dit zorgt er wel voor dat het strand een geliefde surfplek is.

Zuid-Afrika verslag

Een wandeling door het centrum en de Bo-Kaap

We hebben al veel van Kaapstad gezien, maar het oude centrum bezoeken we pas op onze laatste dag in Kaapstad. We struinen wat over Greenmarket Square, een plein bomvol kraampjes met kleurrijke souvenirs.

We lunchen bij Fork, een restaurant met tapas en pinchos met een Afrikaans tintje. Super lekker en zeker een aanrader!

Zuid-Afrika verslag

Na onze lunch wandelen we door naar het parlementsgebouw. Dit gebouw ziet er in eerste instantie totaal niet Zuid-Afrikaans uit, maar al snel zien we dat er in het centrum veel meer van dit soort Victoriaanse gebouwen staan.

Ook het gemeentehuis is in een totaal andere stijl gebouwd dan de gebouwen die we tot dusver in Zuid-Afrika gezien hebben. Vanaf het balkon van dit gemeentehuis hield Nelson Mandela in 1991 zijn eerste toespraak als vrij man. Heel bijzonder om nu zelf op deze plek te staan.

Aan het einde van de middag bezoeken we de Bo-Kaap, een Maleisische wijk vol met vrolijk gekleurde huisjes.

Zuid-Afrika verslagZuid-Afrika verslag

Na ons bezoek aan de Bo-Kaap, is het helaas tijd om naar het vliegveld te gaan en komt er toch echt een einde aan ons avontuur in Zuid-Afrika. Ik kan nog steeds niet helemaal bevatten wat we in deze drie weken allemaal gezien en gedaan hebben, wat een enorm mooi en gevarieerd land Zuid-Afrika is en hoe gastvrij, vriendelijk en vrolijk de bevolking is. Ik heb jullie in ieder geval nog heel veel te vertellen over dit bijzondere land, dus houd onze website zeker in de gaten.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor het volgen van onze reis door Zuid-Afrika en voor alle leuke en lieve reacties die we ontvangen hebben.

Wil je alvast wat meer lezen over Zuid-Afrika? Bekijk dan alle eerdere live verslagen en artikelen vanuit Zuid-Afrika:

Live vanuit Zuid-Afrika #1

Live vanuit Zuid-Afrika en Swaziland #2

Live vanuit Zuid-Afrika #3

Live vanuit Zuid-Afrika #4

Dit vind je misschien ook leuk: